خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

تعیین قیمت اتان، شل و توتال را وارد میدان سرمایه گذاری کرد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت‌های شل و توتال با قیمت ٢٤٠ دلاری اتان برای سرمایه‌گذاری در این صنعت اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش ایلنا، مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در بخش پرسش و پاسخ نشست تخصصی «آموزش صنعت پتروشیمی» که در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، افزود: مشکل توسعه صنعت پتروشیمی قیمت اتان نیست و با همین قیمت تعیین شده سرمایه‌گذار وجود دارد.

وی گفت: براساس آخرین مذاکره با توتال، این شرکت برای احداث یک  واحد اتان کراکر و ٢ واحد پلی اتیلنی اعلام آمادگی کرده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطرنشان کرد: کسانی که از قیمت خوراک اتان ‎مند هستند، براساس بررسی‌ها با همین نرخ تایید شده حاشیه سود ٢٥ درصدی برای آنها به همراه دارد.

وی اعلام کرد: در جلسه های قیمت‌گذاری خوراک در وزارت نفت حضور داریم و دیدگاه‎های کارشناسی خود را ارائه می دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره صحت و سقم انصراف شرکت‌های هندی برای سرمایه گذاری در این صنعت گفت: درخواست هندی‌ها دریافت خوراک گاز  ٤ تا پنج سنتی برای احداث واحد اوره و آمونیاک بود که ما با آن موافقت نکردیم.

وی با تاکید بر پرهیز وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ارزان فروشی خاطرنشان کرد: وزارت نفت قصد ندارد برای جذب سرمایه گذاری خارجی، ارزان فروشی کند.

شاهدایی از انصراف هندی‌ها برای سرمایه گذاری اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: ما حاضر به تحویل خوراک گاز با نرخ موردنظر هندی‌ها نیستیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین با اشاره به مذاکره با شرکت UOP (یو او پی) تاکید کرد: این شرکت از طریق یکی از شعبه‌های اروپایی خود با ایران مذاکراتی داشته است و قصد دارد با ایران در زمینه تامین فناوری همکاری کند.

وی با اشاره به رفت و آمد شرکت‌های معتبر خارجی به ایران برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی  گفت: درخواست آنها این است که از اعلام نام‌شان خودداری شود.

شاهدایی با اشاره به مزیت‌های صنعت پتروشیمی گفت: خارجی‌ها اذعان کردند که ایران با این توانایی‌ها می تواند به یکی از قطب‌های بزرگ پتروشیمی جهان بدل شود.

شاهدایی آب، انوع خوراک‌های پتروشیمی و نیروهای متخصص ایرانی را از جمله مزیت‌های صنعت پتروشیمی ایران دانست.

وی سال ٩٥ را یکی از شکوفاترین سال‌ها برای صنعت پتروشیمی ایران خواند و با اشاره به طرح‌های به مرحله تولید رسیده از مجتمع‎های مروارید، فاز ٢ کاویان، فاز ٢ پپتروشیمی کارون  و پلی  استایرین انتخاب نام برد.

شاهدایی گفت: پتروشیمی کردستان در مرحله پیش راه اندازی است و به زودی افتتاح می شود.

وی همچنین از به تولید رسیدن پتروشیمی تخت جمشید پارس خبر داد و افزود: فاز سوم پتروشیمی پردیس نیز در آستانه راه اندازی قرار دارد.

به گفته وی، خط اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد و میاندوآب تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

شاهدایی همچنین اظهار امیدواری کرد که پتروشیمی متانول کاوه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به مرحله تولید برسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام کرد: فاز یک پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی مرجان، فاز یک دماوند، واحد الفین ایلام از جمله طرح‌هایی است که سال آینده به مرحله تولید می‌رسد.

شاهدایی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد مجوزهای جدید در صنعت پتروشیمی با بیان این که مجوزهای جدید برپایه خوراک گاز طبیعی است، افزود: افزون بر آن زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد، مجوزهای زیادی صادر شده بود که غیرفعال بودند،از این رو اولویت ما برای ترغیب صاحبان مجوز برای فعال کردن این طرح‌ها قرار گرفت.

وی افزود: امکان دریافت دانش فنی به دلیل روابط بین المللی وجود نداشت و با بهبود روابط مذاکره برای طرح‌های GTO انجام شده است.

 

کد خبر : ۴۲۵۱۴۹