خبرگزاری کار ایران

بی‌مهری دولت با ساکنان مسکن مهر پردیس؛

«شلختگی» وزارت راه در ساخت تونل "سلام پردیس

ساکنان مسکن مهر پردیس در حالی از تونل «سلام» رفت‌وآمد می‌کنند که این مسیر ارتباطی ، زودتر از موعد و بدون تجهیزات روشنایی، تهویه، تابلوهای راهنمایی و ایمنی به افتتاح رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی، مسکن مهر پردیس آخرین پروژه از طرح کلان ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکونی در کشور است که بیشترین هزینه ساخت را هم بر روی دوش دولت گذاشت.

 دولت دهم در حالی ساخت حدود 150 هزار واحد مسکونی در پردیس یکی از مناطق حومه ای تهران را کلید زد که تنها یک سال از عمر دولت وقت باقی مانده بود و طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی دولت قبل، پروژه کلان مسکن مهر که لقب آبروی دولت را گرفته بود قرار بود تا پایان مهلت دولت دهم به افتتاح برسد.

دولت قبل هر چند که برای ساخت پروژه مسکن مهر دست به خلق پول زد و با پشتوانه بانک مرکزی، با حداقل استانداردها پروژه را پیش می‌برد اما نتوانست به تعهدات خود عمل کند و این میراث پرخرج به دولت یازدهم تحمیل شد.

حال دولت یازدهم وعده اتمام پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور تا پایان سال 96 را داده است که  واحدهای مسکن مهر پردیس هم که به تعبیر «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی  یکی از پیچیده ترین پروژه‌های مسکن مهر و حاصل شلختگی مدیران قبل است، شامل این وعده دولت می شود.

مهم‌ترین عاملی که باعث پیچیدگی پروژه مسکن مهر پردیس شده، جانمایی غلط آن است که به گفته آخوندی اگر این پروژه در مرکز تهران ساخته می شد، به مراتب ارزان تر و سریع تر به متقاضیان تحویل داده می شد.

از سوی دیگر ارائه خدمات زیربنایی این پروژه به محل مناقشه دستگاه‌ها و ارگان‌ها تبدیل شده است. به طوری که وزیر راه و شهرسازی  چند روز گذشته در این باره گفته بود که قرار نیست تحمل پروژه مسکن مهر فقط بر روی وزارت راه و شهرسازی باشد وباید به جای نیش و کنایه برای تکمیل این واحدها به یکدیگر کمک کنیم.

در میان مناقشات بین دستگاه‌های اجرایی و مالی دولت، موضوع مهم این است که خدمات زیربنایی این پروژه از جمله ایجاد شبکه آب و فاضلاب، ساخت دیوارهای حائل، ایجاد شبکه راهی، ساخت مدارس و مراکز درمانی بر عهده دولت است و نباید در انجام وظایف خود در تامین رفاه ساکنان منطقه کوتاهی کند.

حال اینکه در ساخت خدمات زیربنایی این پروژه، وزارت راه و شهرسازی که در راس آن وزیر کمال گرایی چون آخوندی قرار گرفته است گویا مسئولان به حداقل ها کفایت کرده‌اند و نمونه آن بهره برداری زودتر از موعد تونل سلام است که نه تنها حداقل‌ها بلکه حتی استانداردهای اولیه هم در ساخت این تونل در نظر گرفته نشده است.

ساکنان پردیس در شرایطی در تونل 800 متری سلام عبور و مرور دارند که این تونل حتی مجهز به سیستم روشنایی و تهویه نیست، حتی دو لاین رفت و برگشت در این تونل هم سطح با یکدیگر ساخته نشده ، حتی در طول مسیر این تونل و قبل از آن تابلوهای راهنمایی و ایمنی نصب نشده است.

تونل سلام از انتهای فاز نهم مسکن مهر پردیس شروع و تا ابتدای فاز 11 امتداد دارد و این تونل در شرایطی قرار است برای ساکنان این سایت، مسیر دسترسی و ارتباطی بین فازهای متعدد پردیس باشد که هر لحظه امکان وقوع سانحه برای ترددکنندگان وجود دارد. عده‌ای از ساکنان پردیس مدعی هستند که این تونل، مسیر امنی برای تردد نیست و در صورت بروز هر گونه مشکلی امکان امداد رسانی بسیار سخت و دشوار است.

در حالی که وزیر راه  شهرسازی یکی از منتقدان جدی افتتاح‌های زودرس از پروژه‌های عمرانی در دولت قبل است، امروز شاهد بهره برداری از پروژه ای هستیم که به طور قطع با موعد افتتاح بسیار فاصله دارد و هر لحظه می‌تواند فاجعه‌ای را برای ترددکنندگان بیافریند.

طبق گزارش ایلنا؛  پروژه مسکن مهر پردیس دارای 6 فاز است که فاز سه این مجموعه 9 هزار و 63 واحد، فاز پنج، دارای 6 هزار و 232 واحد، فاز 9 جدید دارای 3 هزار و 190 واحد، فاز 9 قدیم 3 هزار و 937 واحد، فاز 8 دارای 26 هزار و 184 واحد و فاز 11 دارای 33 هزار و 225 واحد است  که بین این فازها، تنها بخش هایی از فازهای 3 و 11 به افتتاح رسیده است.  

همچنین هفته گذشته به طور غیر رسمی اعلام شد که قیمت نهایی مسکن مهر پردیس افزایش می یابد و قیمت نهایی مسکن مهر فاز 8 بین 58 تا  69 میلیون تومان و  سهم آورده متقاضیان در فازهای 5 و 9 جدید نیز 43 میلیون و 600 هزار تومان مصوب شده است.

51

58

52

46

39

29

 

کد خبر : ۴۲۵۱۹۵