خبرگزاری کار ایران

دستور توقف بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال کشور

وزیر جهاد کشاورزی در راستای حفظ منابع طبیعی و سرمایه های ملی طی نامه‌ای به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، خواستار توقف هرچه‌سریع‌تر بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال کشور شد.

به گزارش ایلنا، در این نامه که تاریخ صدور آن به اول آبان ٩٥ برمی‌گردد آمده‌است:

پیرو جلسات و مذاکرات سابق و با توجه به تصویب‌نامه برنامه بهینه‌سازی و پایش، حفظ و بهره‌برداری و مدیریت جنگل‌های کشور در تاریخ ١٦ دی‌ماه ٩٢ هیأت وزیران اقدامات زیر را اعلام نمایید:

١. بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال کشور اعم از اینکه دارای طرح جنگلداری باشند یا نباشند در قالب یک برنامه کوتاه‌مدت متوقف شود.
 
٢. واگذاری طرح‌های جنگلداری که دارای اهداف اقتصادی بوده و بیلان آنها براساس بهره‌برداری از جنگل تنظیم شده است ممنوع اعلام شود. هیأت وزیران در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در مصوبه‌ای در تاریخ ١٦/١٠/٩٢ بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های شمال کشور را ممنوع و برداشت چوب از این جنگل‌ها را صرفا به پایه‌های شکسته، افتاده و بیمار محدود کرده بود.
 
در بخش دیگری از نامه وزیر جهاد کشاورزی همچنین دستور داده شده ایجاد هرگونه جاده جدید در جنگل‌های شمال کشور ممنوع و اعتبارات اختصاص‌یافته صرفا برای نگهداری جاده‌های موجود با رویکرد حفاظت جنگل هزینه شود.
 
این نامه مهم و تعیین‌کننده وزیر جهاد کشاورزی را می‌توان از مهم‌ترین تصمیمات کشور در سال‌های اخیر در راستای نگهداری و حفاظت از جنگل‌های پراهمیت شمال کشور به‌شمار آورد. آن‌گونه که هادی کیادلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران، درباره این دستور می‌گوید: «این اتفاق جای تبریک دارد و واقعا باید بابت آن خوشحال بود چراکه موضوع وضعیت و مشکلات جنگل‌های شمال کشور جدی است و تنفس‌دادن به این جنگل‌ها و متوقف‌کردن بهره‌برداری از آن واقعا احساس می‌شد».
 
گفتنی است همچنین دولت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و این طرح در تاریخ ٢٤/٣/٩٤ از سوی هیأت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شده است. در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع خواهد شد.

 

کد خبر : ۴۲۵۴۱۴