خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت اعلام کرد:

آغاز اجرای پروژه فاز 11 با 4.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری / شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به نفت ایران تردید نکنند

وی اجرای طرح تقویت فشار از ابتدای اجرای پروژه در پارس جنوبی را برای دیگر طرح‌ها عنوان کرد و افزود: به این ترتیب برای 27 فاز دیگر نیز طرح فشار افزایی با الگوبرداری از فاز 11 اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا ، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای توافق نامه توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت توتال فرانسه ، CNPC چین و پتروپارس از ایران اظهار داشت:  این دومین HOA در قالب ساختار قراردادهای جدید نفتی است و البته هنوز چند ماهی فرصت داریم تا به قرارداد برسیم و اکنون 70 درصد اصول قرارداد تنظیم شده است.

وی در ادامه با ابراز قدردانی از شرکت توتال به دلیل ورود دوباره به صنعت نفت ایران تصریح کرد: این شرکت همیشه در نفت ایران پیشتاز بوده و در شرایط سختی نیز با ما کار کرده است. لذا امیدواریم از این به بعد شرکت‌هایی که برای حضور در پروژه‌های نفتی ایران تردید داشتند شک شان برطرف شده و برای حضور در ایران سریع‌تر اقدام کنند.

زنگنه همچنین از حضور دوباره شرکت CNPC چین ابراز خرسندی کرد و افزود: ما هیچ وقت چین را به عنوان شریک راهبردی خود فراموش نخواهیم کرد و همکاری‌ها با این شرکت ادامه پیدا می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: فعلا ما کار را به صورت HOA آغاز کرده‌ایم تا کار سریعتر انجام شود تا به این ترتیب 6 ماه در زمان صرفه‌جویی خواهد شد.

وزیر نفت با ابراز امیدواری از اینکه 70 درصد کار به ظرفیت ایرانی واگذار شود خاطرنشان کرد: قراردادهایی که تاکنون داشتیم به صورت امانی بود اما قرارداد کنونی به صورت پیمانکاری واقعی اجرایی می‌شود.

وی با اعلام اینکه امیدواریم تلاش شود که زودتر قرارداد این پروژه منعقد شود تصریح کرد: با این رویه شرکت نفت وارد فاز دیگری از اهداف خود خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: یکی از اهداف ما فعال کردن شرکت‌های E&P است و شرکت پتروپارس نیز که هدف اولیه تاسیس آن کار به صورت GC بوده قابلیت تبدیل به یک شرکت E&P و حضور در پروژه‌های منطقه‌ای را دارد و از این جایگاه می‌تواند برای انتقال تکنولوژی و مدیریت پروژه و مخزن استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه 19.1 درصد پروژه باید از سوی شرکت پتروپارس تامین شود اظهار داشت: به این ترتیب پتروپارس باید از 4.8 میلیارد دلاری که برای این پروژه هزینه می‌شود باید یک میلیارد دلار را تامین کند که رقم بزرگی است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با اجرایی شدن طرح توسعه فاز 11 پرونده طراحی طبیعی پارس جنوبی بسته می‌شود ، اظهار داشت: با اجرای این طرح وارد فاز دوم برداشت از پارس جنوبی می‌شویم یعنی باید از افت تولید جلوگیری کنیم.

وی اجرای طرح تقویت فشار از ابتدای اجرای پروژه در پارس جنوبی را برای دیگر طرح‌ها عنوان کرد و افزود: به این ترتیب برای 27 فاز دیگر نیز طرح فشار افزایی با الگوبرداری از فاز 11 اجرایی خواهد شد.

زنگنه همچنین با بیان اینکه تولید از لایه نفتی پارس جنوبی امسال آغاز می‌شود تصریح کرد: به این ترتیب و با به تولید رسیدن لایه نفتی پارس جنوبی بزرگترین میدان و ثروت ملی حفاظت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در فاز 11 ، 320 میلیون متر مکعب گاز غنی تولید می‌شود ، اظهار  داشت: رسیدن به این میزان تولید خدمت بزرگی به کشور بوده و می‌تواند جبران عقب ماندگی ما از قطر باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در صنعت نفت نیاز به 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادست داریم اظهار داشت: ما اصرار داریم که میزان تولید نفت به 4.8 میلیون بشکه تولید برسد و ظرفیت معیانات نیز به یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد که برای رسیدن به این اهداف نیاز به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی دارند.

زنگنه با اشاره به اینکه حتی اگر شرکت‌های ایرانی شریک شوند و 20 درصد نیز آورده داشته باشند باید حدود 15 میلیارد دلار پول به پروژه تزریق کنند ، گفت: باید بدانیم که شرکت‌های ایرانی چگونه می‌توانند این میزان سرمایه را تامین کنند زیرا منابع صندوق توسعه ملی نه تنها محدود است بلکه باید برای دیگر صنایع نیز صرف شود. بنابراین شرکت‌های ایرانی به تنهایی قادر به تامین منابع مورد نیاز یک پروژه نفتی را ندارند.

وی افزود: حتی اگر بگوییم که منابع از طریق بانک‌ها تامین شود به این ترتیب با توجه به بزرگ بودن رقم نیاز سرمایه نفت دیگر صنایع باید تعطیل شوند تا منابع بانک‌ها به نفت تزریق شود. البته در دولت گذشته بانک مرکزی 30 تا 40 میلیارد دلار به صنعت نفت اختصاص داد اما اکنون این منابع موجود نیست لذا باید اول میزان منابع‌مان را در نظر بگیریم و بعد نسبت به ورود و یا عدم ورود سرمایه‌گذار خارجی انتقاد کنیم.

مقام عالی وزارت نفت با ابراز امیدواری از اینکه از طریق قراردادهای جدید بتوانیم به تولید بالا و ظرفیت تعیین شده دست یابیم یادآور شد: که بتوانیم سهم خود را در بازار جهانی حفظ کرده و قدرت کشورها در ظرفیت تولید آنهاست. ضمن اینکه هیچگاه نیز نباید از توان مدیران و متخصصان ایرانی غافل شویم چرا که فراموش نکرده‌ایم که عسلویه و یا بندرامام را نیز متخصصین ایرانی مدیریت و به تولید رساندند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست کلی نظام ابلاغی در سال 78 مبنی بر اینکه افزایش ظرفیت تولید نفت منجر به رشد قدرت سیاسی ، امنیتی و اقتصادی کشور خواهد شد ، خاطرنشان کرد: اینکه ما به چه میزان از تولید به نفت برسیم بستگی به سیاست‌های نظام دارد، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم دنیا ، دنیای رقابت و تعامل است و میدان تولید در نفت نیز جهاد برای اعتلای عزت و قدرت برای کشور و رفاه مردم است.

لازم به ذکر است؛ تفاهنامه همکاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، بین علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت، اکبری مدیر عامل شرکت پتروپارس، ژوجان‌تنگ مدیرعامل شرکت CNPC چین و استفان میشل مدیر بخش خاورمیانه شرکت توتال فرانسه امضا شد.

 

کد خبر : ۴۲۶۹۸۳