خبرگزاری کار ایران

رئیس کل گمرک کشور:

توسعه پنجره واحد تجاری و سامانه جامع گمرکی

مسعود کرباسیان در نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با مسئولان گمرک کشور گفت: با اجرای طرح پنجره واحد دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد در گمرک نیست و صف های طولانی کاهش یافته و زمان انجام تشریفات گمرکی و امکان تبانی به حداقل رسیده است.

به گزارش ایلنا، رئیس کل گمرک کشور با اشاره به معایب صدور پروانه سبز گمرکی به صورت کاغذی افزود: صدور پروانه سبز گمرکی به صورت کاغذی، به عنوان اسناد گمرکی برای محموله های قاچاق به دفعات مورد بهره برداری قرار می گرفت و به دستگاه های نظارتی ارائه می شد که گزارش های متعددی دال بر تکثیر، سرقت پروانه، سوء استفاده و جعل اسناد وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای جدید گمرکی به کارگیری کدهای یکتای کالا (TSC) است ادامه داد: از مزایای به کارگیری کدهای یکتا شناسایی کلیه کالاها در فرایند تجارت با استفاده از کدهای یکسان بعنوان اصلی ترین رکن اثر بخشی سامانه های اطلاعاتی در این حوزه و امکان تعیین نظام مند ارزش کالاهای وارداتی بدون نیاز به کارشناسی انسانی با استفاده از سوابق بانک اطلاعاتی هر ردیف از کدهای یکتای کالاست.

کرباسیان با اشاره به اینکه تا پیش از سال 1392 حدود 5 دستگاه ایکس ری وجود داشته که به صورت کامل مورد بهره برداری قرار نمی گرفته است ، یادآور شد: در حال حاضر 12 دستگاه ایکس ری وجود دارد و تصاویر به مرکز به منظور بررسی منتقل می شود اما با این حال هنوز 10 دستگاه ایکس ری کم است که باید به گمرکات کشور اضافه شود.

وی افزود: پارسال 300 تن مواد مخدر به دلیل استفاده از فناوری ایکس ری و جی پی اس در گمرکات کشف شده است و با همکاری وزارت دفاع قرارداد ساخت چند ایکس ری با این وزارتخانه بسته شده که به بودجه نیاز دارد و بانک ها باید در این زمینه با گمرک همکاری می کنند.

کرباسیان با اشاره به مزایای عضویت در سامانه IPM اظهار کرد: سامانه IPM در سازمان جهانی گمرک و با مشارکت شرکتهای تولیدی در سراسر جهان جهت شناسایی کالاهای تقلبی از برند های اصلی و جلوگیری از عرضه و ترخیص این کالاها در همه گمرکات کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک ایجاد شده است که عمده کالاهای موجود در این سامانه محصولات دارویی هستند.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه در سال های گذشته امکان ردیابی و شناسایی کالای قاچاق از دغدغه های اصلی دستگاه های متولی در امر مبارزه با قاچاق کالا بوده است ، افزود: این دغدغه به تولید کد شناسه کالا نظیر طرح شبنم منجر شد که متاسفانه به دلیل جامع نبودن، با شکست مواجه شد.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران در اجرای سیاست‌های کنترل هوشمند ورود کالا به کشور و به منظور تسریع و شفاف‌سازی فرایند واردات تلفن همراه، افزایش دقت در کنترل‌های گمرکی، نسبت به ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی‌های وارداتی از آذر ماه سال گذشته اقدام کرد.

کرباسیان با اشاره به توافق بعمل آمده بین گمرک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ثبت شماره شناسه گوشی های وارداتی ادامه داد: اطلاعات شناسه گوشی های وارده از مبادی رسمی در اختیار وزارت مذکور قرار گرفته تا صرفاً نسبت به فعال سازی سریال های مورد اشاره اقدام شود و مطمئناً با این توافق امکان فعال سازی سریال سایر گوشی های تلفن همراه که از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده اند، به دلیل عدم وجود در بانک اطلاعات گمرک میسر نخواهد بود.

رئیس کل گمرک افزود: با این راهکار بسیار هوشمند و مناسب، انگیزه ورود کالای مذکور از مبادی غیررسمی به صفر خواهد رسید و این اقدامات منظور شناسایی کالاهای وارده از مبادی غیر گمرکی برای سایر کالاهای مشابه دیگرنیز امکان پذیر است.

وی با اشاره به فساد در سیستم کاغذی گمرک ادامه داد: در سال 1391 در 16 پرونده مشاهده شده که افراد ارز مرجع برای واردات گندم دریافت کردند اما هیچ وارداتی صورت نگرفته است و با ایجاد سامانه آنلاین از فساد در گمرکات بسیار کاسته شده و وضع گمرکات به مراتب بهتر از گذشته شده است.

رئیس کل گمرک کشور تصریح کرد: براسـاس جدیدترین گـزارش دوسـالانه منتشـر شده از سـوی بانک جهـانی در خصـوص شـاخص عملکرد لجستیک سال 2016، رتبه ایران در این شاخص بین المللی با صعود 18 پله ای به رتبه 96 ارتقاء و برای نخستین بار روند نزولی رتبه لجستیک کشور متوقف و شاهد صعود قابل توجهی در بهبود عملکرد لجستیکی ایران هستیم.

 

کد خبر : ۴۲۷۴۰۱