خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی:

برجام یعنی هوای جدید و فضای جدید/ صنعت نفت بیشترین بهره را از پسابرجام برد

حسن روحانی گفت: برجام یعنی هوای جدید و فضای جدید. باید از این فضا و باز شدن درهای کشور استفاده کرد. یکی از بخش‌هایی که باید از این فضا استفاده می کرد وزارت نفت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون گفت: امروز طرح آبرسانی به شرق اهواز و دشت آزادگان افتتاح شد. همچنین فعالیتی که در راه‌آهن اهواز برای الکترونیکی کردن مسیر ریلی قطار از تهران به بندر امام آغاز شد به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: این اقدام هم برای سرعت و هم برای افزایش ایمنی قطارها مهم است. همچنین ضروری است بار ترافیک حمل و نقل کشور بر دوش ریل قرار بگیرد.

حسن روحانی با اشاره به خاطرات حضورش در غرب کارون گفت:‌ این منطقه برای من یادآور روزهای ایستادگی و فداکاری در جنگ است.

رئیس جمهور اظهار داشت: در زمان مذاکرات هسته‌ای بار اصلی برجام بر دوش وزارت خارجه بود و آنان هم زحمات زیادی کشیدند. پس از برجام این بار بر دوش سایر دستگاه‌ها قرار گرفت. یکی از این دستگاه‌ها وزارت نفت بود. برجام یعنی هوای جدید و فضای جدید. باید از این فضا و باز شدن درهای کشور استفاده کرد. یکی از بخش‌هایی که باید از این فضا استفاده می کرد وزارت نفت بود.

روحانی ادامه داد: همان طور که برجام، اعجاب قدرت ها بر انگیخت بعد از برجام هم صنعت نفت اعجاب‌برانگیز شد.  خیلی‌ها تصور نمی‌کردند در عرض چند ماه تولید نفت به شرایط قبل از تحریم بازگردد. امروز مردم می‌بینند که از فضای پسابرجام در صنعت نفت بیشترین استفاده شد. مهم‌تر از رشد تولید نفت این بود که شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی به ایران آمدند.

وی ادامه داد: قطعاً ما در داخل کشور می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و شرکت‌های ما توانایی زیادی دارند اما دنیای امروز دنیای استفاده از علم است. باید بتوانیم از علم و سرمایه جهان استفاده کنیم. ما امروز باید از این فضای مناسب پسابرجام به خوبی بهره ببریم.

حسن روحانی گفت: امروز میادین نفتی غرب کارون یکی از محورهای اصلی فعالیت ماست. امروز در منطقه یادآوران توان تولید و صادرات 300هزار بشکه نفت را داریم که باید ظرف چند سال آینده به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد. برای این کار نیاز به سرمایه و تکنولوژی داریم. در حال حاضر ضریب بازیافت برای دولت بسیار مهم است. اگرچه ضریب درجا اهمیت دارد اما از آن مهم‌تر میزان نفت قابل استخراج است. حتی اگر یک درصد هم ضریب بازیافت را بالا ببریم دارای اهمیت است. از آن مهم‌تر از این است که تا می‌توانیم درصد بازیافت را افزایش دهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید کاری کنیم که هرکس ادعا کرد و تضمین داد که می‌تواند سرمایه و تکنولوژی به کشور بیاورد اجازه فعالیت داشته باشد. باید بتوانیم چاه‌های نفت کشور را جوان نگه داریم. ما می‌خواهیم از چاه‌های نفتی‌مان به صورت بلندمدت استفاده کنیم. همچنین باید بتوانیم از فضای پسابرجام برای جذب فناوری و سرمایه در جهت توسعه اشتغال جوانان استفاده کنیم.

روحانی گفت: در حال حاضر اشتغال جوانان بزرگترین معضل پیش‌روی کشور است و یکی از بخش‌هایی که توان اشتغالزایی بالا دارد صنعت نفت است. باید در این صنعت شاهد تحولی بزرگ باشیم. من به مدیران صنعت نفت تبریک می گویم زیرا امروز شاهد رشد 250 هزار بشکه‌ای تولید نفت در میادین غرب کارون هستیم. اما از این رشد باید برای آبادانی خوزستان نیز بهره‌برداری کنیم. چهره منطقه نفتی باید برای مردم این مناطق چهره رحمت باشد. این که مردم اطراف یک منطقه نفتی از دود و دم این میادین هیچ بهره‌ای نبرند یعنی چهره خشن صنعت نفت. مردم مناطق نفتی باید ببینند که فعالیت‌های نفتی موجب رشد اقتصادی، رفاه و اشتغال منطقه‌شان می‌شود. اگر مردم ساکن در اطراف یک منطقه نفتی زحمتی را تحمل می کنند باید از منافع آن هم بهره‌مند شوند و جوانان آن منطقه باید ببینند از آنها در صنعت نفت استفاده می‌شود.

کد خبر : ۴۲۸۴۵۱