خبرگزاری کار ایران

جزییات آخرین تمهیدات کمیته حمل ونقل ستاد اربعین برای

asdasd
کد خبر : ۴۲۹۱۴۹

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: علی‌رغم ازدحام مسافر در پایانه‌های مرزی، مشکل خاصی در جابجایی زائران وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود روند شلوغی سه پایانه مرزی تا پایان هفته ادامه پیدا کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجواد عطرچیان  با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی کمیته حمل و نقل ستاد اربعین برای تسهیل تردد مسافران از سه  مرز مهران، شلمچه و چزابه  به همراه سایر شقوق ریلی، دریایی و هوایی اظهار داشت: سالن مسافری شلمچه با گنجایش ۱۰۰ هزار نفر مسافر و ۲۸ گیت مسافری با اعتباری بالغ‌بر ۲۸ میلیارد تومان روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و از همان لحظه به صورت ۲۴ ساعته مورد بهره برداری قرار گرفت.

دبیر کمیته حمل‌و‌نقل ستاد اربعین اظهار داشت: پایانه مرزی شلمچه یکی از استراتژیک‌ترین پایانه‌های مرزی در کشور به شمار می‌آید که فاصله آن تا مرکز استان ۱۳۰ کیلومتر و در ۱۵ کیلومتری محور خرمشهر _شلمچه با مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار واقع شده است.

وی افزود: جابجایی زائران در داخل کشور با استفاده از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس انجام می‌شود و زائران از طریق سه مرز مهران، شلمچه و چزابه از مسیر زمینی به مقصد نجف و کربلا اعزام می شوند که طبق تقسیم‌بندی انجام‌شده ۴۲ درصد زائران از مرز مهران و ۵۸ درصد از مرزهای شلمچه و چزابه تردد خواهند کرد.

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد نیز نقل و انتقال زائران اربعین حسینی(ع) را از اولین شهر مرزی به داخل پایانه مرزی را انجام می‌دهند و هم اکنون ۴۰۰  دستگاه اتوبوس شرکت واحد در مهران، ۱۰۰ دستگاه در چزابه و ۱۰۰ دستگاه در شلمچه  فعالیت می‌کنند.

عطرچیان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود طی ایام اربعین از مرز مهران روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار زائر، از مرز شلمچه ۱۰۰ هزار و از مرز چزابه هم حدود ۶۰ هزار زائر به مقصد نجف و کربلا سفر کنند.

به گفته عطرچیان در روز نخست سال گذشته ۲۳ هزار و ۷۹۶ زائر، در روز دوم  سال گذشته ۲۷ هزار و ۴۲۹ و روز سوم سال گذشته ۳۶ هزار زائر  وارد مرز مهران شدند که این آمار به ترتیب نسبت به مدت مشابه  ۱۹،۲۰ و ۲۱  آبان امسال به ۵۲ هزار و ۹۳ نفر، ۱۰۳ هزار و ۸۶۶ نفر افزایش یافت به ۱۲۸ هزار نفر رسید. که با رشد ۳۴۷ درصدی در مجموع ۲۸۳ هزار و ۹۵۹ نفر وارد پایانه مهران شدند.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون برای مسیر اهواز تا چزابه ۱۷۰ میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که ۸۰ میلیارد تومان آن را همان سال گذشته به افتتاح رساندیم و امسال نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان پروژه شامل ۱۴ کیلومتر جاده‌های چهارخطه و ۲۰ هکتار پارکینگ در هفته گذشته افتتاح شد. البته ظرفیت پارکینگ‌ها به صورتی طراحی شده که حداقل در فاز اول ۱۲ هزار دستگاه ظرفیت جانمایی خودرو داشته باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه «علی‌رغم ازدحام مسافر در پایانه‌های مرزی، مشکل خاصی در جابجایی زائران وجود ندارد» گفت: پیش‌بینی می‌شود روند شلوغی سه پایانه مرزی برای عزیمت به شهرهای نجف و کربلا تا پایان هفته ادامه پیدا کند.

دبیر کمیته حمل ونقل ستاد اربعین با اشاره به آمادگی کامل ناوگان دریایی برای جابجایی زائران به بندر بصره گفت:هیچ محدودیتی در جابجایی زائران اربعین حسینی توسط کشتی‌های مسافری وجود ندارد و به هر میزان که متقاضی باشد آماده پاسخگویی هستیم و به همین خاطر در راستای ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب برای تردد زائران حسینی در ایام اربعین شناورهای فوق‌العاده بین بندر خرمشهر و بندر مقعل بصره برقرار شده است که توسط سه فروند کشتی مسافری با ظرفیت ۷۲۲ صندلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به حمل‌ونقل ریلی در ایام اربعین نیز بیان داشت: حرکت قطار ترکیبی تهران-کربلا نیز از روز سه‌شنبه مورخ ۹۵/۸/۱۸در ساعت ۱۵:۳۰ از تهران به سمت شلمچه به طول ۹۶۰کیلومتر حرکت و در آنجا پس از انجام تشریفات گذرنامه به‌وسیله اتوبوس با پیمایش حدود ۳۵کیلومتر به بصره اعزام شد. بقیه این مسیر دوباره به‌وسیله قطار با سیر مسافت۴۸۰ کیلومتری به کربلا عزیمت می‌کند.

عطرچیان در خصوص برنامه قطارهای فوق‌العاده  ایام اربعین تصریح کرد: در طول مدت اربعین سال جاری در مسیر تهران – خرمشهر- تهران ۴۰ رام قطار به ظرفیت ۳۵ هزار صندلی پیش‌بینی شده است. همچنین به‌منظور جابجایی مسافرین حدفاصل ایستگاه خرمشهر به شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر هر نیم ساعت یک قطار پیش‌بینی شده که در مجموع ظرفیت این مسیر ۱۱۵ هزار صندلی بوده و در کل صندلی ایجاد شده اربعین امسال ۱۵۰‌هزار صندلی است.

وی یادآور شد: فاصله دریایی بین بندر خرمشهر و بندر مقعل بصره ۱۶ مایل دریایی است و حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه توسط شناورها به طول می‌انجامد.

دبیر کمیته حمل ونقل ستاد اربعین با بیان اینکه صدور مجوز پروازهای ایام اربعین برای شرکت‌های داخلی ۵۲۸سورتی پرواز و برای هواپیماهای عراقی ۱۳۶مجوز صادر شده است تصریح کرد: در حال حاضر هفته‌ای ۱۰۵ مجوز پرواز برنامه‌ای به مقصد عراق صادر که در بعضی مواقع این تعداد به ۱۹۱مجوز پرواز در هفته افزایش یافته است.

گفتنی است، سال گذشته بیش از دو میلیون مسافر ایرانی برای رساندن خود به مراسم اربعین در کربلا از طریق مرزهای زمینی و هوایی خود را به عراق رسانده بودند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز