خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو عنوان کرد:

فاصله معنادار بین هزینه‌ها و در آمدهای صنعت برق

وزیر نیرو گفت: فاصله معناداری بین هزینه‌ها و در آمدهای صنعت برق وجود دارد و این توسعه صنعت برق را با مشکل مواجه کرده است.

به‌گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان"وزیر نیرو در آیین افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد (کهنوج)کرمان، اظهار داشت: در احداث نیروگاه شوباد از فناوری خنک کاری به‌وسیله هوا استفاده شده، که باعث کاهش مصرف آب به میزان 3 لیتر در ثانیه می‌شود.

وی افزود:در نیروگاه‌های مشابه که از این تکنولوژی استفاده نشده است، 100 لیتر آب در ثانیه مصرف می‌شود  و این امر با توجه به کمبود آب در این منطقه ستودنی است.

وی ضمن تقدیر از شرکت ماه‌تاب گستر جهت تامین سرمایه و شرکت مپنا به‌دلیل تامین تجهیزات و عملیات اجرایی و همچنین بانک صنعت و معدن بابت پذیرش عاملیت نیروگاه شوباد، گفت: در طول سه سال گذشته با راه اندازی نیروگاه‌های سمنگان، گل‌گهر و شوباد در مجموع 1124 مگاوات به ظرفیت کل برق استان کرمان افزوده شده، در حالی که ظرفیت تولید برق این استان پیش از این 1420 مگاوات بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد با تامین گاز در منطقه، امکان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی زرند آغاز شود.

 

 آغاز عملیات اجرایی 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی

وزیر نیرو در این مراسم به آغاز عملیات اجرایی احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه در قالب 28 واحد نیروگاهی اشاره کرد و اظهار داشت: از این میزان2200 مگاوات بخش بخار و 2800 مگاوات نیز از صفر راه اندازی می‌شود.

وی افزود: این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه کلاس F بندرعباس (890 مگاوات)، بلوک سیکل ترکیبی ماکو (110 مگاوات)، چابهار (160 مگاوات)، ارومیه (480مگاوات)، رودشور(360 مگاوات)، عسلویه (480مگاوات)، قشم 2( 492 مگاوات)، جهرم (480 مگاوات)، غرب مازنداران ( 450 مگاوات)،توس (480 مگاوات)، هریس ( 450 مگاوات)، کاشان ( 3635مگاوات)، خواهد بود.

وی افزود: به غیر از نیروگاه بندرعباس به ظرفیت 890 مگاوات، سایر نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود که افتخاری برای بخش خصوصی و صنعت برق کشور است.

وزیر نیرو مجموع سرمایه‌گذاری در این بخش را 11 هزار و 380 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد این نیروگاه‌ها هر چه زودتر وارد مدار برق کشور شوند.

وی تصریح کرد: 7 مورد از نیروگاه های مذکور با عاملیت بانک صنعت و معدن و یک مورد بانک سپه احداث می شوند و امیدواریم همکاری بین بخش خصوصی و بانک‌ها ادامه یابد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صدور مجوز جهت ساخت 37 هزار مگاوات نیروگاه برای بخش خصوصی اظهار داشت: از این میزان تاکنون 11 هزار مگاوات محقق شده است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو همخوان نبوده است.

وی علت این امر را مسایل مالی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: فاصله معناداری بین هزینه‌ها و در آمدهای صنعت برق وجود دارد و همچنین منابع مالی و بازار سرمایه در کشور دچار محدودیت های زیادی است.

وزیر نیرو تاکید کرد: خوشبختانه در طول سه سال گذشته خاموشی به دلیل محدودیت تولید وجود نداشته است که علت آن استفاده از تمامی ظرفیت های فنی و مدیریتی بوده است.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد:در سال 1395 حدود 3 هزار مگاوات مدیریت بار انجام شده است و اگر این امر صورت نمی گرفت حتما در سال با خاموشی مواجه می‌شدیم.

وی گفت: یکی از اقدام‌های مهم برای مدیریت بار پیک تابستان سال جاری راه‌اندازی سیستم‌های مدیا و IGV+ بود که با خنک کردن هوای ورودی توربین و تنظیم دریچه ورودی هوا از ظرفیت های موجود استفاد می‌شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: در سال جاری، ضریب آمادگی نیروگاه‌ها 99.5 درصد بوده است که در عمر صنعت برق کشور بی‌سابقه است.

 

کد خبر : ۴۲۹۵۴۹