خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با ایلنا:

سخت‌گیری‌های بانک مسکن، طرح مسکن قسطی را عقیم کرد

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این که تا کنون حتی یک قرارداد خرید مسکن از طریق طرح مسکن قسطی هم انجام نشده است، گفت: سخت‌گیری‌های بانک مسکن در ضمانت اقساط این طرح را عقیم کرد.

محمدمهدی مافی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به وضعیت طرح مسکن قسطی گفت: جامعه انبوه‌سازان تلاش بسیاری برای اجرای طرح مسکن قسطی کردند.

وی افزود: در طرح مسکن قسطی مهم‌ترین نکته این بود که بدون استفاده از منابع دولتی شرایط ویژه‌ای برای خانه‌دار کردن مردم فراهم آید.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این که در این طرح سیاست ما این بود که ضمانت‌های لازم از طریق موسسات مالی و بانکی فراهم آید، گفت: این طرح به هیچ عنوان اثرات تورمی نخواهد داشت چرا که برای اجرای آن متکی به منابع دولتی نبودیم.

مافی با بیان این که در مسیر اجرای طرح مسکن قسطی با عدم درک صحیح این ایده از سوی مسئولان بانک مسکن مواجه شدیم، گفت: برای اجرای شرایط این طرح از جمله تامین ضمانت‌های آن برای بازپرداخت اقساط با بانک مسکن به عنوان یک نهاد تخصصی وارد مذاکره شدیم هر چند به توافق‌هایی با این بانک رسیده بودیم اما بخشنامه‌های این بانک در مسیر اجرا طرح مسکن قسطی را عقیم کرد.

وی افزود: بانک مسکن برای اجرای این طرح محدودیت‌هایی قائل شد که این محدودیت‌ها طرح را غیرعملیاتی ساخت.

مافی با اشاره به ناکارآمدی محدودیت‌های اعمال شده از سوی بانک مسکن در اجرای مسکن قسطی گفت: بنا نبود بانک مسکن سقفی را برای اقساط در نظر بگیرد یا این که برای بازپرداخت آن مدت زمان تعیین کند. از سوی دیگر نرخ کارمزدی که بانک مسکن پیشنهاد داد رقم بسیار بالایی بود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه در اجرای طرح‌های مسکن با موضوع عدم شناخت برنامه‌ها و طرح‌ها از سوی مسئولان مواجه هستیم، گفت: طرح صندوق زمین و مسکن، قانون پیش فروش و طرح مسکن قسطی از جمله طرح‌های مسکنی بود که با عدم درک صحیح از سوی مسئولان اجرایی مواجه شدند.

وی با اشاره به مذاکرات برای اجرای طرح مسکن قسطی از سوی سایر بانک‌ها و موسسات مالی گفت: تمرکز بر روی اجرای این طرح به صورت مشترک با بانک مسکن فرصتی برای مذاکره با سایر نهادهای مالی و بانک‌ها نگذاشت و تاکنون حتی یک قرارداد خرید مسکن از طریق مسکن قسطی انجام نشده است و این طرح با سخت‌گیری‌های بانک مسکن عقیم مانده است.

کد خبر : ۴۲۹۶۷۷