خبرگزاری کار ایران

در ۶ ماهه اول سال رخ داد؛

صدور 9 هزار و 183 هکتار مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی/ شناسایی 10 هزار و 231 هکتار تغییر کاربری غیرمجاز

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی گفت: در سال 94 ، 6 هزار و 700 هکتار تغییر کاربری زمین کشاورزی، شناسایی و با متخلفین برخورد شد.

فرید سیدنژاد -معاون حفظ کاربردی و یکپارچکی اراضی کشاورزی- در گفت‌وگو با خبرنگار  ایلنا بیان داشت: بیشترین سطح تغییر کاربری در کلان‌شهرها و استان‌های توسعه یافته‌ای است که با رشد جمعیت مواجه هستند. از سال 92 به دستور مقام قضایی با تغییر کاربردی غیرمجاز برخورد می‌کنیم و آمارها نشان می‌دهد دولت یازدهم در این کار موفق بوده است.

او در ادامه گفت: اراضی کشاورزی از طریق تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز تغییر رویه می‌دهند و کمیسیون تبصره یک ماده یک در خواست مالکان را برای تغییر کاربری بررسی می‌کند. همچنین سامانه‌ای برای صدور مجوزها راه‌اندازی شده و هر مجوزی که صادر شود در این سامانه شفاف‌سازی شده است.

سیدنژاد افزود: در شش ماهه سال 95 ، 2 هزار و 428 مورد به مساحت 7 هزار و 610 هکتار برای طرح‌هایی که در کمیسیون تبصره یک بودند مجوز تغییر کاربری صادر شده است. همچنین 2 هزار و 797 مورد به مساحت هزار و 573 هکتار نیز در مرحله اجرای طرح‌های بخش‌ کشاورزی مثل دامداری و پرورش آبزیان تغییر کاربری داده شد که در مجموع 9 هزار و 183 هکتار مجوز برای تغییر کاربری مجاز صادر شده است. در سال 94 تغییر کاربری مجاز 3 هزار و 867 هکتار بوده است و افزایش رقم آن در سال جاری نشان می‌دهد که طرح‌های اجرایی برای تغییر کاربری خاص بوده است.

او در رابطه با تغییر کاربری غیرمجاز بیان داشت: در 6 ماهه سال جاری 10 هزار و 231 هکتار را شناسایی کردیم که در نهایت تغییر کاربری متوقف شد. در نتیجه اقداماتی که در دولت یازدهم در خصوص حفظ کاربری اراضی کشاورزی انجام شد شناسایی و برخورد با متخلفان بوده است. همچنین گشت‌ برای شناسایی رشد 200 درصدی داشته است. مالکین زمین‌های کشاورزی باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر چه مالک هستند اما اگر می‌خواهند اراضی را از حوزه کشاورزی خارج کنند باید ضرورت این کار را به دولت ثابت کنند و در هر استان کمیسیونی برای تشخیص ضرورت تغییر کاربری در حال فعالیت است.

کد خبر : ۴۲۹۶۹۳