خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با ایلنا :

معطل مذاکرات با ایرباس نمی‌مانیم/ خرید هواپیماهای نو به شرط لیزینگ

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه علاقمند خرید هواپیماهای نو هستم اما معطل مذاکرات با ایرباس و بوئینگ نمی‌مانیم ،‌گفت:‌ اگر ایرباس لیزینگ خرید هواپیما را بپذیرد، هواپیماهای نو از ایرباس می‌خریم.

اصغر مونسان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر در ناوگان کیش ایر 10 فروند هواپیما وجود دارد ، گفت:‌در حال حاضر 7 فروند بوئینگ  MDو سه فروند فوکر 100 وجود دارد که در حال حاضر دو فروند ایرباس وارد این ناوگان شده است و تا پایان سال دو فروند دیگر خریداری می‌شود.

وی افزود: در هدف گزاری‌ها برای توسعه ناوگان کیش ایر به دنبال این هستیم که 10 فروند هواپیمای دیگر اضافه کنیم ،در این صورت تعداد هواپیماهای کیش ایر صد در صد افزایش یافته است و همزمان هم متوسط سن ناوگان را پایین آورده‌ایم و هم مدل هواپیماهای کیش ایر را ارتقا داده‌ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه دو فروند ایرباس 321 وارد ناوگان هوایی کیش شده است، گفت: عمر این هواپیماها کمتر از 10 سال است و مدل هواپیماها هم ارتقا یافته است.

وی درباره خرید هواپیماهای نو گفت: شرایط خرید هواپیماهای نو را باید بسنجیم و منتظر مشخص شدن شرایط هستیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی شرکت‌های تجاری هستند و بحث‌های اقتصادی بسیار مهم است هزینه خرید هواپیماهای نو بالاست و معتقدم ایرلاین‌ها می‌توانند به جای خرید هواپیماهای نو تعداد بیشتری هواپیما با سن کمتر خریداری کنند.

وی گفت: همانطور که می‌دانید هواپیماهای 10 ساله هواپیماهای بسیار خوبی هستند و می‌توانیم به جای اینکه هواپیمای صفر بخریم تعداد بیشتری هواپیمای جوان به ناوگان اضافه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا تاکنون مذاکرات مستقیم برای خرید هواپیما با ایرباس و بوئینگ داشته‌اید گفت: چندی پیش مذاکراتی را در کیش با نماینده شرکت هواپیمایی ایرباس داشتیم.

وی ا فزود: در این مذاکرات موضوع مهم تامین مالی و خرید هواپیمای نو به شرط لیزینگ مطرح شد و اگر ایرباس تامین مالی خرید هواپیما را بپذیرد ما علاقمند خرید هواپیماهای نو هستیم اما به شرط لیزینگ.

وی با تاکید بر اینکه معطل مذاکرات با ایرباس و بوئینگ نمی‌مانیم ، گفت: همزمان با مذاکرات با نمایندگان ایرباس بحث خرید هواپیماهای جوان را دنبال می‌کنیم و تاکنون دو هواپیمای ایرباس جوان وارد کرده‌ایم و تا پایان سال دو ایرباس جوان دیگر هم وارد می‌شود.

مونسان همچنین درباره توسعه فرودگاه کیش گفت: در بخش توسعه حمل و نقل در طول بیش از 3 سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های جدی انجام د اده‌ایم.

وی گفت: در بخش توسعه فرودگاهی برنامه‌های کلانی داریم و فرودگاه کیش بعد از فرودگاه حضرت امام دومین فرودگاه بزرگ کشور است که برای جابجایی چهار و نیم میلیون مسافر در سال طراحی شده است و این طرح توسعه تا پایان سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به تعریض باند فرود فرودگاه کیش گفت: باند جنوبی فرودگاه در حال تعمیر است و همزمان عرض باند را افزایش خواهیم و باند فرودگاه کیش پس از تعریض آماده پذیرش ایرباس A380 خواهد بود.

وی ادامه داد: ترمینال فرودگاه هم در حال گسترش است و 4 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این ترمینال انجام خواهد شد.

وی همچنین درباره راه‌ندازی خط دریایی چابهار گفت: بحث حمل و نقل دریایی در ایران بسیار ضعیف است اما یکی از برنامه‌های ما تقویت گردشگری دریایی بوده است.

مونسان ادامه داد: بخش خصوصی کشورمان ریسک‌پذیر است و اگر این طرح اقتصادی باشد بخش خصوصی هم وارد آن می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در حال مذاکره برای خرید شناور مسافری با ظرفیت 1000 نفر هستیم گفت: این شناور از کیش به قشم و بندرعباس و چابهار تردد خواهد داشت و می‌توانیم این مسیر را به دوبی اتصال دهیم بنابراین پس از این طرح حمل و نقل دریایی رونق می‌یابد.

 

کد خبر : ۴۲۹۹۶۱