خبرگزاری کار ایران

دفتر اتاق تهران در ایالت باواریا در آلمان افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۵۱۵

هیات اقتصادی اعزامی اتاق تهران که هم‌اکنون در آلمان و ایالت باواریا به سر می‌برد، برنامه بسیار فشرده‌ای برای دیدارها و مذاکرات مختلف خود دارد که در این میان افتتاح دفتر اتاق تهران در مونیخ مهمترین آن است.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق تهران،  چهارمین روز سفر هیات اتاق تهران در شهر مونیخ با بازدید از چند شرکت صنعتی شروع شد و در نهایت با دیدار خانم آیگنر وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و تکنولوژی ایالت باواریا و افتتاح دفتر اتاق تهران در ایالت باواریا به پایان رسید. همچنین از برنامه‌های مهم دیگر هیات ایرانی گفت‌وگو و نشست هیات ایرانی با برترام بروساردت، رییس اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا و حضور در ضیافت شام به میزبانی دبیرکل وزارت اقتصاد این ایالت برنارد شووآب بود.

بازدیدهای صنعتی هیات اتاق تهران

در نخستین روز از حضور در مونیخ، هیات اقتصادی اتاق تهران به سرپرستی مسعود خوانساری از شرکت webasto بازدید کرد. در جریان این بازدید آلفونس لشتینگر مدیر این کارخانه از بخش‌ها و حوزه‌های مختلف کاری این شرکت برای هیات ایرانی توضیح داد و بازدیدی از بخش‌های گوناگون این شرکت صورت گرفت.

بازدید دوم هیات ایرانی از شرکت kuhne und Nagei (AG und CO.) KG; BMW distribution center انجام شد. این کمپانی، شرکتی بزرگ و قوی در حوزه لجستیک در جهان محسوب می‌شود. کمپانی TUV SUD Automotive GmbH سومین مقصد هیات اقتصادی ایران در ایالت باواریای آلمان بود. در این دیدار اعضای هیات ایرانی به معرفی خود پرداختند و با مسوولان این شرکت در حوزه‌های مختلف برای همکاری تبادل‌نظر کردند.

راه‌اندازی شعب بانک‌های ایرانی در مونیخ به کجا رسید؟

در همین زمان مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران به همراه محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران و مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در جلسه با ایلزه آیگنر، وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و فناوری ایالت باواریا شرکت کردند. در این جلسه درباره پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا و تاثیر آن در اقتصاد جهان، ارزیابی 9 ماه گذشته فعالیت‌های مشترک ایران و آلمان و مسایل و مشکلات پیش پای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت‌وگو و مذاکره صورت گرفت. همچنین درباره سفر هیاتی که قرار است فروردین سال آینده از ایالت باواریا به ایران سفر کند، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.

در این نشست همچنین معاونان وزیر ایالت باواریا را درباره حل مشکلات روابط بانکی بین دو کشور مسایلی را مطرح کردند و گزارشی از روند راه‌اندازی سه شعبه بانک ایرانی در مونیخ ارایه دادند. آقای یونگ یکی از معاونان وزیر ایالت باواریا در پاسخ به سوال مسعود خوانساری درباره آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته در این مورد گفت: ما با سه بانک ایرانی همکاری‌هایمان را شروع کرده‌ایم و با مرجع نظارت بر امور بانکی آلمان هم وارد صحبت شده‌ایم و قدم به قدم داریم به تاسیس شعب بانک‌ها نزدیک‌تر می شویم.

یونگ در ادامه و در پاسخ به سوال رییس اتاق تهران درباره اینکه چه زمانی شرایط برای راه‌اندازی شعب بانک‌های ایرانی در مونیخ فراهم خواهد شد و این موضوع تحقق پیدا می‌کند، گفت: این کار نیازمند یک برنامه اقتصادی بسیار مشروح است که تدوین آن روی کاغذ حدود هزار صفحه شده است و باید همه جوانب در آن دیده شود. از ساده‌ترین مسایل مانند حقوق و مزایای کارکنان تا این که چه نوع معاملاتی در این شعب انجام می‌گیرد و حجم معاملات چقدر می‌تواند باشد.

معاون وزیر اقتصاد ایالت باواریا ادامه داد: البته این برنامه هم اکنون درحال تهیه است ولی کار گسترده‌ای باید انجام شود. در این باره هفته گذشته گفت‌وگوی خوبی با مدیرعامل انجمن بانکداران خارج از آلمان هم در شهر فرانکفورت داشتم. او تجارب بسیار خوب و اطلاعات زیادی در مورد راه‌اندازی نمایندگی بانک‌های خارجی دارد. به گفته او اگر همه مدارک را در سه ماه اول سال جدید میلادی ارایه دهیم این کار ۶ ماه به طول خواهد کشید. یعنی در اواسط سال ۲۰۱۷، یعنی حدود هشت ماه دیگر، امکان راه‌اندازی شعب بانک‌های ایرانی در مونیخ به احتمال زیاد عملی خواهد شد.

همچنین در این جلسه ایلزه آینگر در جواب به طولانی شدن این روند اضافه کرد که این مساله تنها برای بانک‌های ایرانی مصداق ندارد و شامل همه بانک‌های خارجی می‌شود.

با این حال مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، عنوان کرد که با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا آلمان و ایالت باواریا سرعت توسعه همکاری‌های اقتصادی آن چنان که باید نیست. براساس صحبت‌های مطرح شده در این نشست، فروردین ماه آینده یک هیات اقتصادی از ایالت باواریا در راستای گسترش همکاری‌ها به ایران و اتاق تهران می‌آید.

افتتاح دفتر اتاق تهران در مونیخ

پس از این دیدار، نشستی در اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا به میزبانی برترام بروساردت، رییس این اتحادیه صورت گرفت. در همین جلسه مسعود خوانساری و بروساردت، دفتر اتاق تهران در ایالت باواریا را افتتاح و ابراز امیدواری کردند با این اتفاق شاهد گسترش همکاری‌های بیشتر بین تهران و باواریا در آینده باشند. در این ملاقات به صورت تفصیلی مشکلاتی که میان برقراری بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور وجود دارد مورد مذاکره قرار گرفت. مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست چالش‌هایی در ارتباط با روابط بانکی و مالی، سرعت کم توسعه همکاری بین شرکت‌های آلمانی و ایرانی و همچنین روند طولانی اخذ ویزا بود.

همچنین در آخرین برنامه هیات ایرانی در ضیافت شامی که به دعوت وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و تکنولوژی ایالت باواریا برنامه‌ریزی شده بود، حاضر شدند. برنارد شووآب دبیرکل وزارت اقتصاد اقتصاد، رسانه، انرژی و تکنولوژی در این ضیافت گفت: ما قصد داریم بانک‌های جدیدی را به ایران بیاوریم. تاکنون شرکت‌های بزرگی وارد ایران شده‌اند و شرکت‌های کوچک و متوسط بسیاری نیز علاقمند هستند که از پتانسیل‌های ایران استفاده کنند. بنابر داده‌های اتاق بازرگانی مونیخ، شش هزار شرکت آلمانی روابط تجاری با ایران دارند. صادرات ایالت باواریا به ایران در سال جاری 30 درصد افزایش داشته است. این آمار نشان می‌دهد که در مسیر درستی قرار داریم. من فکر می‌کنم ظرفیت‌های زیادی در آینده برای توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.

پس از برنارد شووآب مسعود خوانساری رییس اتاق تهران هم در سخنرانی خود گفت: این دومین باری است که یک هیات اقتصادی از طرف ایران در سال جاری میلادی به مونیخ آمده است. خوشبختانه از ایالت باوارایا هم دو هیات در سال جاری به ایران آمدند. بین بخش خصوصی در ایران و ایالت باواریا در آلمان همکاری خوبی وجود دارد. پس از افتتاح دفتر ایالت باواریا در تهران، امروز هم دفتر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری تهران را در باواریا افتتاح شد که می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی بر توسعه روابط اقتصادی داشته باشد.

خوانساری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری و مشارکت اقتصادی دارد، گفت: این ماجرا به خصوص بعد از توافق هسته افزایش پیدا کرده است. فکر می‌کنم ایالت باواریا این ظرفیت را دارد که فعالیت تجاری‌اش را در ایران بسیار بیشتر از گذشته توسعه دهد. در همین مدت ۱۰ ماه گذشته قراردادهای خوبی بین ایران و شرکت‌های باواریا بسته شده اما ظرفیت دو طرف بیش از این مقدار است. باوارایا جزو ثروتمند ترین ایالت‌های آلمان است و می‌تواند بیش از این فعال باشد. دفتر ایالت باواریا در تهران و دفتر اتاق تهران در این ایالت می‌توانند در هدایت همکاری دو طرف و تسریع این روند بسیار تاثیرگذار باشند.

رییس اتاق تهران افزود: هدف ما از افتتاح دفتر در مونیخ، ارائه فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری و مشارکت در اقتصاد ایران به شرکت‌های آلمانی در باواریاست و امیدواریم که بتوانیم از این طریق به توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور کمک کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز