خبرگزاری کار ایران

بازتاب جمعه سیاه ایرانی در گاردین؛

نشانه‌ای از سال‌ها تحریم در ایران دیده نمی‌شود/تقویت زیرساخت‌های اینترنتی در دوره روحانی

روزنامه انگلیسی «گاردین» در مقاله‌ای به ورژن ایرانی «جمعه سیاه» در غرب اشاره کرده و نوشت: وبسایت‌های خرید آنلاین در ایران در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی به دلیل بالا رفتن سرعت اینترنت و زیرساخت‌های ارتباطی تشدید شده‌اند.

به گزارش ایلنا، روزنامه انگلیسی «گاردین» در مقاله‌ای به پدیده «حراجمعه» در ایران پرداخت.

این روزنامه در بیان خلق وخوی ایرانی‌ها در خرید نوشت: ایرانی‌ها به چانه‌زنی در هنگام خرید معروفند. آنها حتی زمانی که امکان پایین آمدن قیمت وجود ندارد هم به چانه زدنشان با مغازه‌دارها ادامه می‌دهند. این مهارت سنتی در خرید آنلاین به کار آنها نمی‌آید با این وجود روز جمعه فرصتی برای جمعیت ایران برای خرید آنلاین فراهم شد.

«گاردین» به تبلیغات گسترده وبسایت خرید آنلاین «بامیلو» نیز اشاره کرده و  نوشت: سایت «بامیلو» یکی از دو وبسایت بزرگ خرید آنلاین در ایران است که ورژن «جمعه سیاه» ایرانی را  با نام «حراجمعه» ترتیب داده است .آنها تخفیف‌های قابل توجهی را برای اقلام الکترونیکی نظیر آیفون سون در این روز در نظر گرفته بودند.

به گفته رامتین منزهیان رییس سایت بامیلو، روز گذشته ایرانی‌ها خودشان را برای تخفیف‌های آنلاین آماده کرده‌ بودند.

او به گاردین گفته که جمعه سیاه یک مفهوم خارجی در ایران است. در حقیقت بسیاری از مردم در ایران چیزی درباره آن نشنیده‌اند. در مجموع ۶۰۰ کسب و کار در «حراجمعه بامیلو» شرکت کرده‌اند و تحفیف‌های خوبی به مشتریانشان داده‌اند.

به گزارش گاردین فقدان سایت‌هایی نظیر آمازون فرصت را برای سایت‌های رقیب در ایران فراهم آورده و موفقیت‌های خوبی برای آنها رقم زده است. روز جمعه ایرانی‌ها قادر بودند از طریق خرید آنلاین تا ۱۴٪ تخفیف بر آخرین مدل آیفون دریافت کنند.

گاردین به لیست اقلام الکترونیکی که برای فروش در سایت گذاشته شده نیز اشاره کرده و گفته: نیم نگاهی به این لیست، هیچ نشانه‌ای از سال‌ها تحریم در ایران نشان نمی‌دهد. ایران همچنان برای ارتباط مجدد با جهان بعد از برجام در حال مبارزه است.

این روزنامه انگلیسی نوشته در دوره حسن روحانی، رییس‌جمهور میانه‌روه ایران، صحنه برای روی کار آمدن استارت آپ‌ها(کسب و کارهای خلاق با هزینه اولیه پایین) فراهم‌تر شده است. سرعت اینترنت به طور قابل توجهی در این دوران بالا رفته و اینترنت ۴GB برای تلفن های همراه به یک امر رایج تبدیل شده است.

گاردین با اشاره به اینکه در ایران یک چهارم افراد از اپلیکیشن تلگرام برای ارتباط استفاده می‌کنند، نوشت: فیلترینگ همچنان در ایران متداول است.

به گفته نویسنده این مقاله دی جی کالا بزرگترین سایت فروش آنلاین در خاورمیانه و سومین سایت پربازدید در ایران است. ارزش این وبسایت ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. سال گذشته موسس این سایت گفته بود که او ۷۶۰ کارمند دارد و روزانه بیش از ۴۰۰۰ قلم جنس را به مشتریان ارسال می‌کند.

منزهیان رییس وبسایت بامیلو به گاردین گفته که بسیاری از مردم ایران همچنان برای خرید آنلاین دچار مشکل هستند و ترجیح می‌دهند برای خرید به بازار بروند. این کار در مراحل اولیه است. ما تلاش می‌کنیم به مشتریانمان یاد بدهیم که به خدمات پس از فروش خوب اهمیت بیشتری بدهند. قبل از اینکه ما وارد بازار شویم، هیچ قانونی برای پس دادن اجناس قبل از سی روز یا تعویض سایز یا خدمات مشتری بیست و چهار ساعته وجود نداشت.

به گزارش ایلنا، استقبال مردم از حراجمعه یا جمعه سیاه بامیلو زیر ساخت‌های فنی بامیلو را به چالش کشید. این وبسایت به دلیل حجم بالای مراجعان در روز جمعه برای ساعاتی دچار مشکل فنی شد و از دسترس مشتریان خارج شد.

کد خبر : ۴۳۲۶۳۴