خبرگزاری کار ایران

رئیس اوپک در افتتاحیه نشست ١٧١:

چشم انداز بازار نفت امیدوارکننده است

رئیس سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (دهم آذر ماه) در آغاز نشست ١٧١ وزیران این سازمان در وین گفت: نشانه هایی از امکان توازن دوباره در بازار عرضه و تقاضای نفت به چشم می خورد.

به گزارش ایلنا، محمد بن صالح الساده، رئیس این سازمان در نشست افتتاحیه وزیران نفت و انرژی اوپک در وین تاکید کرد: ما انتظار داریم که در سال جاری (٢٠١٦)، عرضه کشورهای تولید کننده نفت غیرعضو اوپک تا ٨٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

وی یادآور شد: این در حالی است که میزان رشد عرضه این کشورها در سال گذشته (٢٠١٥)، یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز بود .

به گفته رئیس اوپک، بر اساس پیش بینی ها، رشد عرضه کشورهای تولید کننده عمده غیرعضو اوپک در سال آینده (٢٠١٧)، بالغ بر ٢٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود.

الساده افزود: تقاضای جهانی نفت در سال های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ در سطح مناسب خواهد بود. افزون بر این پیش بینی می شود که رشد اقتصاد جهانی در سال های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ به میزان منطقی به ترتیب به میزان ٢,٩ و ٣.١ درصد ادامه یابد.

به گفته وی، ذخایر مازاد نفت همچنان یک نگرانی عمده است.

رئیس اوپک تصریح کرد: ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بیش از ٣٠٠ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله است و ذخایر کشورهای غیر عضو این سازمان نیز در سال های اخیر به همراه ذخایر نفتی راهبردی این کشورها، افزایش یافته است.

الساده افزود: بر اساس تصمیم نشست (سپتامبر) الجزیره، کاهش سطح ذخایر نفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گفته وی، با توجه به این موضوع، بر اساس پیش بینی ها، تقاضا برای نفت اوپک تا سال ٢٠٤٠ به بیش از ١٠٩ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، بنابراین افزایش مناسب عرضه به میزان بیش از ١٦ میلیون بشکه در روز ضروری است.

رئیس اوپک یادآور شد: این رشد، مستلزم سرمایه گذاری هایی در بخش بالادستی، میان دستی و پائین دستی صنعت نفت است. سرمایه گذاری کلی مورد نیاز در بخش نفت در دوره منتهی به ٢٠٤٠ نزدیک به ١٠ تریلیون دلار برآورد می شود.

الساده گفت: این در حالی است که سرمایه گذاری های جهانی در بخش اکتشاف و تولید در سال های ٢٠١٥ و ٢٠١٦ کاهش یافته است و اکنون برخی از ادامه این وضع در سال آینده سخن می گویند. ادامه کاهش سرمایه گذاری برای سومین سال پیاپی برای صنعت نفت بی سابقه خواهد بود.

وی اظهار داشت: هنگامی که در ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر ماه) در الجزیره ملاقات کردیم، قیمت سبد نفتی اوپک بالای ٤٢ دلار برای هر بشکه بود و با توافق الجزیره از بدتر شدن وضع و کاهش بیشتر قیمت ها جلوگیری و از ادامه بی ثباتی جلوگیری کردیم به گونه ای که در میانه اکتبر، قیمت سبد نفتی اوپک به بالای ٤٩ دلار برای هر بشکه صعود کرد.

الساده افزود: همانطور که تاریخچه اوپک نشان داده است و بسیاری از گذشتگان ما بدون شک می دانند، مسیر دستیابی به موفقیت همیشه آسان نبوده است، اما همه ما می توانیم با کار سخت، کوشش و تلاش و تعهد بر چالش ها و موانع از طریق همکاری و مصالحه، غلبه کنیم.

 

کد خبر : ۴۳۳۵۱۸