خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

سرمایه‌گذاری در بخش مسکن 35 درصد از سرمایه‌گذاری ملی ایران است / 19 میلیون بدمسکن وجود دارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در مسکن سهم 35 درصدی از سرمایه‌گذاری ملی ایران را دارد، گفت: علیرغم این هجمه از سرمایه‌گذاری‌ها 19 میلیون بدمسکن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم اعطای احکام اعضای دوره هفتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: از سال 74 که لایحه قانون سازمان نظام مهندسی تدوین شد تا به امروز مهم‌ترین موضوع حقوق و مسئولیت مهندسان بوده است.

وی ادامه داد: قوانین سازمان نظام مهندسی در دنیا در دو امر مهندسی و مهندس متمرکز است. در موضوع مهندسی مقررات و حداقل الزامات ، روش‌های اعتلای مهندسی و دسترسی به فناوری‌های جدید و آموزش پرداخته می‌شود و از سوی دیگر در بخش مهندس به موضوع مسئولیت‌پذیری مهندسان در برابر مخاطبان مورد اهمیت قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مهم‌ترین مشکل موجود در این حوزه گفت: معتقدم مهم‌ترین مشکلی که امروز از آن رنج می بریم این است که به جای این که مهندس محور اصلی باشد، سازمان محور اصلی شد و مهندسان در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

آخوندی با اشاره به الزام بازنگری قوانین و اصلاحات مقررات سازمان نظام مهندسی گفت: از نظر قانونی زمانی که مهندس تایید صلاحیت می‌شود یعنی مسئولیت‌ها را پذیرفته و باید اختیار کامل در قبال بهره‌بردار خدمات داشته باشد حال اینکه در کنار مبحث دوم آئین‌نامه‌های مختلفی وجود دارد و بزرگترین مشکل این است که امروز اختیارات مهندسان مورد تردید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی نباید تحت عناوین مختلف از جمله مقررات مبحث دوم و یا هر عنوان دیگری در این مسئولیت مهندسان مداخله داشته باشد ، گفت: معتقدم یکی از مسائل بنیادی ما این است که سازمان نظام مهندسی نباید به بهانه حسن انجام وظیفه مهندسان دخالتی در امور داشته باشد از این رو وزارت راه و شهرسازی در طول سه سال گذشته برنامه‌هایی را از جمله تدوین نظام نامه اخلاق حرفه‌ای و ابلاغ آن اقدام کرده است که در آن نقشی برای سازمان نظام مهندسی شکل نگرفته و مخاطب اصلی آن شخص مهندس است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که معتقدم یک بار دیگر باید به توسعه شهری نگاه کنیم، گفت: سال‌ها است که دولت ، شهرداری و مهندسان در موضوع شهرسازی کار می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این حوزه انجام شده است.

وی افزود: گفته می‌شود سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان 35 درصد سرمایه‌گذاری ملی ایران است بنابراین حجم پولی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود بسیار زیاد است اما نتیجه نهایی این سرمایه‌گذاری مطلوب نیست.

آخوندی با بیان اینکه در حال حخاضر چیزی حدود 55 تا 56 میلیون شهرنشین در کشور وجود دارد ، گفت: در حال حاضر از این رقم ذکر شده 18 تا 19 میلیون نفر در کشورمان بدمسکن هستند بنابراین یک سوم جمعیت شهری کشورمان در وضعیت مطلوبی زندگی نمی‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر در موضوع شهرنشینی موضوعاتی در شهرنشینی در بخش‌های محیط زیست، حمل و نقل عمومی ، تامین آب ، فاضلاب ، انرژی و فرونشست‌ها مشکلات جدی داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از 11 هزار مهندس امروز جمعیت مهندس به 400هزار نفر رسیده است ، گفت: جمعیت مهندسی در چند سال گذشته تا 40 برابر افزایش پیدا کرده است اما نمی‌توان تصویر دلپذیری از این افزایش جمعیت مهندسان داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه بی‌انضباطی شهری است ، گفت: در حال حاضر در وضعیت بی‌انضباطی شهری بسیار گسترده‌ای به سر می‌بریم که این بی‌انضباطی تعادل شهری را از بین برده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سوداگری در بخش مسکن و ایجاد محله فقیرنشین و غنی‌نشین از نتایج بی‌انضباطی شهری است که باید این روند متوقف شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع نظام کنترل ساختمان این است که مهندس باید مسئولیت داشته باشد و نباید تنها به مجوزهایی که از سوی شهرداری‌ها صادر می‌شود اکتفا کنند.

آخوندی با بیان اینکه دو نوع فهم از بازار مسکن در ایران وجود دارد، گفت: در یکی از این تفکرها گفته می‌شود که واحدهای مسکونی باید تخریب و واحدهای نوساز در پیرامون شهرها ساخته شود. اگر تخریب واحدها امکان اجرا نداشت گفته می‌شود باید ساخت و ساز در پیرامون شهرها انجام شود.

وی با اشاره به سیاست غلط دولت قبل در طرح مسکن مهر ادامه داد: ساخت 2 میلیون واحد مسکونی تجربه هزار میلیارد تومانی در پی داشت و امروز شاهد آن هستیم که این تجربه راه به جایی نمی‌برد.

آخوندی ادامه داد: فهم دیگری که از بازار مسکن وجود دارد این است که در شهرهای بزرگ به خصوص تهران که کانون جذب جمعیت ایران است امروزه 400 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و این نشان دهنده این است که این هجمه از ساخت و ساز نمی‌تواند موضوع بدمسکنی در کشور را رفع کند.

کد خبر : ۴۳۴۲۲۵