خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد؛

وزارت اطلاعات مجوز جذب دانشجوی خارجی را داد/ حضور افغان‌ها در دانشگاه‌های چابهار ممنوع است

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد با بیان این که جذب دانشجوی خارجی می‌تواند در درآمدزایی مناطق آزاد بسیار تاثیرگذار باشد گفت: توانستیم مجوز جذب دانشجوی خارجی را از وزارت اطلاعات بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهمن امانی در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه مناطق آزاد ایران باید به قطب علمی منطقه تبدیل شود گفت: مناطق آزاد کشورمان پتانسیل علمی برای جذب دانشجوی داخلی و خارجی را دارد.

وی با بیان اینکه کشوری که توانایی علمی انرژی هسته‌ای را دارد باید در بخش دانشگاهی حرفی برای گفتن داشته باشد اظهار داشت: امروز در ایران توانایی‌های علمی تولید انرژی هسته‌ای، پرتاب ماهواره، شبیه‌سازی و... وجود دارد بنابراین برازنده ایران نیست که دانشجویانش برای ادامه تحقیق به کشورهای سطح پایینی مانند گرجستان بروند.

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد با بیان اینکه امروز باید شاهد سیل تقاضای دانشجویان خارجی به ایران باشیم گفت: در شان توان علمی ایران نیست که دانشجویانش از مناطقی مانند ارس عبور کنند و در کشورهای رقیب مانند گرجستان و سایر کشورهای همسایه تحصیلات عالیه را ادامه دهند.

امانی با اشاره به درخواست دانشگاه‌های خارجی برای راه‌اندازی شعبه در ایران گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های خارجی متعددی پیشنهاد تاسیس شعبه دانشگاه خود در مناطق آزاد ایران را داده‌اند.

وی افزود: در حال راه‌اندازی دانشگاه مشترک آذربایجان- ترکیه- ارس هستیم و به زودی شاهد تاسیس دانشگاه‌های خارجی مشترک دیگری در مناطق آزاد خواهیم بود.

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های مناطق آزاد گفت: برای پایین آوردن هزینه‌ها باید شرایط رقابتی ایجاد شود. در حال حاضر دانشگاه‌ها به صورت انحصاری فعال هستند و این باعث افزایش قیمت شده است اما سیاست ما این است که با ورود رقبا و سرمایه‌داران به این حوزه قیمت‌ها را متعادل کنیم. از سوی دیگر به طور قطع در شرایط رقابتی کیفیت هم افزایش می‌یابد.

امانی با بیان اینکه در حال حاضر 73 هزار دانشجو در مناطق آزاد در حال تحصیل هستند ادامه داد: دانشگاه‌های مناطق آزاد ماموریت ملی دارند و نمی‌توان ماموریت بومی به این دانشگاه‌ها داد. از سوی دیگر مردم بومی مناطق آزاد این حق را دارند که در سایر دانشگاه ها در شهرهای مختلف کشور به تحصیل بپردازند اما برنامه‌های متعددی برای افزایش ضریب تحصیل دانشجویان در مناطق آزاد داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه تعداد دانشجوی خارجی در مناطق آزاد مشغول به تحصیل هستند گفت: متاسفانه حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های مناطق آزاد قابل توجه نیست. البته در سایر دانشگاه‌های کشور هم دانشجویان خارجی قابل توجهی حضور ندارند و تعداد دانشجویان خارجی در کل سیستم دانشگاهی کشور بسیار ناچیز است.

این مقام مسئول ادامه داد: تعدادی از دانشجویان هم که در دانشگاه‌های کشورمان مشغول به تحصیل هستند به صورت بورسیه وارد دانشگاه‌های ایران شده‌اند که نه تنها درآمدزایی برای کشورمان ندارند بلکه ایران هزینه‌های تحصیل را هم متحمل می‌شود.

وی از اخذ مجوز از وزارت اطلاعات برای جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: یکی از بزرگترین موانع جذب دانشجویان خارجی نبود مجوز وزارت اطلاعات بود که خوشبختانه توانستیم این مجوز را از دستگاه‌های مربوطه اخذ کنیم.

وی ادامه داد: پیش از این شورای عالی امنیت ملی کشور مناطقی را برای جذب دانشجویان خارجی ممنوعه اعلام کرده بود که مناطق آزاد هم جزو این منطقه بودند اما در حال مذاکره برای تعدیل این قانون هستیم.

امانی گفت: در حال حاضر تحصیل دانشجویان افغان در دانشگاه آزاد چابهار ممنوع است. این در حالی است که این منطقه می‌تواند درآمدزایی قابل توجهی از حضور دانشجویان خارجی داشته باشد.

وی از راه‌اندازی سایت‌های آموزشی برای اطلاع‌رسانی از جزئیات برنامه دانشگاه‌های مناطق آزاد و هزینه زندگی در این مناطق برای دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: از سال تحصیلی جدید این سایت‌ها قابل دسترس می‌شوند و تمام دانشجویان در سراسر دنیا می‌توانند به اطلاعات دانشگاه مناطق آزاد دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این سایت اطلاعاتی نظیر هزینه‌های زندگی در مناطق آزاد، هزینه‌های تحصیل ارائه می شود.

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد با بیان اینکه ورود دانشجوی خارجی می‌تواند منبع درآمدی برای منطقه باشد گفت: براساس تبصره 32 قانون برنامه پنج‌ساله ششم ایجاد نمایندگی دانشگاه‌های خارجی و داخلی در مناطق آزاد ممکن است و به دنبال این هستیم که دانشگاه‌های خصوصی خارجی و داخلی در سطح بالا راه اندازی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر جمع‌آوری دانشگاه‌های پردیس در منطقه آزاد کیش گفت: متاسفانه وزارت بهداشت منافع بخشی را در این مورد در نظر گرفت و دانشگاه‌های پردیس پزشکی را جمع‌آوری کرد. معتقدم دستگاه‌ها باید به منافع ملی توجه داشته باشند نه اینکه تنها منافع بخشی خود را مدنظر گیرند.

امانی گفت: درحالی که درخواست ورود به دانشگاه‌ پردیس پزشکی زیاد بود اما وزارت بهداشت به دلیل اینکه این دانشگاه ها صرفه اقتصادی نداشت اقدام به جمع‌آوری پردیس‌ها در کیش کرد.

کد خبر : ۴۳۴۸۸۹