خبرگزاری کار ایران

کاهش مصرف آب در کشت های گلخانه ای به کمتر از 10 درصد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه بیش از 11 میلیارد مترمکعب از روان آب ها از مرزهای کشور خارج می شود.

به گزارش ایلنا، علیمراد اکبری در جمع خبرنگاران افزود: قسمتی از روان آب کشور به دریای خزر، قسمتی در خوزستان به خلیج فارس و قسمتی در نوارهای مرزی وارد کشورهای همسایه می شود.

وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی پروژه مشترکی برای مهار روان آب ها در برنامه دارند و دولت برای این منظور بیش از 10 ملیلیارد دلار را از صندوق توسعه ملی اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشور در عرصه این پروژه قرار گرفته و زمان اتمام پروژه در سال 1397 است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه ششم توسعه آب و محیط زیست خط قرمز نظام جمهوری اسلامی بوده و تمام نهادهای کشور موظف به صیانت از این 2 مقوله مهم هستند.

کشت گیاهان پرمصرف به گلخانه منتقل می شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه برنامه هایی برای جایگزینی کشت گیاهان پرمصرف با گیاهانی با مصرف آب کم در دست اقدام دارد.

اکبری افزود: طبق این برنامه کشت برخی از محصولات از جمله صیفی جات و سبزی جات که نیاز بالایی به آب دارند به گلخانه ها منتقل می شوند.

وی اضافه کرد: در کشت گلخانه ای مصرف آب به کمتر از 10 درصد کاهش پیدا می کند و میزان بهره وری نیز 10 برابر افزایش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: در برخی محصولات نیز که قابلیت کشت گلخانه ای ندارند، آبیاری محصولات به صورت میکرو(قطره ای) انجام می شود.

به گفته وی آبیاری این روش در کشور جوابگو بوده و سال زراعی گذشته 25 هزار هکتار از مزارع گندم به شیوه قطره ای و به روش های نوین آبیاری شده بود.

350 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و به صورت غیرقانونی قسمتی از آب های کشور از این طریق به غارت می رود.

اکبری افزود: وزارت نیرو برای تعادل بخشی به آب های زیرزمینی برنامه دارد و مسدودکردن چاهای غیرمجاز بخشی از این برنامه است.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو برای صیانت از منابع آبی زیر زمینی حدود هشت هزار چاه غیرمجاز را مسدود کرده است.

وی اظهار کرد: بخشی از برنامه های تعادل بخشی منابع زیرزمینی کشور شامل بهینه سازی مصرف آب و توسعه روش های نوین آبیاری در حوزه جهاد کشاورزی قرار دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: 85 درصد هزینه های تجهیز مزارع به سامانه های آبیاری به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی در زیر بخش آب و خاک کشاورزی ارتقای بهره وری آب بوده اضافه کرد: مسیر توسعه افقی در کشاورزی باید به توسعه عمودی تغییر پیدا کند و به ازای مصرف هر مترمکعب آب میزان بهره وری بالا برود.

 

کد خبر : ۴۳۵۲۹۹