خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون وزیر نفت انجام شد؛

امضای تفاهمنامه ساخت مخازن تحت فشار صنعتی و پزشکی بین سه شرکت تولیدکننده

asdasd
کد خبر : ۴۳۵۴۴۶

سالانه 250 تا 300 هزار تقاضا برای انواع مخزن در کشور وجود دارد که ایران برای اولین با ایجاد کنسرسیومی متشکل از سه شرکت به دانش فنی نصب جدید مخازن تحت فشار و سی ان جی دست یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در حاشیه برگزاری همایش بین المللی صنعت سی ان جی و سوخت های جایگزین  تفاهم نامه ساخت مخزن های تحت فشار مصارف صنعتی و پزشکی با حضورعباس کاظمی معاون وزیر نفت میان سه شرکت تولیدکننده مخزن امضا شد.

در این مراسم شهریار خاشع دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت  سی ان جی با بیان اینکه توسعه صنعت سی ان جی در ایران دارای مزیت‌های متعدد اقتصادی و زیست محیطی است، گفت: در حال حاضر ظرفیتی برای ساخت سالانه 850 هزار مخزن سی ان جی در  کشور توسط سازندگان داخلی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ایران بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد،  تصریح کرد: افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها منجر به کاهش وابستگی به مصرف فرآورده‌های نفتی شده و به عنوان یک سوخت پاک مطرح است.

خاشع با بیان اینکه بیش از چهار میلیون خودروی گازسوز در کشور تردد می‌کنند و بالغ بر 2350 جایگاه CNG احداث شده است، گفت: بیش از 28 کارخانه سازنده مخزن و تجهیزات مورد نیاز صنعت CNG در دو بخش جایگاهی و خودرو فعالیت می کنند و برای نخستین بار ایران به دانش فنی طراحی و ساخت موتورهای پایه گازسوز در جهان دست یافته که این اقدام می‌تواند به توسعه بیشتر صنعت CNG در کشور کمک کند.

وی افزود:  سازندگان داخلی به منظور ایجاد کنسرسیوم و اجرای طرح‌های گازسازی از مسیر CNG به صنایع نیروگاهی و مشترکان خانگی برنامه ریزی هایی داشته و برای نخستین بار در ایران نسل جدید فولادهای آلیاژی تولید شده که امکان طراحی و ساخت انواع مخازن CNG در اندازه‌های مختلف در کشور را فراهم کرده است.

کیومرث ناصری عضو انجمن سازندگان صنعت سی ان جی نیز در این نشت گفت: در حال حاضر تقاضا برای مصرف و تولید مخازن CNG در کشور توسط شرکت‌های خودروسازی کاهش یافته، اما با انجام تست دوره‌ای مخازن خودروهای موجود گازسوز، علاوه بر ارتقای ضریب ایمنی، امکان افزایش تقاضا در داخل بازار فراهم می‌شود.

 وی افزود: سالانه 250 تا 300 هزار برای انواع مخزن CNG تقاضا وجود دارد و برای نخستین بار با ایجاد کنسرسیومی متشکل از سه شرکت سازنده داخلی، ایران به دانش فنی نصب جدید مخازن تحت فشار و CNG دست یافته که پیش‌بینی می‌شود با حمایت بیشتر، امکان توقف کامل واردات انواع مخازن CNG از کشورهای مختلف به ویژه چین فراهم شود.

وی افزود: حدود چهار میلیون مخزن تحت فشار در سطح کشور در گردش مصرف قرار دارد و با توجه به اینکه برای هر یک از مخازن تحت فشار، یک عمر مصرف و استفاده تعریف شده، باید با ساخت نسل جدید مخازن، عملاً مخازن جدید جایگزین مخازن تحت فشار قدیمی و فرسوده شود.

وی با اشاره به لزوم  تغییر در تعرفه‌های گمرکی واردات مخازن CNG توسط دولت خاطرنشان کرد: با اجرای روش‌های نوین مهندسی معکوس، هزینه‌های تولید مخازن CNG در کشور رو به کاهش بوده و حتی امکان صادرات به کشورهای هم‌جوار و منطقه خاورمیانه وجود دارد.

پریچهر قزلباش مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مصرف انرژی نیز در این نشست با بیان اینکه برای نخستین بار سازمان ملی استاندارد اقدام به طراحی  الزامات استاندارد در صنعت CNG کرده است، گفت: مسئولیت بررسی و استاندارد بودن جایگاه‌های سوخت، اقلام و قطعات خودرویی بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

وی افزود: برای بیش از 50 قلم کالای مصرفی مورد استفاده در صنعت CNG، مجوزهای سازمان ملی استاندارد صادر شده و  سازندگان داخلی موفق به طراحی و تولید و نصب جدید مخازن تحت فشار و CNG شده‌اند که منجر به کاهش وابستگی به واردات و صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد شد.

قزلباش با اشاره به فعالیت همزمان هشت کارخانه بزرگ سازنده انواع مخازن مورد استفاده در صنعت CNG گفت: سازمان ملی استاندارد در راستای وظایف و مسئولیت‌های خود ضمن حمایت از سازندگان داخلی، بررسی استانداردهای ایمنی را در جایگاه‌های CNG آغاز کرده است.

وی با تأکید بر اینکه فاز اول استانداردسازی جایگاه‌های CNG با بررسی الزامات ایمنی و استانداردها در بیش از 2000 جایگاه گاز آغاز شده است، اظهار داشت: علاوه بر این در مرحله دوم تست و جداسازی 110 هزار مخزن زیرزمینی CNG در جایگاه‌های گاز آغاز می‌شود که با انجام این فعالیت‌ها، ضریب ایمنی در جایگاه‌های CNG کشور تا سطح استانداردهای جهانی ارتقا می‌یابد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز