خبرگزاری کار ایران

نرخ خرید تضمینی 1300 تومانی گندم خلاف قانون است

قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری به هیچ عنوان مورد قبول جامعه کشاورزی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حالی که دولت موظف است قیمت خرید تضمینی گندم را هر سال متناسب با تورم افزایش دهد؛ اما نرخ تضمینی گندم در سال زراعی جاری که طبق گفته  محمدباقر نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه-1300 تومان اعلام شد؛ خلاف قانون است.

طبق قانون، دولت موظف است هر سال پیش از شروع فصل کشت گندم، قیمت این محصول را تعیین و رسما اعلام کند، در سال زراعی جدید علاوه بر اینکه نرخ این محصول بسیار دیر اعلام شد از طرف دیگر عدد اعلام شده در حد انتظارات کشاورزان نیست. در سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی 1270 تومان بود که برای خرید تضمینی در سال زراعی جاری این نرخ باید افزایش قیمتی معادل نرخ تورم باید داشته باشد؛ اما نرخ 1300 تومانی موجب نارضایتی و ناامیدی کشاورزان خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران که متولی خریدتضمینی گندم از تولیدکنندگان است، اعلام دیر هنگام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را حساسیت وزیر جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع به منطور حمایت از کشاورزان عنوان می کند؛ اما با نرخ اعلام شده به نظر می‌رسد مذاکرات وزیر جهاد کشاورزی با رئیس جمهور نتیجه دلخواه برای کشاورزان به دنبال نداشته است.

مسعود اسدی-رئیس  مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی- نیز در این رابطه می گوید: قیمت تعیین شده به هیچ عنوان مورد قبول جامعه کشاورزی نیست،  احساس من این است که دولت با توجه به مشکلات مالی که داشته تصمیم گرفته این مشکلات را در بخشی که مظلوم‌ترین و بی‌زبان‌ترین حوزه است، جبران کند.

با توجه به اینکه هزینه‌های زندگی بار سنگینی بر دوش مردم ایجاد کرده است، از طرف دیگر کشاورزان با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و با توجه به اینکه نرخ تورم نزدیک به 9 درصد است و وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش 9 درصدی نرخ تضمینی گندم را پیشنهاد کرده بود؛ اما در نهایت نرخ تضمینی 2.4 درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران نیز در این خصوص می گوید: در حالی که می‌خواهیم جشن خودکفایی گندم را برگزار کنیم، این گونه با کشاورزان برخورد می‌کنند، چرا که در فصل داشت و برداشت نیز علاوه بر تورم امسال با تورم سال آینده هم روبه‌رو خواهیم شد که از همین اکنون دستمزد کارگران حداقل 10 درصد افزایش خواهد داشت. مضاف بر آن که خود دولت قیمت کود شیمیایی را از 10 تا 66 درصد افزایش داده و بذر گندم نیز از کیلویی 1470 تومان به 1560 تومان یعنی چیزی حدود 8 درصد افزایش داشته است.

کد خبر : ۴۳۶۸۱۸