خبرگزاری کار ایران

«بلومبرگ» بررسی کرد؛

قرارداد بویینگ، ترامپ را ناچار به تعدیل روابط دیپلماتیک با ایران می‌کند

پایگاه خبری «بلومبرگ» نوشت:‌قرارداد ایران‌ایر با بویینگ برای خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار برای اولین بار بعد از انقلاب سال ۱۹۷۹ بود. این قرارداد منجر به این خواهد شد که کنگره جمهوری‌خواه و دولت ترامپ ناچار باشند روابط دیپلماتیک‌شان را به دلیل اهمیت اشتغال‌زایی ناشی از این توافق با ایران تعدیل کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «بلومبرگ»، آخرین محموله ارسال شده هواپیما از سوی بویینگ به ایران در سال ۱۹۷۷ یعنی دو سال قبل از انقلاب اسلامی بوده و این قرارداد راه را برای ارسال مجدد این اقلام باز می‌کند. با این وجود با روی کار آمدن ترامپ و انتقادات تند او به برجام و با توجه به موانعی که کنگره بر سر راه این توافق قرار داده و خواهد داد، این توافق پیچیده‌تر خواهد شد.

بر اساس اعلام کمپانی هواپمیایی بویینگ این توافق با مجوزهای اعطا شده از سوی وزارت خزانه‌داری منعقد شده و قرار است ۱۰۰ هزار شغل جدید در ناوگان هوایی آمریکا ایجاد کند. به گفته لورن تامسون یکی از تحلیل‌گران موسسه لکسینگتون،  ایران یک بازار حیاتی برای بویینگ و رقیب آن، ایرباس است.

او گفته بویینگ در صورتی که ایرباس به بازارهایی نظیر ایران و چین وارد شود، نمی‌تواند با آنها رقابت کند. فروش هواپیما به ایران برای بویینگ حیاتی است.

بنابر این گزارش، وضعیت ناوگان هوایی ایران هنوز مشخص نیست و معلوم نیست آیا آنها به دنبال لیزینگ(اجاره)  سی هواپیمای دیگر هستند یا خیر. تیم نیل سخن‌گوی شرکت هواپیمایی بویینگ در این باره گفته ما هرگز قرار نبوده هواپیمایی را به صورت لیزینگ به ایران بدهیم تا از این طریق به آنها در پیدا کردن موجر مناسب کمک کرده باشیم. آنها خودشان مستقیما با طرف‌هایی که قصد لیزینگ هواپیما دارند، مذاکره کرده‌اند.

این گزارش به لایحه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر توقف فروش بویینگ به ایران با ایجاد مانع بر سر راه تامین مالی این قرارداد و بازداشتن وزارت خزانه‌داری از اعطای مجوزهای لازم به بانک‌ها برای تامین مالی این توافق اشاره کرده و نوشت: این لایحه در ماه گذشته به تصویب رسید و منتظر واکنش سنا است. دولت اوباما در پی تصویب این لایحه اعلام کرد آن را وتو خواهد کرد.

بر اساس گزارش «بلومبرگ»، مخالفان قرارداد بویینگ معتقدند وزارت خزانه‌داری در سال ۲۰۱۱ تحریم‌هایی را علیه ایران‌ایر اعمال کرده بود که بر مبنای آن این شرکت هواپیمایی دولتی ایران را به استفاده از هواپیماهای مسافربری برای ارسال موشک به سوریه و ارسال دارو و قطعات یدکی متهم می‌کرد. این موانع با توافق هسته‌ای از سر راه ایران‌ایر برداشته شده اما همچنان از نظر مخالفان این روندها ادامه داشته است.

به گزارش این وبسایت خبری آمریکایی، ارزش قرداد بویینگ و ایران‌ایر بر اساس قیمت‌های منتشر شده در وبسایت بویینگ، ۱۶.۶ میلیارد دلار است اما این رقم تخمینی قبل از تخفیف‌های داده شده به خریداران  عمده است.

 

کد خبر : ۴۳۷۱۵۶