خبرگزاری کار ایران

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا:

بخش هزینه‌های بودجه کاملا متاثر از نفوذ عوامل قدرت است/ تخصیص منابع به بخش‌های فاقد کارآیی

حسین راغفر گفت: عمده سودهایی که در صنایع پتروشیمی و بانک‌ها حاصل شده نه از تلاش و نوآوری و و نه از خلاقیت حاصل شده بلکه عمدتا در اثر تزریق منابع بخش عمومی و یارانه و خوراک ارزان برای پتروشیمی‌ها صورت گرفته است.

حسین راغفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به ناتوانی دولت در ساماندهی بخش هزینه‌های بودجه، اظهار داشت: ساختار تصمیم گیری در کشور اصلی‌ترین عامل در تعیین بخش هزینه‌ها در بودجه است. در واقع بخش هزینه‌ها کاملا  متاثر از نفوذ عوامل قدرت در کشور است.

وی افزود: در بخش صنعت در تخصیص منابع مالی شاهد هستیم که منابع کشور به صنایع بزرگی تخصیص داده می شود که تنها شامل گروه‌های خاصی می‌شوند.

راغفر تصریح کرد: در این سیاست‌ها عمدتا حوزه فولاد، خودروسازی، سیمان و پتروشیمی‌ها مطرح هستند که از پرنفوذترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: متاسفانه ناکارآمدی زیادی در این بخش‌ها وجود دارد و منابع بزرگی به دلیل نفوذ برخی افراد در نظام تصمیم گیری جذب حوزه‌هایی می‌شوند که فاقد کارایی و بازدهی لازم هستند.

این اقتصاددان در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت منابع، فرصت برای سایر حوزه‌های مهم اقتصادی کشور عملا فراهم نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت نظام تصمیم‌گیری همواره به گونه‌ای بوده که صاحبان سرمایه‌های تجاری و مالی و آنهایی‌که در بخش صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سرمایه گذاری‌هایشان در بخش‌های ناکارآمد بوده است.

راغفر ادامه داد: عمده سودهایی که در صنایع پتروشیمی و بانک‌ها حاصل شده نه از تلاش و نوآوری و و نه از خلاقیت حاصل شده بلکه عمدتا در اثر تزریق منابع بخش عمومی و یارانه و خوراک ارزان برای پتروشیمی‌ها صورت گرفته است.

این اقتصاددان افزود: همین صنایع در حال‌حاضر به دلیل اینکه تبدیل به شبکه بزرگی شده‌اند نفوذشان در تصمیم گیری‌ها بسیار زیاد است. در حال حاضر این گروه‌های با نفوذ در نظام تصمیم‌گیری کشور یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه  محسوب می‌شوند.

وی در خاتمه تاکید کرد وضعیت به گونه‌ای است که منابع به سمت و سویی سوق پیدا می‌کنند که ارزش افزوده مناسبی برای کشور فراهم نمی‌کند.

کد خبر : ۴۳۸۸۳۱