خبرگزاری کار ایران

دبیرکل انجمن سنگ ایران بیان کرد:

صنعت سنگ کشور در شرایط بحران/ دولت نهم و دهم به این صنعت خیانت کرد

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۴۲۴

دبیرکل انجمن سنگ گفت: در حال حاضر از 6 هزار واحد فرآوری سنگ، نیمی از آنها تعطیل هستند و نیمی دیگر با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز در نشست خبری انجمن سنگ ایران، دبیرکل این انجمن در رابطه با وضعیت معادن کشور گفت: در حال حاضر حدود 50 درصد از معادن این بخش تعطیل شده است که این یعنی بیکاری تعداد زیادی از ساکنین مناطق دورافتاده و محروم کشور.

شریفی ادامه داد: اگر مسئولین شعار اقتصاد مقاومتی سر می‌دهند نباید این واحدها به دلیل عدم حمایت دولت و گران بودن تسهیلات بانکی در کشور به این وضع دچار شوند.

وی افزود: شورای سیاستگذاری صنعت سنگ کشور به ریاست معاون معدنی وزارتخانه و 9 نفر از اعضای تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل شد و سند چشم انداز صنعت سنگ کشور را بر اساس اهداف برنامه ششم تنظیم کرد اما امروز ما شاهد هستیم که وزارتخانه با تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌کند مغایر این مصوبات رفتار می‌کند به طور مثال وضع عوارض برای صادرات سنگ بلوک و کوپ یکی از این گونه تصمیم‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 89 برای صادرات سنگ کوپ 70 درصد عوارض تعیین شد. به همین خاطر صادرات سنگ از 800 هزار تن به 500 هزار تن رسید که البته بعد از این هزینه وزارتخانه متوجه اشتباه خود شد و تصمیم گرفت این عوارض را بردارد.

شریفی افزود: مطابق سند مصوب شده در سال 99 میزان صادرات سنگ ما باید به 900 میلیون دلار برسد و در بخش فرآوری نیز یک میلیارد و 500 میلیون دلار باید صادرات داشته باشیم که این یعنی ظرفیت تولید سنگ به 50 میلیون تن و سنگ‌های تزئینتی 28 میلیون تن باشد این در حالی است که ما امروز ظرفیت تولید 13 میلیون تن سنگ را داریم و پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال به دلیل رکود اقتصادی و عدم حمایت وزارتخانه به 11 میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: برای تحول در بخش معدن لازم است حداقل یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ملی جهت به روز کردن فناوری تزریق شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر از 6 هزار واحد فرآوری سنگ، نیمی از آنها تعطیل هستند و نیمی دیگر با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص موانع موجود در بخش تقویت این صنعت گفت: اولین مانع محیط سیاسی است که سبب شده با اعمال تحریم‌های بین المللی عملا ما از فناوری روز دنیا عقب بمانیم. نکته دیگر نبود امنیت در منطقه است در سنگ‌های تزئینی بازار هدف ما عراق ، سوریه و اربیل بود که با توجه به مشکلات پیش آمده اکنون این بازارها دیگر وجود خارجی ندارد.

دبیر انجمن سنگ ایران تصریح کرد: معضل دیگر ما گران بودن پول است. امروز حداقل سود تسهیلات 18 درصد است که با هزینه‌های دیگر مانند مالیات ، بیمه و سایر عوارض 18 درصد دیگر به آن اضافه می‌شود. حال سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که کدام صنعت بازدهی 40 درصدی دارد که 36 درصد آن هزینه شود.

وی تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی اجرا شود باید سیستم بانکی خود را اصلاح کنیم زیرا با این نرخ تسهیلات دیگر کارخانه‌های فرآوری سنگ نیز تعطیل می‌شود.

شریفی در پایان تصریح کرد: تعرفه‌های صادراتی ، نرخ ارز و حقوق دولتی از دیگر مشکلات این صنعت است که اگر به موقع حل نشود صنعت سنگ کشور در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه در میان کشورهای بزرگ دنیا کمترین میزان صادرات سنگ فرآوری شده، متعلق به تولید ایران است، گفت: این رقم برای ایران حدود سه درصد است و تجربه موفق کشورهای اصلی صادرکننده سنگ نشان می‌دهد آنها راهکارهایی برای تشویق تولیدکنندگان و برندسازی دارند.

شفیعی با اشاره به خیانت دولت نهم و دهم به صادرات سنگ آهن گفت: در سال ۸۹ صادرات سنگ کشور به مرز ۹۴۰ هزار تن رسید، اما در سال ۹۴ این میزان به ۳۷۰ هزار تن رسیده است زیرا در آن زمان تصمیمات غیرمنطقی و خلاف مسیر جهانی اتخاذ شد.

وی به ارسال نامه به رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ایرادهای این تصمیم اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت را عنوان کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز