خبرگزاری کار ایران

هوشنگ پور رنجبر:

ضعف زیرساخت‌ها مانع اجرای درست بانکداری الکترونیک

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بانک قرض الحسنه رسالت درباره مشکلات بانکداری الکترونیک، گفت: در حال حاضر سیستم بانکی ایران از بانکداری الکترونیک روز دنیا بهره‌مند است اما زیرساخت‌های لازم آن در کشور وجود ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت؛ هوشنگ پوررنجبر دراین باره افزود: ما از نظر تکنولوژی و انجام خدمات الکترونیک فاصله کمی با دنیا داریم اما مشکل ما بر سر وضع قوانین و بسترهای لازم برای اجرای این خدمات در کشور است.

وی توضیح داد : مهمترین مشکلی که در این زمینه با آن مواجه هستیم، ضعف قوانین و مقررات در این زمینه است. پیش از این تمام  معاملات و خدمات بانکی به صورت فیزیکی و رو در رو انجام می شد و قوانین خاص خود را می طلبید اما امروزه که بیشتر خدمات بانکی به صورت الکترونیکی انجام می شود، نیازمند قوانین و مقررات جدید است که متاسفانه سیستم بانکی کشور فاقد این قوانین است. به عنوان مثال امضا دیجیتال در قوانین کشور ما مورد قبول نیست، در حالی که در تمام دنیا استفاده از امضا دیجیتال روندی مرسوم است.

به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات بانک قرض الحسنه رسالت، نبود پایه اطلاعاتی شهروندان یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث شده تا این نوع بانکداری در کشور ما کارایی لازم را نداشته باشد.

وی ادامه داد: نبود اطلاعات لازم افراد برای انجام فعالیت های الکترونیکی باعث ایجاد خلل در روند فعالیت ها می شود که اگر این امر اصلاح نشود، به طور جدی با مشکلات مواجه خواهیم شد.

پوررنجبر تصریح کرد: ضعف فرهنگی و امنیتی از دیگر مشکلات این سیستم است به نظر من باید هرچه سریع تر این امر اصلاح شود زیرا تا زمانی که مردم اعتماد لازم برای استفاده از این سیستم را نداشته باشند، نمی‌توانیم شاهد رواج آن در کشور باشیم.

یادآور می‌شود، ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دی ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۳۹۸۶۹