خبرگزاری کار ایران

هشدار بروز سیل در حوضه‌های کارون، دز و کرخه/ حاشیه نشینان احتیاط کنند

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به بروز سیل در در حوضه های کارون، دز و کرخه در روزهای یکشنبه و دوشنبه (فردا و پس فردا) هشدار داد.

به گزارش ایلنا، اواسط آذرماه گذشته در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان سیلاب رخ داد.

اواخر فروردین ماه امسال نیز سیلابی در حوضه رود دز اتفاق افتاد که به گفته «رحیم میدانی» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، دبی 10 هزار و 400 مترمکعب بر ثانیه رود دز در آن زمان در یکصد سال گذشته بی مانند بود.

اکنون بار دیگر مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره بروز این حادثه طبیعی در 2 روز آتی هشدار داده است.

محمد حاج‌رسولیها با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور نسبت به بروز بارش‌های شدید در روزهای پنجم و ششم دی ماه گفت: برپایه پیش بینی ها احتمال بروز سیل در حوضه سدهای سیمره، گتوند، کارون1، 3 و 4 و دز افزایش یافته و دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، این حوضه‌ها را از پنجشنبه هفته گذشته رصد کرده است.

به گفته این مسوول، بر اساس برآورد شدت و حجم بارندگی در سامانه هشدار سیل آب و نیرو، پیش بینی می شود در حوضه کارون4 دبی سیل 600 تا 800 مترمکعب در ثانیه و حجم سیلاب 70 میلیون تا 100 میلیون مترمکعب شود.

دبی 500 تا 700 مترمکعب در ثانیه با حجم 50 میلیون مترمکعب برای حوضه کارون3 و کارون1 پیش بینی شده است.

همچنین احتمال دارد دبی در حوضه گتوند به 900 تا هزار و 200 مترمکعب در ثانیه و حجم 120 تا 150 میلیون مترمکعب برسد.

حاج رسولیها افزود: دبی سیلاب در سد رودبار لرستان 50 تا 100 مترمکعب در ثانیه و حجم هشت تا 12 میلیون مترمکعب، در سد بختیاری 700 تا 1000 مترمکعب در ثانیه و حجم 120 میلیون مترمکعب و ساختگاه سد «تنگ معشوره» 500 تا 700 مترمکعب در ثانیه می شود.

همچنین دبی 700 تا هزار مترمکعب در ثانیه و حجم 60 تا 90 میلیون مترمکعب برای سد سیمره، 100 تا 150 مترمکعب در ثانیه برای ساختگاه سد «کانی سیب» و 200 تا 250 مترمکعب در ثانیه و حجم 30 میلیون مترمکعب برای سد سردشت پیش‌بینی شده است.

وی گفت: اقدام‌های لازم برای مدیریت مخزن سدها در استان های لرستان، ایلام و خوزستان انجام شده و همه واحدها در این روزها در آماده‌باش خواهند بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از ساکنان حاشیه این رودخانه‌ها درخواست کرد در دو روز آینده هنگام تردد در حریم این رودخانه‌ها احتیاط لازم را داشته باشند.

 

کد خبر : ۴۴۱۱۷۳