خبرگزاری کار ایران

مسئول میز عراق در سازمان توسعه تجارت:

توافق جدید با عراق برای صادرات مرغ/ امکان افزایش صادرات مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد

مسئول میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: عراق روزانه بیش از ۱۰۰ هزارتن مصرف مرغ دارد و با توجه به بالا رفتن قیمت این محصول در عراق و برای اینکه ما بازار را در این کشور از دست ندهیم در توافقی که با مسئولان این کشور داشتیم قرار شد مرغ‌هایی که تاریخ تولید آن‌ها قبل از 2014/11/14 باشد را به این کشور صادر کنیم.

مهدی نجات‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درمورد آخرین وضعیت صادرات مرغ و تخم مرغ به عراق گفت: هنوز دولت عراق اجازه واردات این محصولات را از ایران به کشور خود نمی‌دهد و منتظر است که بحث آنفولانزای مرغی به طور کامل در ایران حل شود.

وی ادامه داد: عراق روزانه بیش از ۱۰۰ هزارتن مصرف مرغ دارد و با توجه به بالا رفتن قیمت این محصول در عراق و برای اینکه ما بازار را در این کشور از دست ندهیم در توافقی که با مسئولان این کشور داشتیم قرار شد مرغ‌هایی که تاریخ تولید آن‌ها قبل از 2014/11/14 باشد را به این کشور صادر کنیم که بالطبع فقط شامل مرغ‌های منجمد می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار، مرغ را از بازار خریداری و منجمد می‌کنند همینطور برخی فعالین بخش خصوصی نیز مرغ منجمد در اختیار دارند بر همین اساس می‌توانیم فعلا در بازار عراق حضور داشته باشیم.

نجات نیا تصریح کرد: با توجه به تائید سازمان بهداشت جهانی مبنی بر وجود آنفولانزای مرغی در ایران و با توجه به تلاش نهاد‌های ذیربط برای کنترل این بیماری حداقل یک ماه زمان می‌برد تا شرایط برای صادرات مرغ عادی شود.

وی در خصوص وضعیت تجارت با عراق گقت: عراق به دلیل درگیری با داعش و پایین آمدن قیمت نفت در بخش ساخت و ساز عملا غیر فعال شده بود اما با توجه به بالا رفتن قیمت نفت و عدم الزام این کشور بر کاهش تولید نفت وضعیت ساخت و ساز اندکی بهتر شده است و در چند ماه اخیر صادارت مصالح ساختمانی به این کشور افزایش پیدا کرده است.

نجات نیا تصریح کرد: هنوز در مورد سیمان مشغول مذاکره با شرکت‌های داخلی هستیم الان ما مشکلی با عراق در این خصوص نداریم مشکل ما داخلی است برخی شرکت‌ها به صورت مخفیانه سیمان را زیر قیمت می‌فروشند و همین عامل سبب شد که عراق تعرفه ۱۰۰ دلاری را بر روی این محصولات تعیین کند.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم بر سر قیمت در داخل به توافق و هماهنگی برسیم عراق از این امر استقبال می‌کند در واقع این کشور به دنبال یک تضمین از طرف ما است که سیمان را زیر قیمت مصوب به فروش نرسانیم با توجه به هم مرز بودن دو کشور و مسیر کوتاه، عراق به شدت خواهان خرید مصالح ساختمانی و سیمان از کشور ما است.

وی ادامه داد: این امر به نفع صنایع ساختمانی ما است زیرا با توجه به رکود ساخت و ساز و احتمال ادامه داشتن این وضعیت بهترین راه صادرات است و علاوه بر مصالح ساختمانی می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی را نیز به این کشور صادر کنیم.

کد خبر : ۴۴۱۷۱۹