خبرگزاری کار ایران

مسعود نیلی:

ریشه بیکاری کنونی به ۳۵ سال پیش بازمی‌گردد

نیلی گفت: نرخ بیکاری میان جوانان عدد بزرگتری در مقایسه با آمار کل بیکاری کشور و میان جوانان تحصیلکرده این مسئله جدی‌تر است.

به گزارش ایلنا؛ مسعود نیلی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در نیمه دوم دهه 80 درآمد ارزی کشور به 845 میلیارد دلار رسید، افزود: با این منابع می‌شد برای همه کسانی که به بازار کار وارد می‌شوند شغل ایجاد کرد.

وی گفت: پس از پایان جنگ تا سال 83، کل درآمد ارزی کشور 630 میلیارد دلار بود و برنامه ریزان کشور در آن دوره دغدغه کمبود منابع برای ایجاد اشتغال داشتند.

نیلی افزود: از سال 75 تا سال 84 میانگین ایجاد شغل در کشور 638 هزار شغل در سال بود اما از سال 84 تا 93 عملاً شغلی در کشور ایجاد نشده و میانگین آن سالانه 76 هزار شغل بوده است.

وی گفت: ریشه بیکاری کنونی به 35 سال پیش بازمی‌گردد که جمعیت کشور در آن زمان 16 میلیون نفر از سال‌های 60 تا 65 افزایش یافت.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: از سال 65 تاکنون میانگین سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.

نیلی گفت: بر این اساس در برنامه سوم ایجاد حدود 650 هزار شغل در سال و رشد اقتصادی شش درصد پیش‌بینی شد.

وی اضافه کرد: اکنون تعداد بیکاران از دو و نیم میلیون نفر در سال 93 به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر در پایان نیمه نخست سال 95 افزایش یافته است.

نیلی گفت: نرخ بیکاری نیز از 10.6 درصد در سال 93 به 12.7 درصد رسیده است.

وی همچنین گفت: در نیمه دوم دهه 80 شغلی ایجاد نشده است اما به‌دلیل زیاد نبودن متقاضیان اشتغال، نرخ بیکاری در این سال‌ها افزایش نیافته است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور دلیل اصلی این موضوع را گسترش آموزش عالی و افزایش بسیار تعداد دانشجویان کشور دانست.

نیلی با بیان "اکنون حدود پنج میلیون دانشجو داریم که بر این اساس باید جزو پیشرفته‌ترین کشورها باشیم" گفت: روند توسعه کشور همپای گسترش آموزش عالی نبوده است و نباید نسبت دانشجو به جمعیت کشور این قدر بالا باشد.

وی افزود: البته به‌دلیل مناسب نبودن بازار کار در آن سالها بخشی از بیکاران برای به‌دست آوردن شغل وارد آموزش عالی می‌شدند.

نیلی گفت: اکنون این فارغ التحصیلان وارد بازار کار شده‌اند و از پاییز سال 93 یک‌باره یک میلیون نفر به متقاضیان کار افزوده شده است، این در حالی است که از سال 84 تا 91 ورودی بازار کار تقریباً صفر بوده است.

وی گفت: در دهها کشور افرادی که شاغل هستند به‌طور میانگین سرپرستی 2.2 فرد را به‌عهده دارند اما در کشور ما افراد شاغل تعداد بیشتری را سرپرستی می‌کنند که این فشار بسیاری را بر شاغلان کشور تحمیل می‌کند.

نیلی ابراز کرد: این دولت سالانه 704 هزار شغل ایجاد کرده است که جزو پنج کشور دنیا در این زمینه است، اما به‌دلیل موج زیاد متقاضیان کار و ورود سالانه 308 هزار نفر به جمع بیکاران، این ایجاد شغل پاسخگوی متقاضیان کار نیست و سالانه بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

نیلی با بیان اینکه ایجاد سالانه 704 هزار شغل در کشور بی‌سابقه است، افزود: تا پایان تابستان تعداد شاغلان کشور به 26 میلیون و 400 هزار نفر افزایش یافته است.

وی گفت: نرخ مشارکت در حال افزایش است و در این زمینه با توجه به 120 دانشجوی دختر به‌ازای هر 100 دانشجوی پسر، نرخ مشارکت زنان بیشتر از مردان است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اعلام اینکه در گذشته از هر 100 نفر خانم 12 نفر متقاضی کار بود اما اکنون این رقم به 16 نفر رسیده است، یادآور شد: ورود زنان به بازار کار در نوع ایجاد شغل تأثیرگذار است.

نیلی گفت: نرخ بیکاری میان جوانان عدد بزرگتری در مقایسه با آمار کل بیکاری کشور و میان جوانان تحصیلکرده این مسئله جدی‌تر است.

کد خبر : ۴۴۲۱۵۴