خبرگزاری کار ایران

گاز سوزی در مناطق نفت‎خیز جنوب به کمتر از دو درصد می‎رسد

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تدوین ۳ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، حذف آلاینده های ناشی از گاز سوزی را هدف گذاری کرده است.

به گزارش ایلنا، مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این خبر گفت: با اجرای این برنامه میزان گاز ارسالی به مشعل در حد پایلوت و کمتر از دو درصد خواهد بود.

عبدالرضا دبیری تصریح کرد: برنامه کوتاه مدت این شرکت که در راستای کنترل نسبی آلودگی ناشی از گازسوزی در واحدهای مجاور کلان شهر اهواز در واحدهای بهره برداری اهواز ۲ و ۳ اجرا می شود، شامل کنترل کیفیت گاز ارسالی به مشعل، افزایش نسبی قابلیت دسترسی به ماشین آلات و کاهش نسبی تولید نفت در واحدهای پیش گفته با کسب اجازه از مقامات عالی وزارت نفت است.

وی افزود: در میان مدت نیز برنامه های پیش بینی شده برای ۶ ماه آینده بر تجهیز واحدهای بهره‌برداری اهواز ۲ و ۳ به مشعل های بدون دود و نوسازی ماشین آلات واحدهای جمع آوری گازهای همراه است.

وی ادامه داد: برون سپاری تعمیرات اساسی جهت افزایش قابلیت دسترسی تأسیسات، نصب تلمبه های درون چاهی برای بهینه سازی فرآورش نفت و جمع آوری گازهای همراه نفت و تعمیر اساسی تلمبه های دوفازی انتقال نفت به واحد بهره برداری اهواز۴ از دیگر برنامه های میان مدت این شرکت برای کاهش گاز سوزی است.

دبیری درباره فاز دوم طرح آماک گفت: این طرح به منظور فشارافزایی و ارسال گازهای اسیدی تولیدی درپالایشگاه گاز کارون به مجتمع پتروشیمی رازی است و راه‌اندازی نهایی فاز دوم طرح آماک که هم‌اکنون عملیات پیش راه‌اندازی آن در حال انجام می‌باشد بزودی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در این ارتباط هماهنگی های لازم با شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان مجری پروژه انجام شده و باتوجه به گشایش بوجود آمده در روابط بین‌المللی، امکان حضور سازنده اصلی ماشین‌آلات فاز دوم آماک جهت انجام عملیات راه‌اندازی نهایی بوجود آمده است.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: در بلند مدت نیز پروژه های متعددی به منظور جمع آوری گازهای همراه نفت تعریف شده است که با تخصیص منابع مورد نیاز، میزان گاز سوزی به کمتر از ۲ درصد خواهد رسید.

دبیری، پروژه های تزریق گاز قلعه نار، احداث ایستگاه تزریق گازهای همراه و بنگستان لب سفید، پروژه‌های احداث کارخانه گاز و گازمایع ۱۷۰۰ برای فرآورش گازهای همراه زیلایی و لالی، کارخانه گاز و گازمایع ۱۸۰۰ برای فرآورش گازهای همراه آغاجاری و بخشی از گازهای همراه پازنان و رامشیر، کارخانه گاز و گازمایع ۲۳۰۰ برای فرآورش گازهای همراه واحدهای بهره‌برداری مارون ۳ و ۵ و مارون خامی و کارخانه گاز و گازمایع ۲۴۰۰ برای فرآورش گازهای همراه واحد بهربرداری رگ‌سفید۱ و بخشی از گازهای همراه رامشیر را از جمله پروژه‌های بلند مدت موثر بر محیط زیست برشمرد؛ در صورت اجرای این پروژه‌ها حدود ۵۴۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز همراه نفت فرآورش خواهد شد.

وی همچنین، مطالعه بهینه سازی ردیف های تراکم ایستگاه های تقویت فشار گاز طرح آماک، احداث ایستگاه های جمع آوری گازهمراه درمیدان آغاجاری، جمع آوری گازهای همراه رگ سفید۱ ، مطالعه بهسازی سیستم مشعل های موجود درشرکت بهره برداری نفت وگازکارون، مطالعه چگونگی بازیابی گازهای ارسالی به مشعل در واحد بهره برداری اهواز و مطالعه، بررسی و طراحی سیستم فرازآوری با گاز جهت تداوم تولید از چاه های مخزن آسماری مارون را از دیگر پروژه‌های بلند مدت زیست محیطی دانست.

 

کد خبر : ۴۴۲۳۳۴