خبرگزاری کار ایران

واعظی اعلام کرد؛

باید به استقبال اتفاقات دنیا برویم/ عبور تعداد کاربران اینترنت از ۳.۵ میلیارد نفر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه تعداد کاربران اینترنت در دنیا از مرز ۳.۵ میلیارد نفر عبور کرده است گفت: بانکداری الکترونیک پیشتاز است.

به گزارش ایلنا؛ محمود واعظی در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برگزاری این همایش سالانه را فرصت مغتنمی برای بررسی شرایط دنیا در مقایسه با ایران و نقشی که آی سی تی می تواند در بانکداری الکترونیک ایفا کند دانست و ابراز امیدواری کرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتواند خدمتی در این حوزه ارایه دهد.

وی ادامه داد: سه سال قبل در سومین همایش بانکداری الکترونیک اعلام کردم که بانکداری الکترونیک پیشتاز است و پیشرفت کرده اما در حوزه زیرساخت شبکه خیلی عقب هستیم. در آن زمان قول دادم که در یکی دو سال آینده آنچه مورد نیاز شبکه های بانکداری کشور است فراهم کنیم چرا که معتقدیم اگر می خواهیم دولت الکترونیک در کشور راه اندازی شود چاره ای نیست جز اینکه بانکداری الکترونیک به روز باشد.

واعظی افزود: غیر از این نمی توانیم آنچه از دولت الکترونیک می خواهیم و همچنین انتظارات دولت را برآورده کنیم. از سوی دیگر دولت یازدهم دولت توسعه است و با همه محدودیت های سه سال گذشته هرگز رویکرد توسعه را تغییر نداده است. پیشرفت های بسیار خوبی با همه محدودیت های گذشته به ویژه در یک سال گذشته بعد از لغو تحریم ها و فضایی که فرجام در فضای بین المللی و داخلی به وجود آورده داشتیم به طوری که همه شاخص های اقتصادی رو به رشد است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر هدف گذاری دولت فقط در بخش اقتصاد نیست بلکه دولت اعتقاد به توسعه متوازن در همه بخش ها و همچنین دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف سازی دارد که اگر آی سی تی در خدمت همه این حوزه ها قرار بگیرد سرعت عمل افزایش می یابد

وزیر ارتباطات ادامه داد: امروز تعداد کاربران اینترنت از ۳.۵ میلیارد نفر عبور کرده و ضریب نفوذ پهنای باند سیار حدود ۵۰ درصد شده است. تعداد مشترکین تلفن همراه در دنیا به ۷ میلیارد نفر رسیده و از اینرو فکر می کنیم تحولات سریعی در حال وقوع است.

واعظی گفت: در گذشته می گفتیم در آی سی تی به سرعت و هر ۶ ماه یکبار تحول بسیار بزرگی از نظر سخت افزاری به وجود می آید.  اما بعد نرم افزارهایی در حال نوشته شدن هستند که فضای مجازی جهان را متحول کرده است. امروز اعتقاد داریم که همه این ها در حوزه خدمات بیشتر خودشان را نشان می دهند و ما نمی توانیم نسبت به این آمار بی تفاوت باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۵ درآمد پرداخت از طریق موبایل ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۹ به هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این تحولی است که اکنون در جهان در حال روی دادن است.

واعظی تصریح کرد: اگر به استقبال این اتفاقاتی که در دنیا و در کشورهای صنعتی روی می دهد نرویم، این اتفاقات بر ما تحمیل خواهند شد. بنابراین باید به استقبال برخی از تحولات جدید جهانی به خصوص در عرصه بانکداری برویم.این تحول حتما باید در بانکداری ایران هم اتفاق بیفتد.

وی خاطر نشان کرد: درآمد جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات به ۱۴۰۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید و این اتفاقات و پدیده های جدیدی که در راه هست بر کشور ما تاثیر گذار خواهد بود. امروز در کشور و جهان با نسل سوم و چهارم تلفن همراه مواجه هستیم ولی در چند سال آینده با نسل پنجم مواجه خواهیم بود و این یعنی ۱۰ برابرآنچه درنسل چهارم داریم. ما با اینترنت اشیا مواجه هستیم به این معنا که در ۲۰۲۵ به روایتی ۵۰ میلیارد و به روایت دیگر تا ۱۰۰ میلیارد انسان و شی به اینترنت متصل خواهند شد. بنابراین در این خصوص باید بازنگری در برنامه های خود داشته باشیم. آنچه مربوط به وزارت ارتباطات و عرصه آی سی تی است تلاش ما همواره این بوده که از جهان عقب نیفتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در سه سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت و دسترسی این حوزه سرمایه گذاری کردیم و بنا داریم در برنامه ششم ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر در همین حوزه سرمایه گذاری کنیم. که سه برابر آن به بخش خصوصی اختصاص خواهد داشت. البته از ۱۲ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان مربوط به دولت و ۸ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی بوده است.

   وی گفت: در برنامه ششم ۲۰ هزار میلیارد تومان روی زیر ساخت ها و ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی سرمایه گذاری خواهد شد. علاوه بر این ۶۰ هزار میلیارد تومان  حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیز در حوزه صنایع با آی سی تی سرمایه گذاری خواهد شد. در برنامه های خود سعی کرده ایم زمینه های مورد استفاده بانکداری را مورد توجه قرار دهیم.

واعظی در ادامه با ارایه آماری در خصوص تلفن های نسل سوم و چهارم گفت: در حال حاضر در حدود هفتصد شهر نسل سوم تلفن همراه داریم و در حدود ۳۵۰ شهر نسل چهارم داریم. هم اکنون پهنای باند داخلی کشور به بیش از ۴ هزار مگا بیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است که امیدواریم تا پایان سال به ۱۷ هزار یعنی دو برابر و نیم افزایش پیدا کند. بنابراین بستر کاملا فراهم هست که در تمامی حوزه های بانکداری وارد فصل جدیدی از تحولات شویم.

وی با ابراز امیدواری برای اینکه این بستر بتواند بانکداری الکترونیک را متحول کند، افزود: امیدواریم این تحول بتواند رشد اقتصاد ایجاد اشتغال بهبود بهره وری و توسعه اقتصاد دانش بنیان و افزایش کارآفرینی را در پی داشته باشد و با همکاری بیشتر با بخش بانکداری به رفع گلوگاه ها و ایجاد یکپارچگی و افزایش دسترسی برسیم.

وی تاکید کرد: امروز ما با یک بانکداری مواجه هستیم که از نظر الکترونیکی کهنه است . در گذشته با زحمت دوستان در این زمینه هم در ایران و هم در منطقه پیشرو بوده ایم.اما امروز با توجه به اتفاقات دنیا و منطقه و احتیاط در بانکداری با مشکلاتی همراه شده و متاسفانه کار ما در کارشناسی و بروکراسی گیر کرده است.

واعظی گفت: هم اکنون با توجه به تحولات عرصه نسل سوم و چهارم بیش از ۴۰ میلیون تلفن هوشمند در اختیار مردم قرار دارد که از نظر ما هر یک تلفن هوشمند می تواند نقش یک کارت بانکی را ایفا کند. بنابراین فکر می کنیم لازم است آی سی تی و بانک ها ارتباط نزدیک تری با هم داشته باشند تا بتوانیم در عرصه تحولات الکترونیکی بانکی گام مثبتی را برداریم.

کد خبر : ۴۴۴۰۰۶