خبرگزاری کار ایران

بهره برداری از نخستین موزه نفت در قدیمی ترین جایگاه سوخت رسانی؛ تا پایان دی ماه

20 نقطه برای ایجاد موزه های صنعت نفت در شهر آبادان در نظر گرفته شده که از میان آنها، پنج نقطه در فاز نخست و در اولویت بهره برداری قرار گرفته است.

 

 

به گزارش ایلنا، موزه نخستین جایگاه سوخت­رسانی کشور با حضور معاون وزیر نفت در حوزه پالایش و پخش فرآورده های نفتی، چند تن از مسوولان تراز اول صنعت نفت و چهره های سرشناس، معاونین و مدیران سازمان میراث فرهنگی، 28دی ماه سال جاری در شهر آبادان افتتاح می شود.

بر اساس این گزارش، عملیات ساخت موزه نخستین پمپ بنزین ایران که حدود یک سال پیش آغاز شده بود، اکنون به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.

این جایگاه که در سال 1306 هجری شمسی (1927 میلادی) در مرکز شهر آبادان توسط شرکت بریتیش پترولیوم احداث شد، در ابتدا جهت توزیع وفروش نفت سفید مورداستفاده قرار می گرفت و با گذشت زمان و با ورود اتومبیل، جایگاه به پمپ بنزین تبدیل شد. به گفته مسوولان این طرح، موزه مذکور از یک ساختمان اصلی و دو ساختمان جنبی تشکیل شده است.

 در ساختمان اصلی یا موزه مرکزی، کلیه اسناد مدارک و اشیای مرتبط مانند انواع نازل، کیل، پیمانه، تلمبه، مخازن پرچی، به همراه تصاویر و مستندات قدیمی به منظور بازسازی شیوه اولیه توزیع بنزین به نمایش در آمده است. در ساختمان های جنبی نیز، سه سالن برای نمایش مستندات مربوط به پخش و یک سالن به عنوان فروشگاه برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری در نظرگرفته شده است. همچنین در محوطه جایگاه، انواع پمپ بنزین از دستی گرفته تا دیجتیال و تعدادی خودروی سوخت رسان قدیمی به چشم می خورد.

گفتنی است ٢٠ نقطه برای ایجاد موزه های صنعت نفت در شهر آبادان در نظر گرفته شده که از میان آنها، پنج نقطه در فاز نخست و در اولویت بهره برداری قرار گرفته است؛ نخستین جایگاه سوخت رسانی، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای (Artisian School)، اسکله تاریخی، نیروگاه شماره یک پالایشگاه و خانه‌های تشریفاتی از جمله این موقعیت ها به شمار می روند.  

 

کد خبر : ۴۴۴۰۳۵