خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

ایجاد و توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره مردم

وزیر جهاد کشاورزی بر ایجاد و توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره مردم در داخل و خارج کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی امروز در نخستین جشنواره ملی کشاورزان ایران و سی و یکمین دوره انتخاب و تجلیل از نمونه های کشاورزی که در سالن همایش صداوسیما برگزار شد، گفت: افزایش بهره‌وری اساس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی است و رشد تولید محصولات کشاورزی در سه سال اخیر، حاصل افزایش بهره‌وری از عوامل تولید بوده است.

وی تصریح کرد: تولید اقتصادی و انبوه بدون زنجیره ابتر است و از این رو باید در زمینه ایجاد و توسعه زنجیره از مزرعه تا سفره مردم سرمایه‌گذاری ساختاری و نظام مند انجام شود.

وی با بیان اینکه تشکیل و توسعه زنجیره‌ها از مزرعه تا سفره  را به‌طور حقیقی و حقوقی پیش خواهیم برد، تصریح کرد: کسانی که این مسیر را رفته‌اند نتیجه مثبت گرفته‌اند و ما نیز جز این راهی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی در عین حال از تولید کنندگان خواست برای ایجاد زنجیره های تولید تلاش کنند.

وی در ادامه خرید تضمینی محصولات را بدترین نوع حمایت از تولید و کشاورزان دانست و گفت: خرید تضمینی محصولات، روشی سنتی است و بهترین شیوه حمایت از کشاورزی، حمایت دولت در ایجاد ساختارها و زنجیره ها برای تولید، مصرف و فروش محصولات کشاورزی به‌طور حقیقی و حقوقی است.

حجتی اضافه کرد: ما در زمینه تولید اقتصادی و انبوه محصولات کشاورزی به بازار داخلی و خارجی نیاز دارد.

وی ارتقای بهره‌وری را از دلایل مهم افزایش تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: کشاورزان برتر با استفاده درست از نهاده‌ها، شیوه‌های نوین و کاهش مصرف آب توانستند به رکورد تولید دست یابند.

حجتی با بیان اینکه کشاورزان برتر، درس اعتماد به نفس به ما داده‌اند، اذعان داشت: آنها در فضای کنونی و با کم آبی و امکانات و ابزار موجود تولید کرده‌اند و با روش‌ها و آموزش‌هایی که به‌کار گرفتند، موفق به تولید شدند و ما امروز شاهد نتیجه کار آنها هستیم.

وی افزود: کشاورز نمونه امسال در گندم آبی بیش از سه برابر متوسط عملکرد ملی و در دیم 5 برابر متوسط عملکرد ملی، تولید کرده و در محصولات باغی نیز موفق شده اند 7 تا 10 برابر متوسط کشوری، تولید کنند.

حجتی ادامه داد: کشاورز نمونه در تولید ذرت دانه‌ای که محصولی تابستانه و آب‌بر است نیز توانسته بالای 17 تن در هکتار تولید کند در حالی که متوسط عملکرد تولید در این محصول 7 تن در هکتار است.

وی تصریح کرد: نمونه‌های بخش کشاورزی را باید راهنمای کشور قرار دهیم و این اعتماد به نفس را در ملت و خودمان ایجاد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از معضلات تولید گندم، تامین بذر بوده، گفت: اکنون نمونه ملی ما بالای 12 تن بذر گواهی شده تولید کرده که جای تقدیر دارد.

وی افزود: وقتی صحبت از افزایش تولید می‌شود، برخی سروصدا می‌کنند که آب زیاد مصرف می‌شود در حالیکه افزایش تولید گندم امسال با کاهش مصرف آب و کاهش 600 هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول همراه بوده است.

حجتی اذعان داشت: سال گذشته با کمک برخی کشاورزان توانستیم ده‌ها هزار هکتار کشت گندم به روش تیپ داشته باشیم که منجر به صرفه‌جویی آب شده است.

وی گفت: بخش کشاورزی با حمایت‌های بخش تحقیقات و مروجین و پشتیبانی‌های دولت می‌تواند بخش اقتصادی و بهره‌ور در کشور باشد.

حجتی بار دیگر به بالا بودن ظرفیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در چند سال اخیر، بهره‌وری آب فقط در مزرعه از 37 درصد به 44 درصد افزایش یافته است.

وی در عین حال اظهار داشت: وزارت نیرو توانست سال گذشته 16 هزار و امسال 10 هزار حلقه چاه غیر مجاز را مسدود کند و این مساله نیز نشان می دهد مصرف آب کشاورزی کاهش یافته است.

حجتی بر کشت نشایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید و تصریح کرد: با کشت نشایی یک سوم  زمان کشت را جلو می اندازیم و 30 تا 35 درصد از مصرف آب صرفه‌جویی خواهیم کرد.

بنابراین گزارش، در مراسم امروز از 118 نمونه کشاورزی با اهدای لوح و تندیس از سوی وزیر جهاد کشاورزی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر : ۴۴۴۱۲۲