خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران:

نوسانات دلار رونق مسکن را به تاخیر انداخت/ 67 درصد مردم خانه دارند/ بانک‌ها بزرگ‌ترین سوداگران بازار مسکن هستند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز و دلار در بازار باعث شد تا رونق بازار مسکن با تاخیر مواجه شود گفت: عده‌ای بر این عقیده که قیمت مسکن ثابت است با سرمایه‌گذاری در بازار ارز به دنبال سوددهی مقطعی رفتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسام عقبایی در نشست خبری با بیان این که علی رغم تکثر مشاوران املاک و تعدد افراد در این حوزه، خواسته مردم ارائه خدمات با سرعت بالاتر و ضریب امنیت بیشتر است، گفت: برای برآورده کردن این خواسته مردم مشاوران املاک باید به ابزار نوین دسترسی داشته باشند که به طور قطع بخش خصوصی می‌تواند نقش موثر در این رابطه را داشته باشد.

وی با بیان این که کشورمان از لحاظ تجارت الکترونیکی در دنیا در سطح پایینی قرار دارد گفت: از آنجایی که ساز و کار تجارت الکترونیک در ایران کند پیش رفته، کسب و کارهای فعال در کشور از ارائه خدمات آنلاین استقبال می‌کنند.

 رئیس مشاوران املاک استان تهران با بیان این که براساس قانون نظام امور صنفی فعالیت‌های صنفی در حوزه مسکن باید زیرمجموعه این صنف انجام شود گفت: ارائه خدمات صنفی آنلاین می‌تواند یک فرصت برای مردم باشد که نباید آن را به تهدید تبدیل کنیم. قانونمند نبودن و نبود نظارت بر روی کسب و کار آنلاین می‌تواند یک تهدید برای جامعه محسوب شود.

وی با تاکید بر اینکه بر ارائه خدمات صنفی در حوزه مسکن از طریق فضای مجازی باید منافع مردم در اولویت باشد گفت: به طور قطع مردم با اعتباری که صنف به این سایت‌ها می‌دهد فعالیت‌هایشان مورد اعتماد مردم قرار می‌گیرد.

عقبایی در مراسم رونمایی از وب‌سایت شابش با اشاره به مزیت‌های ارائه خدمات آنلاین در حوزه مسکن به مردم گفت: با توجه به رکود مسکن استفاده ازاین ابزارها و وب‌سایت‌ها می تواند سرعت عبور از رکود را بیشتر کند و دوره رکود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته از طریق تحریک تقاضا و ایجاد انگیزه برای متقاضیان رکود را کاهش می‌دهند گفت: امیدوارم این وب‌سایت‌های جدید نیازهای مردم در حوزه مسکن را برآورده سازند.

رئیس اتحادیه املاک با اشاره به راه‌اندازی وب‌سایت های جدید در حوزه خرید و فروش املاک ادامه داد: در ابتدای راه قرار داریم و برای استفاده از مزیت‌های خدمات آنلاین در کشورمان باید فرهنگ‌سازی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه شروع به کار وب‌سایت‌ها در حوزه مسکن و ارائه خدمات آنلاین  روی لبه تیغ حرکت می‌کند گفت: رویکرد این ابزارهای جدید نباید حذف واسطه‌گری و حذف مشاوران املاک باشد.

وی با هشدار به متقاضیان مسکن تاکید کرد: حتماً‌ متقاضیان خرید مسکن یا فروشندگان باید استعلام آن بنگاه‌هایی که معامله انجام می‌دهند را بگیرند چرا که افرادی به صورت غیر قانونی در این حوزه مشغول به کار هستند که با سوءنیت با هدف‌های کلاهبرداری دراین بازار حضور دارند.

وی تاکید کرد: البته نهادهای ذیربط هم باید برای رفع این مشکلات و اعتمادسازی بین مردم و مشاوران املاک همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مخالفت با وب‌سایت‌های فعال در حوزه مسکن نداریم گفت: این وب‌سایت‌ها باید در قالب قانون و در چارچوب‌های نظارتی فعالیت کنند.

حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بازار مسکن ایران بالاترین سوددهی را در دنیا دارد گفت: معتقدم که این ظرفیت در بازار مسکن وجود دارد که بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کنیم.

وی افزود: البته طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، خارجی‌ها نمی‌توانند در ایران ملک خریداری کنند اما به طور قطع یک منبع مطلوب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه ساخت و ساز مسکن هستند.

قانون پیش‌فروش قابل اجرا نیست

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح قانون پیش‌فروش مسکن گفت: قانون فعلی قابلیت اجرا ندارد چرا که زیرساخت‌های آن فراهم نیست.

وی افزود: فعالان حوزه مسکن هم بر این باورند که با این قانون نمی‌توان معاملات پیش‌فروش و پیش‌خرید مسکن را انجام داد.

عقبایی با بیان این که طبق قانون جدید پیش‌فروش امکان این گونه معاملات در مشاوران املاک وجود ندارد گفت: طبق قانون پیش‌فروش این معاملات باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود اما در دفاتر اسناد رسمی هم زیرساخت‌های انعقاد قراردادها وجود ندارد.

عقبایی تاکید کرد: با توجه به اینکه 40 درصد از معاملات مسکن مربوط به پیش‌فروش و پیش خرید مسکن است با این قانون این معاملات قفل شده است.

رئیس مشاوران املاک استان تهران ادامه داد: در حال حاضر معاملات در فضای غیر حقوقی در حال انجام است که می‌تواند مشکلات بازار مسکن را افزایش دهد. معتقدم اصلاح قانون پیش‌فروش باید در اولویت قرار بگیرد.

گرانی ارز رونق مسکن را عقب انداخت

عقبایی با بیان اینکه اقتصاد ایران پایدار نیست و با نوسانات ارز عده‌ای به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار رفته‌اند، گفت: در حال حاضر نقدینگی‌های سرگردان که می‌توانست وارد بازار مسکن شود به سمت بازار ارز رفته است.

وی تاکید کرد: نوسانات ارز می‌تواند یکی از دلایل تاخیر رونق بازار مسکن باشد و سرعت خروج از رکود را کاهش دهد.

وی همچنین با اشاره به کاهش معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته گفت:‌ میزان معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به مدت مشابه تا 50 درصد کاهش یافته است و می‌توان گفت یکی از دلایل آن سرما و نوسانات ارز بوده است چرا که با یقین به این موضوع که قیمت مسکن ثابت می‌ماند عده‌ای به سمت بازار ارز برای سوددهی مقطعی رفته‌اند.

قیمت مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری افزایش نمی‌یابد

عقبایی با این اطمینان به مردم که قیمت مسکن تا پایان سال ثابت خواهد ماند گفت: به طور قطع در تابستان 96 و پس از انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری هم شاهد گرانی مسکن نخواهیم بود.

وی افزود: بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بازار باشد.

90 برابر شدن قیمت مسکن در 20 سال گذشته

عقبایی با بیان این که هیچ یک از دولت‌ها برنامه جامعی برای مسکن به اجرا نرساندند، گفت: در طول 20 سال گذشته قیمت مسکن تا 90 برابر افزایش یافته است که یکی از دلایل گرانی مسکن در سال‌های گذشته سوداگری بانک‌ها در این بازار بوده است.

وی همچنین با اشاره به آمار اجاره‌نشینی در بازار مسکن ایران گفت: در حال حاضر 67 درصد مردم ایران صاحب خانه هستند و 33 درصد مستاجر داریم.

وی گفت: از رقم 33 درصدی مستاجران کشورمان 13 درصد در خانه‌های سازمانی سکونت دارند.

کد خبر : ۴۴۴۴۴۱