خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

شبه‌ رسانه‌های ثبت نشده در ارشاد غیرقانونی تلقی می‌شوند/سایت‌های دولتی آپدیت نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۴۴۵۹۷۸

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: هم اکنون سرعت تعرفه و دسترسی به فضای مجازی به حد قابل قبولی شده اما معتقدیم که شفافیت لازم برای کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، ابوالحسن فیروز آبادی در حاشیه همایش روابط عمومی در جمع خبرنگاران از پیشنهاد جدید شورای عالی فضای مجازی درباره قانونمند شدن فعالیت پیام‌رسان‌ها خبر داد و اظهار داشت: در جلسه اخیر شورا پیشنهاداتی درباره شبکه‌های پیام رسان در قالب دو مدل ارائه شد که کلیات آن به تصویب رسید اما هنوز مصوبه نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با توضیح دو مدل پیشنهادی گفت: در مدل اول شبکه‌های خارجی باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشد،‌در ایران به ثبت برسند و دیتا سنتر خود را به ایران منتقل کنند.

وی در این باره توضیح داد با بررسی‌های انجام شده مشخص شد بسیاری از کشورها این روند را دنبال کردند و برای مثل چین با تصویب چنین قانونی حتی به شرکت‌های اقتصادی خود نیز  اجازه خروج اطلاعات از کشورش را نمی‌دهد.

فیروزآبادی با اشاره به مورد دوم گفت: در مورد دوم که به شبکه‌های پیام رسانی ایرانی با مالکیت ایرانی، نرم افزار داخلی و بانک اطلاعات داخل ایران اختصاص دارد پیشنهاد شد که سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: پیرو سیاست‌های تشویقی که اگر این شبکه‌ها تا یک میلیون مشترک داشته باشند اجازه تبلیغات دارند، اگر یک تا سه میلیون مشترک داشته باشند سازمان‌های دولتی به آنها تبلیغات می‌دهند و اگر سه تا پنج میلیون مشترک داشته باشد اجازه ارائه خدمات بانکی و دولت الکترونیک را دارند و دانش بنیان تلقی می‌شوند و اگر بیشتر از 5 میلیون مشترک جذب کند اجازه تبدیل شدن به اپراتور شبکه اجتماعی را دارند و نیاز نیست 300 میلیون یورو حق لیسانس را پرداخت کنند.

فیروزآبادی همچنین درباره مدیریت فضای مجازی در آستانه انتخابات اظهار داشت: هم اکنون سرعت تعرفه و دسترسی به فضای مجازی به حد قابل قبولی شده اما معتقدیم که شفافیت لازم برای کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند وجود ندارد.

وی گفت: همچنان که اخیرا به  اپراتورهای موبایل برای ثبت هویت مالکان سیم‌کارت‌ها توصیه کردیم و تاکنون استقبال خوبی از این موضوع شده و امیدواریم تا ضرب‌الاجل تعیین شده به آمار خوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: همچنین درباره ثبت شبه رسانه‌ها و شبکه ‌های اجتماعی با تعداد کاربران بیش از 5 هزار نفر تاکنون استقبال خوبی صورت گرفته و در 2 روز اول 700 کانال و شبه رسانه در سامانه وزارت ارشاد ثبت شده است.

وی تاکید کرد: این اقدام هم اکنون داوطلبانه است اما در صورت عدم ثبت اطلاعات این دسته شبه رسانه‌ها غیرقانونی تلقی می‌شوند زیرا معتقدیم افرادی که می‌خواهند کار رسانه‌ای انجام دهند باید اطلاعات خود را ثبت کنند و اطلاعات شفاف ارائه دهند.

فیروز آبادی همچنین با انتقاد از وضعیت دولت الکترونیک در  ایران گفت: هم اکنون رتبه دولت الکترونیک در ایران سه رقمی است که در برنامه ششم قرار است 30 پله ارتقا یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سایت‌های دولتی آپدیت نمی‌شوند، تعداد سایت‌های با دامنه .IR بین سایت‌های پربازدید ایرانی کم است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: پیشنهادی در شورای عالی فضای مجازی ارائه شده که علاوه بر رفع این موارد سایت‌های دولتی میزبانی خود را به داخل ایران منتقل کنند و از دامنه .IR استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سهم محتوای فارسی در سایت‌های مراجعه ایرانی‌ها دقیقا مشخص نیست اما برآوردها نشان می‌دهد حدود 30 تا 35 درصد محتوای ایرانی ها به زبان فارسی است.

ابوالحسین فیروزآبادی در سیزدهمین همایش روابط عمومی ایران اظهار داشت: وضعیت سایت‌های کشور مناسب نیست، زیرا براساس بررسی مرکز ملی فضای مجازی، از 200 سایت پرمراجعه در ایران تنها 13 سایت دامنه ir. دارند و در این میان نیز تنها 30 درصد زبان فارسی هستند. 

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه 55 درصد محتوای سایت‌های پربازدید در ایران به زبان انگلیسی است، گفت: اینکه سایت‌های پرمراجعه و پربازدید از زبان انگلیسی و پسوند غیر ir. استفاده می‌کنند جای تأسف دارد. 

وی با بیان اینکه در فضای مجازی موضوع مکان و زمان و زبان با تعریف جدیدی مواجه است و از محدودیت‌های فیزیکی خارج شده، گفت: در چنین شرایطی که تعبیر فضای واقعی با استفاده از ابزارهای فناوری به فضای مجازی تغییر یافته، روابط عمومی‌ها می‌توانند در توسعه روش‌های ارتباطی و روشنگری نقش مؤثری ایفا کنند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز