خبرگزاری کار ایران

آغاز مقدمات ارسال 300 هزار بشکه نفت خام به مبادی صادراتی

مجری احداث خط لوله و تاسیسات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون از راه اندازی پروژه تلمبه خانه غرب کارون تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیروس آقاجری در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز کیش ضمن اعلام این خبر، تلمبه خانه غرب کارون را از جمله نقاط بحرانی و حساس برای انتقال نفت صادراتی غرب کارون خواند و گفت: با راه اندازی این پروژه روزانه 300 هزار بشکه نفت خام این میادین برای صادرات به پایانه های جنوب کشور انتقال می یابد.

آقاجری با بیان این که پروژه تلمبه خانه غرب کارون طی چند ماه گذشته حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: علاوه بر ورود کالاهای جدید به سایت (مکانیکال و ابزار دقیق) که هم از خارج از کشور و هم از سازندگان داخلی تامین شده است، پیشرفت قابل تاملی را در بخش اجرایی نظیر فعالیت های لوله گذاری، سیویل و محوطه سازی داشته ایم.

وی در خصوص زمان افتتاح تلمبه خانه غرب کارون با اشاره به هماهنگی های به عمل آمده با وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: با وجود این که هنوز تاریخ مشخصی به این منظور تعیین نشده است، انتظار می رود تا اواسط اسفند ماه سال جاری این پروژه راه اندازی شود و انتقال روزانه  300 هزار بشکه نفت خام محقق شود.

آقاجری با تاکید بر این که در حال حاضر راه اندازی این تلمبه خانه به مرز 90 درصد پیشرفت رسیده است، عنوان کرد: راه اندازی تلمبه خانه برای انتقال زودهنگام روزانه 300 هزار بشکه نفت خام یا به عبارتی ترین سنگین به طور کامل قابل اجرا است اما برنامه ریزی ها برای انتقال نفت خام ترین سبک طی دو ماه نخست سال آتی صورت گرفته است.

مجری احداث خط لوله و تاسیسات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون در خصوص میزان سرمایه اختصاص داده شده به این پروژه با بیان این که تا کنون 30 میلیون یورو و حدود 20 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این پروژه بدون حضور شریک خارجی و تنها با همکاری شرکت ایرانی (رامکو) انجام شده است.

وی با تاکید بر این که پروژه تلمبه خانه شامل مناقصه میدان آزادگان جنوبی نیست، عنوان کرد: در حال حاضر در آستانه برگزاری مناقصه برای پیمانکاران ذی صلاح با هدف افزایش ظرفیت انتقال نفت خام از 300 هزار بشکه به 1 میلیون بشکه در روز هستیم .

آقاجری افزود: با برگزاری مناقصه قرار است 2 تلمبه خانه جدید در کنار تلمبه خانه های موجود غرب کارون و امیدیه تاسیس شود که باید احداث خط لوله جدید 42 اینچ از غرب کارون تا تاسیسات گناوه که فاز 2 انتقال است را نیز برای افزایش ظرفیت انتقال نفت خام به آن اضافه کنیم.

وی در خصوص وضعیت احداث خط لوله و انتقال نفت خام میادین غرب کارون گفت: بر اساس برنامه ریزی، قرار است نفت خام سبک از غرب کارون به امیدیه ارسال و پس از تحویل به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به سمت مبادی صادراتی خارگ منتقل شود؛ این در حالی است که نفت سنگین را به صورت مستقیم به پایانه های صادراتی ارسال می کنیم.

آقاجری افزود: صادرات نفت خام سنگین به صورت مستقیم شامل دو بخش است که بخش موجود 300 کیلومتر خط لوله 36 و 32 اینچ است که 300 هزار بشکه نفت خام از طریق آن به تاسیسات بهرگان منتقل خواهد شد.

وی افزود: در صورت افتتاح همزمان تلمبه خانه غرب کارون و امیدیه، از طریق بهرگان صادرات از سال آینده آغاز می شود اما بر اساس برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران حجم 300 هزار تا 1 میلیون بشکه نفت خام با تغییر مسیر خط لوله در نزدیکی بهرگان توسط یک لوله 42 اینچ پس از انتقال به تاسیسات گناوه به پایانه خارگ رسانده و صادر می شود.

وی گفت: سرمایه اختصاص یافته برای احداث خط لوله 42 اینچ و 2 تلمبه خانه جدید با مدت زمان پیش بینی شده احداث 2 ساله، 400 میلیون دلار ارزیابی شده که قرار است از طریق منابع داخلی شرکت ملی نفت (SPV) تامین می شود.

 

کد خبر : ۴۴۷۸۱۹