خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بیمه ما در گفتگوی تفصیلی با ایلنا:

تغییر مبنای دیه از شتر به نقره مبلغ دیه را تعدیل می‌کند/ 40 درصد صنعت بیمه فریز شده است/ ضرورت تعدیل مالیات بر ارزش افزوده

مجید صفدری گفت: در بازاریابی خدمات آنچه مهم است برندینگ است ، برندینگ اساس و پایه کار خدمات است. متاسفانه در صنعت بیمه هنوز برندینگ را انجام نداده ایم.

به گزارش ایلنا؛ شرکت  بیمه ‌"ما" در سال 1390 به‌ثبت رسید و پروانه فعالیت خود را در‌انواع بیمه های اموال ، اشخاص و مسئولیت از بیمه مرکزی ایران دریافت کرد و در حال حاضر با بیش از45 شعبه و 800 نماینده در سراسر کشور در انواع رشته‌های بیمه فعالیت می کند.

مجید صفدری مدیرعامل بیمه “ما” در گفتگوی تفصیلی خود با خبرنگار اقتصادی ایلنا به معرفی این شرکت، واکاوی صنعت بیمه و ارائه راهکارهایی برای معضلات کنونی این صنعت پرداخت.

صفدری در ابتدای این گفتگو به معرفی شرکت بیمه “ما" پرداخت و اظهار داشت: شرکت سهامی بیمه “ما " در سال 1390 تاسیس شد و دارای دو سهامدار بزرگ است ، اولین سهامدار شرکت بیمه “ما" صندوق بازنشستگی وزارت نفت و دومین سهامدار بزرگ این شرکت بانک ملت است، این شرکت حدود 430 پرسنل دارد و ما در تمام استانهای کشور شعبه داریم حتی در بعضی از استانها 3 شعبه داریم و دارای 800 نماینده در سراسر کشور هستیم  شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد رشد فروش داشته و از نظر بیمه مرکزی دارای سطح یک توانگری مالی هستیم و به لحاظ افزایش تعداد مشتریان حدود 30 درصد رشد داشته ایم .

ایلنا: مهمترین اقدامات شرکت بیمه ما " در سال 1395 چه بود؟

صفدری: اخیرا در شرکت سهامی بیمه “ما "مدل های جدید فروش و بازار‌یابی و مارکتینگ ابداع شده و به همین دلیل است که توانسته ایم چهارمین جایگاه را در رشد فروش داشته باشیم .

این مدل از اواسط سال 94 به عنوان مدلی جدید تحت عنوان اسپین (SPIN)در شرکت ایجاد شد و بر اساس مدل مسو  (MESO)رؤسای شعب آموزش دیدند و ما بر اساس مدل اسپین  (SPIN)و مسو (MESO) توانستیم افزایش فروش داشته باشیم و تعداد مشتریانمان را افزایش دهیم.

ضمن آنکه در سال 95 بیمه نامه مسئولیت مدنی پلنگ ایرانی را صادر کردیم که از افتخارات صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

در گذشته زمانی که پلنگ به روستاها و احشام روستاییان حمله می کرد و دار و ندار روستاییان را می خورد هیچ فرد یا ارگانی پاسخگو نبود نه فرماندار ، نه بخشدار و نه هیچ فرد و ارگان دیگری.

روستاییان هم با بیل و کلنگ و تله و طعمه گذاری پلنگ را از بین می‌بردند و نسل پلنگ ایرانی در حال انقراض بود این در حالی است که پلنگ ایرانی نماد قدرت و شجاعت مردم ماست و نژاد پلنگ ایرانی در دنیا بی نظیر است و این نژاد به دلیل شکار در حال از بین رفتن و انقراض بود اما امسال بیمه"ما" مسئولیت پلنگ ایرانی را به عهده گرفت یعنی از این پس در صورتی که پلنگی حمله کند و احشام روستاییان را بخورد خسارت روستاییان را شرکت بیمه "ما" پرداخت خواهد کرد.

این کار چند حسن دارد اول اینکه فرهنگ بیمه در شهرها و روستاهای کشور گسترش خواهد یافت، دوم اینکه نسل پلنگ ایرانی را حفظ می کنیم و سوم اینکه دارایی روستاییان از بین نخواهد رفت.

ما با این اقدام تاکنون موفق شدیم حدود 50 درصد تلفات پلنگ در کشور را کم کنیم.

ایلنا: جریمه و مجازات شکارهرقلاده پلنگ چقدر تعیین شده است؟

صفدری: این موضوع حائزاهمیت است که چرخه جانداران در محیط زیست با پلنگ شروع و تکمیل می شود یعنی زمانی که پلنگ از بین برود تعداد زیادی از دیگر حیوانات از بین می روند.جریمه شکار هر قلاده پلنگ ایرانی در حال حاضر از سوی قوه قضاییه 80 میلیون تومان تعیین شده و 5 سال نیز زندانی دارد و در بیمه "ما" به ازای تلف شدن هر قلاده پلنگ ایرانی 60 میلیون تومان خسارت به صندوق حمایت محیط زیست و به ازای هر احشامی مبلغ توافق شده ای پرداخت می شود و صندوق حمایت محیط زیست این پول خسارت پلنگ را خرج اصلاح زیستگاه پلنگ می‌کند.

ما به ازای از بین رفتن هر یک از احشام خسارت خاصی را مشخص کرده ایم در صورتی که پلنگ گوسفند روستایی را بخورد یک میزان خسارت و در صورتی که گاو یا شتر را بخورد یک میزان دیگری از خسارت به روستاییان پرداخت می شود.

در خرداد ماه سال 95 در استان بوشهر در منطقه" دشتستان ، برازجان و دیر" حدود 150 میلیون تومان به روستاییان خسارت پرداخت شد و در اواسط اذر ماه نیز در استان مازندران حدود 200 میلیون تومان خسارت به روستاییان استان گیلان  و خساراتی در استان هرمزگان، یزو و ایلام پرداخت کردیم.

ایلنا: شرکت "بیمه ما "به لحاظ توانگری دارای چه رتبه‌ای است؟

صفدری: درحال حاضر به لحاظ میزان سرمایه، سرمایه این شرکت 100 میلیارد تومان است و مجوز افزایش سرمایه را ازهیات مدیره گرفته‌ایم و درحال اجرا کردن کارهای مقدماتی برای آن هستیم و طی دو مرحله سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت که ابتدا به 250 میلیارد تومان و پس از آن به 400 میلیارد تومان خواهد رسید.

این شرکت در بورس فعال است و هیچ گاه در تابلو قیمت حبابی نداشته و در شش ماهه ابتدای سال "ای پی اس" شرکت محقق شده و تا پایان سال نیز محقق خواهد شدو ما به لحاظ بازگشت دارایی‌ها و سپرده سرمایه گذاری‌ها و بازدهی سرمایه چهارمین شرکت در صنعت بیمه هستیم و به لحاظ توانگری نیزعدد194 را کسب کرده ایم.

ایلنا:صورتهای مالی جدیدIFRS چه تاثیری بر روی " بیمه ما " در بورس خواهد داشت؟

صفدری: IFRS گزارشگری مالی بین المللی است و یکی از مقدمات مورد نیاز جهت ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور ما و به خصوص در صنعت بیمه و بورس به شمار می رود، به روز شدن استاندارد شرکتهای بیمه با استانداردهای بین المللی در حوزه حسابداری لازمه اصلی بیزنس امروز دنیا است .

به عنوان مثال سازمان‌های بین المللی گات یا طرح مارشال که در دنیا اجرا شده‌اند استانداردهای بین المللی برای کسب و کارهای تجاری هستند.

شرکت سهامی "بیمه ما" طی چهار سال گذشته که صورتهای حسابرسی خود را به بورس ارائه داد، یکی از شفاف ترین صورتهای مالی را داشته و دارای ذخایر فنی مناسب و شایسته ای بوده است.

ما اولین شرکتی بودیم که توانستیم بر اساس روش مثلثی ذخایر فنی خود را در بخش خودرو ابتیاع کنیم ضمن آنکه بحمدالله این شرکت یک ریال زیان انباشت ندارد که دلیل آن ترکیب مناسب پرتفوی است زیرا ما بیمه ثالث فروش و درمان فروش نیستیم ، ترکیب پرتفوی شرکت بسیار بهینه است و 34 درصد درآمد شرکت، بیمه های عمر و سرمایه گذاری است .

بیمه‌های سرمایه گذاری که "بیمه ما " می‌فروشد سایر شرکتها هم می‌فروشند اما اینکه "بیمه ما" توانسته 34 درصد درآمد خود را از طریق بیمه های عمر داشته باشد و مردم هم از بیمه های عمر ما استقبال کردند به دو دلیل است یک   ITمحور است و هر لحظه مشتری می تواند با ارائه کد کاربری خود وارد سایت شخصی خود شود و ببیند چه میزان حق بیمه پرداخت کرده ، چقدر حق بیمه بدهکار است و ذخیره ریاضی‌اش چقدر است،سود مشارکت اش چه قدر بوده چه زمانی میتواند وام بگیرد و ایا اندخته اش کم و زیاد شده و دومین دلیل آن هم این است که بیمه‌های عمراین شرکت بالاترین سود مشارکت را در صنعت بیمه پرداخت میکند.

ما تنها شرکت بیمه هستیم که در سال 94 توانستیم 27 درصد سود به اندوخته ریاضی بیمه های عمر و سرمایه گذاری پرداخت کنیم.

ایلنا: آیا شما بر اساس استانداردIFRS  حرکت می کنید؟

صفدری: ما در حال آموزش های لازم در این زمینه هستیم و پرسنل ، مدیران ومعاونین مربوطه در راستای IFRSهفت در حال آموزش هستند و به دنبال این هستیم که هر زمانی سازمان بورس و بیمه مرکزی تکلیف کرد سریع از حسابرسی فعلی به سمت IFRSهفت شیفت کنیم ما به لحاظ آی تی و مالی این آمادگی را داریم و مقدمات انرا هم طی کرده ایم که به آن سمت حرکت کینم.

ایلنا: برای برند شدن بیمه‌ها نیازمند چه اقداماتی هستند؟

صفدری: خدمات بیمه گری 5 مشخصه دارد اولین مشخصه این است که وجود خارجی ندارد، کالای ما ناملموس است و عینیت ندارد به عنوان مثال ما یک برگه کاغذ به مردم می دهیم و می‌گوییم اگر با خودرویی تصادف کردید به شما خسارت می دهیم یا اگر کارخانه شما آتش گرفت، به شما خسارت می دهیم ،اگر و امایی که هنوز به وقوع نپیوسته اگر وامایی که مربوط به آینده نامشخص است،

یکی دیگر از مشخصه های خدمات بیمه گری پیچیده بودن آن است یعنی هر یک از مفاد و بندهای بیمه ای و هر یک از بیمه نامه ها تفسیر خاص خودش را دارد بهمین دلیل می گویند خدمات بیمه‌ای پیچیده است، یکی دیگر از مشخصه های مهم خدمات بیمه گری این است که باید دمو (DEMO)شود یعنی باید اجرا شود تا برای مشتری قابل لمس و قابل رویت باشد.

در بازاریابی خدمات آنچه مهم است برندینگ است ، برندینگ اساس و پایه کار خدمات است.  متاسفانه در صنعت بیمه هنوز برندینگ را انجام نداده ایم. برندینگ یعنی خوشنامی ، رفتن در ذهن مشتریان، ایجاد کیفیت و قولی که به مردم می دهیم باید عمل کنیم ، به عنوان مثال الان می خواهیم کت و شلوار بگیریم ذهنیتی نسبت به یکسری از مارکها و نام های تجاری داریم و بسیاری از برندهای هاکوپیان، ال سی من و پیرگاردین و ماکسیم و اینها را به عنوان برندهای خوش نام می شناسیم .

زمانی که از هاکوپیان کت و شلوار می خرم ریسک خرید من کم است اما زمانی که از فروشگاهی خرید می کنم که برند نیست در ذهن خودم درگیری ذهنی ایجاد می شود که ایا پارچه اش تقلبی است یا نه، ایا این پارچه او قابل شستشو هست یا نه و موارد دیگر.

این در حالی است که در ایران اگر به مردم بگوییم اسم 7 شرکت بیمه را نام ببرید و بگویید به کدام یک بیشتر اطمینان دارید؟ نمی توانند نام ببرند، برندیگ لازمه خدمات بیمه گری است ، لازمه بازاریابی حسی و خدماتی است و از همه مهمتر برندینگ در ذهن مردم اطمینان ایجاد می کند و ریسک ها را پایین می آورد .

ایلنا: چطور می‌توانیم اطلاعات و دانش مردم را در زمینه بیمه افزایش دهیم؟

صفدری: مارکتینگ نوین برای صنعت بیمه یکی از موارد بسیار ضروری است و دارای 9 المان یا عضو است، که یکی از اجزای آن بازاریابی است، صنعت بیمه نیازمند بازارگردانی، بازار سنجی، نیاز به بازار شناسی، نیاز به بررسی رفتار مصرف کننده و نیاز به بازاریابی‌های نوین دارد، ما باید به سمت فرایندهای فروش جدید برویم فرایندهای فروش جدیدی که در همه دنیا در حال انجام شدن و ذهن مشتری را آماده می‌ سازد.

زیرا فروش یک فرایند است و با احساس نیاز آغاز می شود زمانی که شما احساس نیاز پیدا می کنید برای خرید یک کیف ، اگر این احساس شدت پیدا کند به خواسته تبدیل می شود اما آنچه نیاز را به خواسته تبدیل میکند تبلیغات است.

محرک های بیرونی یعنی تبلیغات گسترده برای گسترش فرهنگ بیمه بسیار مهم هستند ما باید به مردم خودمان بگوییم و یاد دهیم که نسبت به اینده خود حساس باشند.

آینده برای ما معلوم نیست و بسیاری از مردم ما آینده مشخصی ندارند و در صورتی که سرپرست یک خانواده در یک حادثه ای از بین برود کیان آن خانواده از هم می پاشد.

این موضوع به خاطر این است که برنامه ریزی و آینده نگری دقیقی وجود ندارد در حالی که بیمه‌های عمر و زندگی زندگی بهتری را برای خانواده ها می‌تواند رقم بزند .

بسیاری از بزهکاریها به دلیل مشکلات اقتصادی است ، هیچ کس ذاتا دزد نیست ، هیچ کس ذاتا قاچاق فروش و ادم کش نیست و مسلما مسائل اقتصادی می تواند این بزهکاری‌ها را ایجاد کند این در حالی است که مسائل اقتصادی با خرید بیمه های عمر و سرمایه گذاری قابل حل است.

مارکتینگ نوین در سال 2007 توسط آقای کاتلر مطرح شد و هنوز هم بسیاری از شرکتهای بیمه با نسخه قدیمی بازاریابی در حال کار کردن هستند .

این موضوع را نباید فراموش کرد که علم به ثانیه است، علم به لحظه و به روز است باید با بازاریابی نوین ذهن مردم را آماده کنیم ، زمانی که ذهن آماده شد نیاز در فرد شدت پیدا می کند و زمانی که نیاز شدت یافت آن زمان خود فرد شروع به جمع آوری اطلاعات می کند و تبلیغات جدید ذهن را به سمت تجزیه و تحلیل آن تبلیغات هدایت می کند، در پژوهش های مختلف و ازمایشات گوناگون این موضوع ثابت شده است.

صنعت بیمه نیازمند علم روز است ما باید در بخش مدیریت ارتباط با مشتریان با علم روز دنیا حرکت کنیم.

به اعتقاد ما مشتری رئیس واقعی یک بیزینس است ، مشتری ارباب یک بیزینس است، اگر مشتری راضی نباشد و به مرحله انتظارات ذهنی خود نرسد یقینا هیچ کسب و کاری از جمله صنعت بیمه پیشرفت نخواهد کرد.

ایلنا: در حال حاضر وضعیت رقابت پذیری بیمه های داخلی را چطور ارزیابی می کنید؟

صفدری:40 درصد صنعت بیمه دولتی و فریز شده است و در دست مقام و نهاد دولتی است ، در رقابت چند شاخصه بسیار مهم است اولین شاخصه برای رقابت توانگری مالی است شرکتی که توانگری مالی بیشتری دارد یقینا برای مشتری ارزش افرینی بیشتری به همراه دارد و محصولات جدیدتری را ارائه خواهد کرد و تخفیفات بیشتری را به مشتری خواهد داد ضمن آنکه هزینه های زمانی و انرژی مشتری را کاهش می دهد.

در رقابت آنچه که مهم است توجه به خواسته و نیازهای مشتریان و ایجاد رضایتمندی است، در بازار رقابتی آنچه که تعیین کننده بازار و تعیین کننده خدمات رسانی است توانمندی های سازمان است .

در رقابت باید شرایط بازار برای همه یکسان باشد، دومین شرط رقابت داشتن آیین نامه ها و مقررات به روز و استاندارد دنیاست.

نکته دوم اینکه در بازار رقابتی آنچه مهم است داشتن خدمات به روز و محصولات نوین است اما ما خیلی وقت است محصولات جدید در صنعت بیمه‌مان نمی بینیم .

وآنچه مهم است در صنعت بیمه ما رقابت آزاد وابسته به یکسری از شاخصه هاست آن شاخصه ها و ویژگی ها باید از سوی مقامات ناظر و متولیان این امور با استفاده از تجارب بخش خصوصی اجرا شود .

ایلنا: چرا صنعت بیمه در کشور به درستی خصوصی سازی نشد؟

صفدری: متاسفانه در سال 86 و 87 صنعت بیمه ما خصوصی نشد بلکه جزیره ای و خصولتی شد و دولت وقت به دلیل اینکه بدهکار بود به سازمانها و وزارتخانه‌های مختلف شرکتهای بیمه را واگذار کرد. این موضوع خصوصی سازی نیست و تنها برخی از شرکتهای بیمه تبدیل به جزیره هایی شدند که چندین مالک دارد.

در جزیره ای که چندین مالک دارد هم افزایی اتفاق نمی‌افتد.

صنعت بیمه کشور ما 9 سال فرصت دارد خود را به سند چشم انداز 20 ساله نظام برساند.

در سند چشم انداز 20 ساله نظام گفته شده تا سال 1404 باید کشورما در منطقه آسیای جنوب غربی و آفریقا دارای تعامل با کشورهای همسایه بوده و سرآمد صنعت بیمه باشد.

 در این سند گفته شده تا سال 1404 باید صنعت بیمه ج . ا . ایران سودآور ، اقتصادی ، دارای تعامل با کشورهای همسایه با ایجاد ظرفیتهای لازم جهت تولید، صنعت ، خدمات و کشاورزی و دارای ظرفیت های لازم پیشرفت و تسهیل امور باشد.

پس باید بازده سرمایه گذاری را در صنعت بیمه افزایش دهیم .

بازده سرمایه گذاری هم اکنون در صنعت بیمه بین 8 تا 12 درصد است و سهامدار مشتاق نیست افزایش سرمایه داشته باشد.

نکته بعدی اینکه بازار سرمایه گذاری شرکتهای بیمه خوب نیستند، ما الان منابع مالی را از کشور جمع می کنیم ، حق بیمه ها را از کشور جمع می کنیم اما کجا باید سرمایه گذاری کنیم، باید بازار بدهی در کشور راه اندازی و تقویت و بروز شود شود سهم بازار بدهی در کشور ما 5 درصد است در حالی که در دنیا 75 درصد است.

بازار بدهی به معنای انتشار اوراق صکوک، اوراق مشارکت، اوراق مرابحه، اوراق اجاره به شرط تملیک است این در حالی است که در کشور ما اوراق صکوک دستوری است.

در هیچ جای دنیا بانک مرکزی دستور نمیدهد که اوراق مشارکت را با سود این قدر صادر کنید در همه دنیا بر اساس توانمندی سازمان اوراق صکوک صادر می‌شود.

هم اکنون بورس ما نیازمند نقدینگی است که تنها با بازار بدهی ایجاد می شود.

ایلنا: سهم صنعت بیمه در سرمایه گذاری های کشور چقدر است؟

صفدری: سهم صنعت بیمه در سرمایه گذاریهای و در سپرده گذاری بانکها ، در بورس و فرابورس 16 هزار میلیارد تومان است صنعت بیمه ما در اقتصاد دارای سهم 2 درصدی است این در حالی است که مجلس تکلیف کرد در برنامه 5 ساله ششم سهم صنعت بیمه باید به 7 درصد برسد، یعنی طی برنامه باید 5 درصد اثرگذاری ما در اقتصاد بالاتر رود.

ایلنا: تغییر مبنای تعیین نرخ دیه از شتر به نقره را که اخیرا مطرح شده چطور ارزیابی می کنید؟

صفدری: یکی از مشکلات ما بیمه های شخص ثالث و بحث دیات است ، دیات در مملکت ما به کاسبی برخی افراد سودجو تبدیل شده و تخلفات زیادی هم در این راستا صورت گرفته است، بسیاری از افرادی که به دنبال سوءاستفاده هستند از قانون دیات استفاده می کنند و برای خودشان کسب و کار راه انداخته اند.

این در حالی است که در قانون شرع گفته شده که دیه را با 6 مدل می‌توان پرداخت کرد، (شتر، گوسفند ، گاو، حله یمنی،  هزار دینار یا ده هزار درهم)، خواهش ما از قوه قاضاییه این است دیه را بر اساس نقره محاسبه کنند زیرا شرع مقدس هم این موضوع را تکلیف کرده است.

نکته بعدی این است که ما 40 درصد درآمدهای بیمه های ثالثمان را باید بدهیم به سازمان ها و نهادهای دیگر.

 به عنوان مثال یک بخش را باید به وزارت بهداشت و درمان بدهیم یک بخش دیگر را به صندوق خسارت های بدنی که حدود  8 درصد است، یک بخش دیگر را به نیروی انتظامی ، همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز باید بپردازیم، ما در بخش شخص ثالث هرچه می‌گیریم 40 درصد را باید به این نهادها بپردازیم.

اما سوال ما این است که مالیات بر ارزش افزوده در کجای دنیا بر بیمه های خودرو که بیمه های بازرگانی است داده می شود؟

بیمه های بازرگانی به دنبال سود وزیان و خدمات رسانی مناسب و شایسته هستند.

دولتمردان و مدیران ارشد قوه قضاییه باید به این موضوع توجه کنند که شرکتهای بازرگانی تامین اجتماعی نیستند، ما کارمان بر اساس خدمات رسانی مناسب و شایسته با درآمدهای مکفی است و اگر ما درآمد مکفی نداشته باشیم نمی توانیم خدمات خوبی ارائه دهیم.

دیه در حال حاضر 190 میلیون تومان است ، هر کدام از اجزای بدن دیه مشخص و مقدری دارد به عنوان مثال هر بند انگشت یک سوم از ده درصد دیه کامل را دارد یعنی 15 میلیون و 400 هزار تومان که تقسیم بر سه شود دیه هر بند انگشت خواهد شد یعنی هر بند انگشت 5 میلیون و 100 هزار تومان دیه دارد.

در قانون شرع اسلام بحثی وجود دارد به عنوان دامیه یعنی یک خط در هر جای بدن بیفتد دامیه محسوب می شود و یک شتر دیه دارد.

اگر یک خط بر روی صورت شخصی بیفتد، شرکت بیمه باید یک دامیه خسارت دهد،

این موضوع باعث کاسبی یکسری از افراد شده بود و اخیرا تیم خلافکاری را که دیه می‌گرفتند و شغلشان این بود دستگیر شدند.

افرادی هم بودند که با یک صحنه سازی ساده دست و پا و بینی خود را می شکستند و دیه می گرفتند بینی تنها 10 درصد دیه کامل است یعنی 15 میلیون تومان می شود، این افراد با صحنه سازی در تصادف از شرکتهای بیمه خسارت می گیرند.

ما میتوانیم با محاسبه دیه مرد وزن مسلمان براساس نقره حداقل 40 درصد میزان دیه را کاهش دهیم، یعنی به جای 190 میلیون تومان 40 درصد دیه را پایینتر بیاوریم زیرا این موضوع از افزایش نرخ دیه جلوگیری خواهد کرد.

افزایش نرخ دیه با افزایش نرخ تورم همراه نبوده است ما زمانی در کشور تورم 40 درصدی را تجربه کردیم اما همان زمان میزان دیه تا 60 درصد رشد داشت و یک زمانی هم تورم 7 درصد بود بازهم دیه تنها 30 رصد رشد داشته است.

ما به این نکته اعتقاد داریم که جان انسانها قیمت پذیر نیست.میلیاردها میلیارد هم برای جان انسانها در نظر گرفته شود باز هم کم است اما قوه قضاییه دیه را تعیین می کند در صورتی که اجرای آن با سازمان دیگری است.

یعنی یک سازمان دیگری سیاست گذاری می کند اما بار مالی آن بر روی دوش یک سازمان دیگر است.

دولت و قوه قضاییه در مورد بیمه های ثالث که  بازرگانی است تصمیم گیری می کنند ، بیمه های بازرگانی با سود و زیان سروکار دارد.

به اعتقاد ما باید سخت گیری هایی در دادن گواهی نامه ها به مردم انجام شود سخت گیری های بیشتری دربرخورد با راننده های متخلف صورت گیرد.

70 درصد علت تصادفات در کشور ما عامل انسانی است سبقت غیرمجاز، رفتار غیر مجاز، نداشتن حالت عادی در رانندگی، انحراف به چپ، همه تخلف هستند.

انتظار ما این است که این سخت گیریها بیشتر شود زیرا این سخت گیری ها اولا تصادفات را کاهش می دهد ثالثا کیان خانواده ها حفظ می شود و مرگ و میرها نیز کم می شود، این انسانها سرمایه های کشور هستند ما سالانه 17 هزار نفر در تصادفاتمان از بین می روند و کشته می شوند.

ما متاسفانه در دنیا یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای را داریم 70 درصد آمار تصادفات ما عامل انسانی است برای اینکه مردم قوانین را رعایت نمی کنند، ما باید از خودمان شروع کنیم و قوانین را رعایت کنیم و نگرش و فرهنگمان باید تغییر کند.

انتظار ما این بود که مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده را تعدیل کند ضمن اینکه برخی  از تصادفات علتش خرابی جاده ها و استاندارد نبودن خودروهاست و شرکتهای بیمه مسئول جاده ها هم هستند .

یکی دیگر از انتظارات ما رفع عیب های فنی خودروهاست برخی از خودروها عیب دارند ایربگ درست کار نمی کند و یا میللنگ خوب کار نمی کند که بیمه باید خسارت آن را بدهد اما امیدواریم دولتمردان به صنعت بیمه ای کمک کنند.

وظیفه صنعت بیمه ایجاد آرامش ، امنیت و اطمینان روانی و مالی برای آهاد جامعه اعم از تولید کنندگان است.

ایلنا: تخلفات و تقلبات در صنعت بیمه شامل چه مواردی می شود؟

صفدری: یکی از مشکلات اصلی تقلبات در صنعت بیمه دستکاری در مدارک بیمه است، بسیاری از مدارک و مستنداتی که زمان خسارت از طرف برخی از بیمه گذاران ارائه می شود تقلبی است به عنوان مثال نامه ای آوردند که متن نامه دستکاری شده بود.

یکی از معضلات در صنعت بیمه جعلی بودن مدارک و مستندات است خواهش ما این است که اشد مجازات را قوه قضاییه و وزارت دادگستری و سایر نهادهای امنیتی و قضایی برای این موضوع در نظر گیرند ، ما شاهد این هستیم که خیلی از مدارک پزشکی قانونی، وزارت دادگستری و دادگاهها  را جعل می کنند.

نکته دیگری که در بحث تقلبات در حال اتفاق افتادن است سوء استفاده از بیمه نامه‌های تقلبی است ، اخیرا شاهد بیمه نامه های تقلبی کشتی و لنج بودیم که جدای بر مسائل کیفری و حقوقی برای مملکت خطرناک است.

مورد تخلف بعدی عدم توجه به بندهای بیمه نامه است مشتریان باید زمانی که بیمه نامه  میخرند از جاهایی بیمه نامه را تهیه کنند که کد و جواز کار و تابلو داشته باشد و به هر کسی اطمینان نکنند زیرا بیمه نامه یک چک سفید امضاست .

برای خرید بیمه به نمایندگان و شعب سراسر کشور شرکت های بیمه مراجعه کنند و پوشش های لازم را بگیرند در زمان خرید بیمه برخی توجه نمی کنند که چه چیزی نیاز دارند و تنها به دنبال خرید ارزان هستند.

خرید ارزان در صنعت بیمه معنی ندارد به عنوان مثال یک کارخانه ای را بیمه کردند در صورتی که قیمت واقعی آنرا نگویند زمان خسارت خودشان ضرر می کنند، خدمات بیمه گری پیچیده است هر کدام از خط های بیمه نامه کلی تفسیر دارد بسیاری از افراد به دنبال بیمه نامه ارزان هستند اما این موضوع اصلا درست نیست.

کد خبر : ۴۴۸۲۶۷