خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو:

تحقق سند چشم انداز 1404 نیازمند گذار از نقد و تعارف کلیشه ای به سمت ارائه راهکارهاست

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: نقد منصفانه بسیار خوب است و می تواند راهگشا باشد اما بیش از نقد، «ارائه راهکار» حلقه مفقوده به سرانجام رساندن برنامه ریزی ها در کشور است.

به گزارش ایلنا، «علیرضا دائمی» معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو صبح امروز(سه شنبه)در کنفرانس «چشم انداز 1404» که با ابتکار مجمع تشخیص مصلحت نظام در وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: سند چشم انداز 1404 تأمین کننده آتیه نسل فردای این مملکت بوده و توجه مضاعف به آن از ضروریات کشور است.

 وی افزود: متاسفانه تجربه رشد منفی 6 درصدی در سال های گذشته باعث عقب افتادگی بسیاری از شاخص های اقتصادی کشور و انحراف نظام برنامه ریزی در راستای تحقق سند چشم انداز 1404 شد.

وی تصریح کرد: با این اوصاف نباید خیلی نگران انحراف برنامه ها در یک بازه زمانی بود بلکه تجربیات دنیا نشان داده است تنها 40 درصدِ نظام های برنامه ریزی در دنیا محقق می شود و به نتایج پیش بینی شده می رسند.

دائمی گفت: متاسفانه شرایط کنونی ما مطلوب نیست و با اهداف سند چشم انداز فاصله دارد، برای محقق کردن سند چشم انداز نیازمند یک اهتمام ملی هستیم و تنها یک قوه نمی تواند اهداف بلند سند را محقق کند.

وی ادامه داد: ایران در 20 سال گذشته رتبه اول تا سوم را در حوزه سدسازی داشته و در زمینه ساخت نیروگاه های گازی جزو 6 کشور برتر دنیاست. این مسأله بیانگر توان بالای نیروی انسانی در کشور در راستای رشد و اعتلای آن است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تأکید کرد: لازمه رشد و توسعه مناسب و متوازن کشور تنها توجه به زیرساخت ها نیست، بلکه «فرهنگ» و رضایت مردم نقش بسیار اساسی تری دارد، چرا که هدف از احداث همه این زیرساخت ها جلب حس رضایت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: زمان آن فرا رسیده که از اعمال مقررات و تعاریف کلیشه ای بیرون آییم. به طور مثال، امروز تقریباً بیشتر جمعیت کشور در چند کلانشهر متمرکز شده است و این مسأله باعث فشار مضاعف بر منابع آبی و عدم توازن در توسعه کشور شده است.

وی در پایان گفت: نقد منصفانه بسیار خوب است و می تواند راهگشا باشد اما بیش از نقد، ارائه راهکار حلقه مفقوده به سرانجام رساندن برنامه ریزی ها در کشور است.

 

کد خبر : ۴۴۹۰۴۸