خبرگزاری کار ایران

نیلی مطرح کرد:

اشتغال موضوع مهم سال‌های آینده ایران

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۳۸۸

مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری، اشتغال را موضوع مهم سال‌های آینده ایران دانست.

به گزارش ایلنا، مسعود نیلی امروز در همایش «رشد فراگیر و تاویلی از اقتصاد مقاومتی(رشد اشتغال‌زا، چالش‌ها و راهکارها» در مجموعه تلاش تاکید کرد که ضرورت دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مستمر، اشتغال‌زایی و فراگیری است.

این اقتصاددان با بیان اینکه رشد فراگیر به معنای آن است که اقشار محروم نیز از این امر منتفع شوند، اشتغال را موضوع مهم سال‌های آینده کشور دانست و افزود: از یک‌سو جمعیت دهه 1360 وقتی به سن کار رسیده با نبود شغل در بازار مواجه شده‌اند و از سوی دیگر، شاهد تراکم جمعیت فعال در بازار کار هستیم.

نیلی سهم جمعیت 15 تا 34 ساله از کل جمعیت کشور در دهه 1380 را معادل 45 درصد دانست و گفت: شاید تا ١٠٠ سال دیگر چنین تجربه‌ای نداشته باشیم. همه اینها در حالی بود که سال‌های 1384 تا 1391 شمار شاغلان برابر با ٢٠ میلیون و 600 هزار نفر بود، یعنی تغییری در شمار تعداد شاغلان نداشتیم، در حالی‌که شاهد بیشترین ورودی به بازار کار بودیم.

به گفته نیلی، مسایل یاد شده دو عوارض مهم داشت؛ بخشی از متولدان اول دهه1360 و پایان دهه 1350 به سن ٢٧ تا ٣٠ سال رسیده بودند و از یافتن شغل عبور کرده بودند که عوارض اجتماعی زیادی داشت و آسیب های اجتماعی پدید آورد. از سویی انباشت جوانان جویای کار را به آینده موکول کرد، یعنی شمار دانشجویان دختر در این دوره به ازای١٠٠ پسر به ١٢٠ دختر رسید. به دلیل یاد شده در سال‌های آتی نرخ مشارکت اقتصادی زنان فزونی می‌یابد.

نیلی شمار ورودی به بازار کار قبل از سال 1393 را سالانه ٨٣ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در پاییز 1393 معادل 663 هزار نفر، زمستان همان سال معادل یک‌میلیون و 422 هزار نفر ، بهار امسال معادل یک‌میلیون و 245 هزار نفر و تابستان نیز یک میلیون و ٢٣٠ هزار نفر متقاضی شغل وارد بازار کار شدند.

وی گفت: این تعداد جویای کار نه تنها در ایران بلکه میان سایر کشورهای جهان نیز موضوعی نادر است.

به گفته نیلی، در پاییز 1393 از 663 هزار نفری که وارد بازار کار شدند، 543 هزار نفر شغل یافتند و ١١٩ هزار نفر بیکار ماندند؛ به عبارتی 82 درصد شغل پیدا کردند و ٢٨ درصد بیکار ماندند.

وی افزود: وقتی ١٨ درصد را با ١٢ درصد نرخ بیکاری مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم بیکاری افزایش یافته و از ١٢ درصد هم بیشتر شده است.

مشاور اقتصادی رییس جمهوری گفت: بهار 1395 از یک‌میلیون و 245 هزار نفری که وارد بازار کار شدند،743 هزار نفر شاغل و 502 هزار نفر بیکار ماندند یعنی نسبت شاغل به بیکار 60 به 40 شد. تابستان 1395 به 51 به 49 رسیدیم یعنی 49 درصد بیکار ماندند، همان‌طور که اشتغال افزایش یافت، بیکاری نیز بیشتر شد. این روند میان جوانان نیز مشاهده شد حتی افزایش بیشتری داشت.

این کارشناس اقتصادی، این اتفاق(افزایش ورود به بازار کار) را تجربه‌ای نادر در ایران دانست و افزود: به نظر نمی‌رسد این میزان ورودی موقتی باشد زیرا موج ورود فقط دهه 1360 نیست و الان دهه 1370 نیز اصافه شده است. در موضوع شغل باید درآمد نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر از دستمزد غفلت شود، می‌تواند قدرت خرید خانوار را کاهش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز