خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

مجبوریم برق مشترکان بدحساب را قطع کنیم / برنامه وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۵۶۷

چیت چیان گفت: درباره تصمیم وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق اظهار داشت: این وزارتخانه تصمیمی برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست خبری امروز  با اشاره به پروژه‌هایی که در ایام دهه فجر در بخش صنعت آب و برق به بهره‌برداری رسیده و یا کلنگ زنی خواهند شد، اظهار داشت: هزینه پروژه‌های صنعت آب و برق که در دهه فجر به بهره برداری می‌رسند بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان و هزینه طرح‌هایی که در بخش آب و برق کلنگ زنی خواهد شد ، 2 میلیارد و 587 میلیون یورو خواهد بود و 508 میلیارد تومان نیز برای طرح‌هایی که جدیداً کلنگ زنی می‌شود، سرمایه گذاری می شود.

وی افزود: مجموع طرح‌های وزارت نیرو که در این ایام به بهره برداری می‌رسند 5 هزار و 314 طرح است که 4 هزار و 860 طرح در بخش برق و 454 طرح نیز در بخش آب است.

چیت چیان اظهار داشت: همچنین  9 برنامه آبگیری سدهای جدید که کار احداث آن‌ها به پایان رسیده است را با حجم 742 میلیون متر مکعب و یک میلیاردو 186 میلیون متر مکعب حجم تنظیمی در برنامه داریم و 150 مگاوات نیروگاه برقابی نیز در این سدها احداث شده یا خواهد شد ضمن اینکه 3 سد در استان‌های خراسان رضوی، اردبیل و مرکزی نیز که آبگیری آن‌ها به اتمام رسیده است به بهره برداری می‌رسند.

وی افزود: همچنین 12 شبکه آبیاری و زهکشی با مساحت 56 هزارو 615 هکتار با اعتباری بالغ بر 823 میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد و دو شبکه آبیاری و زهکشی نیز کلنگ‌زنی خواهد شد و  21 طرح آبرسانی نیز به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت تأمین آب این طرح‌ها 4 هزارو 249 لیتر بر ثانیه خواهد بود.

وزیر نیرو گفت: برای این 21 طرح آبرسانی، 27.5 کیلومتر تونل و 457.3 کیلومتر خط انتقال اجرا شده، 140 حلقه چاه حفر شده و 6 ایستگاه پمپاژ نیز احداث شده و تعداد قابل توجهی تصفیه خانه به همراه این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد؛ برای این طرح‌ها، 865 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی  با بیان اینکه در 31 استان کشور اقدامات بسیار وسیعی برای آبرسانی روستایی به اجرا در آمده است گفت: در این دهه، 391 مجتمع آبرسانی که 1375 روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد به بهره برداری می‌رسد و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 145 هزار نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در این ایام 22 طرح فاضلاب نیز به بهره برداری خواهند رسید افزود: در مجموع برای این 22 طرح، 991 میلیارد تومان برای خطوط انتقال و شبکه جمع آوری و 113 میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه هاهزینه شده است.

وی تصریح کرد: 5 دستگاه پست 400 کیلوولت، 16 دستگاه پست 230 کیلوولت، 52 دستگاه پست 132 و 63 کیلوولت به بهره برداری خواهند رسید افزود: 27 خط انتقال و فوق توزیع و بیش از 4 هزارو 190 شبکه توزیع برق نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه در ایام فجر 18 مگاوات نیروگاه خورشیدی، 30 مگاوات نیروگاه بادی و 4 طرح بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی نیز مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت گفت: همچنین دو نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت 16 مگاوات به همراه پروژه‌های برقرسانی 525 روستا که 62 روستا جمعیت بیش از 20 خانوار و 463 روستای کمتر از 20 خانوار دارند، نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: امسال دیگر روستای بیش از 10 خانوار بدون برق نخواهیم داشت و 31 روستا نیز از انرژی‌های تجدید پذیر برقدار می‌شوند.

وی با بیان اینکه 492 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان،492 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، 492 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان با مجموع ظرفیت 1476 مگاوات به بهره برداری می‌رسند گفت: 1400 مگاوات نیروگاه بخاری هرمزگان، 467 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی همدان، 467 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک،467 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز،467 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بوئین زهرا و 890 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد عملیات اجرایی خود را آغاز خواهند کرد.

چیت چیان با اشاره به اینکه گام بسیار بزرگی برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور در سالجاری برداشته شده است افزود: این طرح‌ها در مجموع برای پروژه‌های برقی، 855 میلیون یورو به اضافه 3 هزارو 23 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

وی ادامه داد: برای طرح‌های آب و فاضلاب نیز 5 هزارو 287 میلیارد تومان هزینه شده است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه محدودیت منابع آب نگرانی جدی کشور است و مدیریت مصرف آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ، اظهار داشت: در دولت یازدهم برای تمامی 609 دشت کشور برنامه‌ریزی برای کنترل آب قابل برنامه‌ریزی اعم از اب‌های سطحی به تفکیک استان‌ها تبیین شده است و میزان مصارف محیط زیست ، صنعتی ، شرب ، فضای سبز به دستگاه‌ها و استان‌ها ابلاغ شده است

وی افزود: بنا بر این است که در برنامه ششم ، سالانه 11 میلیارد متر مکعب از مصارف آب کاهش دهیم تا مصارف و منابع به تعادل برسد.

چیت‌چیان تصریح کرد: همچنین استفاده از منابع آب غیرمتعارف و پسآب فاضلاب و استفاده از آب دریاها جهت شیرین‌سازی برای مصارف شرب و صنعتی و همچنین توجه به منابع آب‌های ژرف و بارورسازی ابرها از جمله مواردی است که تلاش کرده‌ایم در کنار مدیریت مصرف آب به انجام برسانیم.

وی درباره تصمیم وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق اظهار داشت: این وزارتخانه تصمیمی برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد و در سال آینده هم منابع قانون برنامه ششم هنوز به تایید  شورای نگهبان نرسیده لذا زمانی که قانون بودجه تصویب شود می‌توان درباره به تعرفه‌های آب و برق نیز صحبت کرد.

وزیر نیرو درباره قطع آب و برق مشترکینی که قبوض خود را پرداخت نکرده‌اند ، گفت: درآمد وزارت نیرو صرفا از محل فروش برق است و پولی از دولت دریافت نمی‌کنیم بنابراین  اگر بخواهیم دریافتی از آب و برق نیز نداشته باشیم در زمینه پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه می‌شویم.

وی درباره تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر تصریح کرد: حدود 15 درصد ظرفیت تولید برق کشور به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دارد و در بخش انرژی‌های نو نیز امسال 100 مگاوات افزایش تولید داریم و در سال آینده هم 700 مگاوات به تولید انرژی‌های نو در کشور استفاده می شود و طبعا با توجه به اینکه هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش پایین آمده شاهد فعالیت و مراجعه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بخش خواهیم بود.

چیت‌چیان در ادامه نشست درباره میزان بارندگی طی سال جاری اظهار داشت: از ابتدای سال آبی تا روز گذشته مجموعا 72 میلی‌متر بارندگی در داخل کشور داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد کاهش و نسبت به متوسط تمام سال‌های گذشته 33 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بنابراین می‌بینیم که بارندگی مناسب نبوده و با وجود وقوع سیل همچنان یک سوم نسبت به متوسط سال‌های گذشته کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی درباره تعامل بین وزارت کشاورزی و نیرو در بخش آب ، گفت: همکاری دو وزارتخانه خوب است اما در حد مطلوب نیست چون کاهش مصرف بستگی به رفتار مصرفی تک تک کشاورزان و اصلاح شیوه آبیاری ، کشت و الگوی کشاورزی دارد. هچنین برخی محصولاتی که با اقلیم ما سازگار نیست نباید کشت شود. ضمن اینکه کاشت برنج به جز سه استان شمالی کشور باید متوقف شود. لذا امیدواریم که با همکاری و دستگاه‌های مسئول بتوانیم به اهداف تعریف شده دست یابیم.

مقام عالی وزارت نیرو درباره قطع صادرات برق به عراق گفت: فعلا مذاکرات مقامات دو کشور ادامه دارد اما هنوز قرارداد جدیدی منعقد نشده است وپس از امضای قرارداد صادرات برق از سر گرفته می‌شود.

وی درباره اعتبار اختصاصی وزارت نیرو جهت مسکن مهر گفت: در حال حاضر شرکت‌هی تابعه وزارت نیرو تلاش می‌کنند که با دریافت اعتبار و ایجاد بدهی کار خود را در بخش مسکن مهر پیش ببرند. همچنین 100 میلیارد تومان با استفاده از اسناد خزانه اسلامی در نظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم اهداف دولت را در بخش مسکن مهر محقق کنیم.

چیت‌چیان درباره پرداخت مطالبات شرکت‌های بخش خصوصی اظهار داشت: ما در سال 95 به پرداخت این مطالبات توجه ویژه‌ای داشته ایم هر چند در داخل صنعت با فشار زیادی مواجه بودیم اما بیش از 10 هزار میلیارد بدهی معوق سال گذشته را در سال 95 پرداخت کردیم که دستاورد قابل توجهی است و فعلا 22 هزار میلیارد تومان نیز باقیمانده است.

وی درباره پروژه‌های وزارت نیرو در بخش اقتصاد مقاومتی نیز گفت: 22 پروژه در قالب 17 طرح تعیین شده که تا الان در این این زمینه پیشرفت مناسبی داشته‌ایم.

وزیر نیرو درباره پروژه شیرین‌سازی آب دریا گفت: برای این پروژه شهرهای حاشیه خلیج فارس و عمان از اولویت بیشتری برخوردارند همچنین قرار است آب شیرین دریا به استان‌های کرمان‌ و یزد نیز منتقل شود و به این ترتیب با اجرایی شدن این پروژه هزار مترمکعب در روز از طریق دستگاه‌های آب شیرین کن انتقال داده می‌شود.

وی  درباره برق رسانی به روستاها گفت: تا پایان امسال دیگر هیچ روستای بالای 10 خانوار بدون برق نخواهیم داشت. 525 روستا برق‌رسانی شده که 62 روستا بیش از 20 خانوار و 463 خانوار زیر 20 خانوار هستند. 5 پست 400 کیلوولت، 16 پست 230 کیلوولت، 55 پست 132 کیلوولت، 30 مگاوات نیروگاه بادی، 18 مگاوات نیروگاه خورشیدی، 2 نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت 16 مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو  افزود: در مجموع پروژه‌های برقی 855 میلیون یورو در بخش آبفا هزینه طرح‌هایی که صورت خواهد گرفت 5287 میلیارد تومان است که درمجموع حدود 12 هزار میلیارد تومان هزینه طرح‌های آب و برق افتتاح شده در دهه فجر خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال قرارداد دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی امضا خواهد شد، گفت: تاکنون مراجعات گوناگون از کشورهای خارجی مانند روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، انگلیس برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق صورت گرفته است که با برخی از این کشورها در حال مذاکره و با برخی دیگر در حال انعقاد قرارداد هستیم. همچنین برخی از قراردادها که بیشتر در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بوده وارد مرحله اجرا شدیم.

وی در خصوص رعایت حق آبه محیط زیست، با اشاره به اینکه دولت یازدهم در کنار تخصیص آب برای بخش شرب، کشاورزی و صنعت، بخشی نیز برای مصارف زیست محیطی در نظر گرفته است که در صورت رعایت این حق آبه، مشکل ریزگرد نخواهیم داشت افزود: اگر با مشکل خشکسالی و کم آبی مواجه نباشیم، قرار است در حوضه‌های آبریز کشور، 10.7 میلیارد متر مکعب از روان آب‌های سالانه کشور برای مصارف زیست محیطی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و هورها اختصاص یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در پی این سیاست، در سال‌های 94-93 به میزان یک میلیارد و 8 میلیون مترمکعب آب برای هورالعظیم رهاسازی شده است، گفت: در سال 95-94 نیز یک میلیارد و 825 میلیون مترمکعب و در سه ماهه اول سال آبی 96-95 نیز 513 میلیون مترمکعب رهاسازی آب داشته‌ایم که می‌توان گفت وزارت نیرو در احیای تالاب هورالعظیم قدم‌های موثری برداشته و بیش از 71 درصد از کل سطح هورالعظیم مملو از آب است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در استان خوزستان 349 هزار هکتار کانون‌های رسی وجود دارد که آمادگی دارند با شدت باد، ریزگرد هایی را به آسمان بلند کنند و 100 هزار هکتار از این میزان فعال هستند گفت: منشأ ریزگرد روزهای اخیر بین رامهرمز، ماهشهر و اهواز بوده و هیچ ربطی به تالاب‌ها نداشته و سد سازی های منطقه نیز هیچ ارتباطی با این ریزگردها نداشته‌اند.

وی ادامه داد: در خارج از کشور، سد سازی های بسیار گسترده ای در مسیر دجله و فرات انجام گرفته است که یکی از عوامل جدی آن بروز پدیده ریز گرد در کشور ما است.

چیت چیان درباره انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران گفت:‌ اجرای تمام طرح‌ها نیازمند مجوز زیست محیطی است که سازمان حفاظت از محیط زیست نیز درخواست اطلاعات جدید از وزارت نیرو کرده است، ما نیز اطلاعات مربوطه را در اختیار این مجموعه قرار داده‌ایم و منتظر نظر محیط زیست هستیم. طرح انتقال آب از ارتفاعات البرز نیز سالیان متمادی است که مورد مطالعه قرار گرفته ولی هنوز تصمیمی برای این موضوع اتخاذ نشده است.

چیت‌چیان در خصوص فرونشست بخش‌هایی از دشت تهران با اشاره به اینکه پدیده فرونشست به دلیل مصرف بیش از حد از منابع آب زیرزمینی حادث می‌شود و منحصر به دشت‌های تهران نیست اظهار داشت: در قسمت جنوبی دشت تهران میزان این فرونشست‌ها در برخی مناطق به 36 سانتیمتر در سال می‌رسد که چنانچه کنترل نشود می‌تواند تاسیسات شهری را تحت تأثیر قرار دهد.

وی تنها راه مقابله با فرونشست‌ها را اجرای طرح تعادل بخشی برای ترمیم سفره‌های زیرزمینی دانست و افزود: برداشت از چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز می‌تواند روند فرونشست را تسریع کند و کنترل برداشت چاه‌های مجاز، انسداد چاه‌های غیر مجاز و کاهش 11 میلیارد متر مکعب برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در طول سال از عمده اقداماتی است که می‌تواند جلوی فرونشست زمین را بگیرد.

وزیر نیرو از طرح شبکه‌های جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب که به صورت گسترده در کشور در حال اجراست به عنوان بزرگ‌ترین طرح‌های زیست محیطی کشور یاد کرد و در ادامه افزود: اجرایی نشدن طرح‌های فاضلاب باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی شده و بهداشت، کشاورزی، و سلامت جامعه و انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه گفت: از پساب فاضلاب نیز می‌توان برای مصارف کشاورزی،‌ صنعتی و فضای سبز بهره برد.

چیت‌چیان آنگاه با بیان اینکه 43 درصد جمعیت شهری کشورتحت پوشش خدمات فاضلاب هستند، افزود: در تهران این شاخص از مرز 50 درصد فراتر رفته و پروژه‌های تصفیه و جمع آوری فاضلاب با اعتبارات خوبی که از سوی بانک توسعه اسلامی در اختیار وزارت نیرو گذاشته شد، به سرعت در حال پیشرفت است.

وی با بیان خاطره ای از آخرین روز حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی در کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن گرامیداشت یاد، یار وفادار امام و انقلاب گفت: در آخرین جلسه کمیسیون مجمع تشخیص که به ریاست آیت الله هاشمی با محوریت بازنگری سیاست‌های نظام در بخش انرژی برگزار شد، ایشان به رغم سن بالا و عدم مسئولیت اجرایی، با دقت به گزارش‌ها توجه می‌کرد و به شدت نسبت به آینده کشور احساس مسئولیت می‌کرد و انتظار داشت مشکلات اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف از جمله آب، به صورت ریشه ای حل شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز