خبرگزاری کار ایران

صف کشتی ها در بندرهای ایران در پسا برجام/امضای قرارداد با چین و ژاپن برای ارتقای پالایشگاه ها

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۸۱۰

کاظمی گفت: این پروژه (ارتقای کیفی پالایشگاه آ‌بادان) با کنسرسیومی از شرکت ساینوپک چین و دو شرکت ایرانی با رقم 1.3 میلیارد دلار اجرا می‌شود که این رقم به 3 میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب کلیه محصولات پالایشگاه تبدیل به یورو 5 شده و میزان مازوت از 40 درصد به 22 درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا عباس کاظمی  مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ما توانستیم برای اولین بار در هشت ماهه نخست امسال روزانه 400 هزار بشکه فرآورده صادر کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر تمام اسکله‌های نفتی کشور از جمله بندر ماهشهر ، بندرعباس ، لاوان و عسلویه اشغال است و همچنین قرار است دو اسکله دیگر نیز در ماهشهر اضافه کنیم.

وی افزود:‌اکنون کشتی‌ها در بنادر منتظر بار هستند و این برای اولین بار در کشور رخ داده که تا این میزان تقاضا وجود دارد.

کاظمی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم طی 10 ماهه اول سال جاری میزان صادرات فرآورده را به 600 هزار بشکه در روز برسانیم.

وی اظهار داشت: ما در سال 93 وارد کننده نفت گاز مایع بودیم اما امسال توانستیم که صادرات داشته باشیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: بازارهای صادراتی نفت گاز و گاز مایع ما در خشکی عراق و افغانستان هستند و به چین و هند نیز نفت گاز و مازوت صادر می‌کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اصلاح پالایشگاه‌های قدیم بیان کرد: غیر از پالایشگاه آبادان بقیه پالایشگاه‌ها قدیمی هستند و مازوت زیادی مصرف می‌کنند بنابراین اقتصاد پالایشگاه‌‌ها قابل توجیه و دفاع نیستند و باید ارتقا پیدا کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای جذب سرمایه در پالایشگاه‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله اینکه ال سی فاز یک پالایشگاه آبادان با رقم 1.3 میلیارد دلار باز شده که امیدواریم با حضور مقامات چین و ایران تا پایان ماه جاری اجرایی شود.

وی افزود: این پروژه (ارتقای کیفی پالایشگاه آ‌بادان) با کنسرسیومی از شرکت ساینوپک چین و دو شرکت ایرانی با رقم 1.3 میلیارد دلار اجرا می‌شود که این رقم به 3 میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب کلیه محصولات پالایشگاه تبدیل به یورو 5 شده  و میزان مازوت از 40 درصد به 22 درصد کاهش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: برای ارتقای کیفی پالایشگاه‌هان اصفهان ، بندرعباس ، تهران و تبریز نیز مذاکرات انجام شده و در حال مطالعه هستیم.

وی ادامه داد: برای پالایشگاه تهران با شرکت ژاپنی و پالایشگاه اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی مذاکراتی داشتیم و برای پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز نیز مذاکرات آغاز شده که امیدواریم به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به تکلیف دولت برای رساندن مازوت از 24 درصد به زیر 10 درصد تا چشم انداز 1404 خاطرنشان کرد: ارتقای کیفی تمامی پالایشگاه‌ها  تبدیل محصولات به یورو 4 و یورو 5 مجموعا 14 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه قیمت مازوت 30 درصد زیر قیمت نفت خام است باید تبدیل به دیگر فرآورده‌ها شود بنابراین با این کار اصلاح پالایشگاه‌های قدیمی و صرف هزینه برای این کار توجیه اقتصادی خواهد داشت.

کاظمی در باره پیشرفت پالایشگاه‌های جدید از جمله آناهیتا ، بهمن گنو و پارس پتروفیلد نیز گفت: در این پالایشگاه نیز جذب سرمایه‌گذاری آغاز شده است.

وی درباره میزان پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تصریح کرد: این پالایشگاه طی 9 سال گذشته طبق برنامه پیشرفت نداشته است اما امسال روند کار تسریع شده و یکی از دلایل آن نیز رفع تحریم‌ها و پسابرجام است.

وی ادامه داد: تجهیزات اصلی فاز یک بنزین سازی مهرماه وارد کشور و نصب شده و روز گذشته نیز اولین کوره واحد بنزین سازی روشن شد و همچنین فاز یک واحد تفکیک نیز در مدار سرویس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه 10 هزار بشکه نفتای این پالایشگاه به اصفهان ارسال شده و 60 هزار بشکه نفت سفید و نفت گاز هم صادر می‌شود، اظهار داشت: با راه‌اندازی ستاره خلیج فارس ما از ابتدای سال آینده از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم در طی سال آینده نیز می‌توانیم صادر کننده باشیم.

(ادامه دارد)

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز