خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد:

تأمین مالی اجرای 1500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از محل سرمایه‌گذاری خارجی

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۸۴۷

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر، سرمایه گذاران خارجی طرح حدود 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش تولید برق را به وزارت اقتصاد و دارایی داده‌اند، و قرار است براساس آن سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) برای اجرای 1100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در کشور دست به کار شود.

به‌گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو امروز در حاشیه آغاز عملیات اجرایی برج خنک کننده واحد دوم نیروگاه مفتح همدان اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی برج خنک کننده واحد دوم نیروگاه شهید مفتح و افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور و همچنین آغاز عملیات اجرایی 3 نیروگاه خورشیدی دیگر، بیانگر توجه عمیق وزارت نیرو و دولت به مسائل زیست محیطی است.

وی افزود: ایران بر اساس معاهده پاریس و در راستای ایفای مسئولیت بین‌المللی، خود را موظف می‌داند که نسبت به کاهش گازهای گلخانه‌ای اقدام کند و در این زمینه به صورت داوطلبانه برنامه مشارکتی جدیدی را به جامعه جهانی اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: در این برنامه مشارکتی ایران اعلام کرده تا سال 2030، 7500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب کند که امروز علامت‌های آن را شاهدیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در اصفهان نیز طی چند روز آینده یک نیروگاه 10 خورشیدی به مدار می‌آید و برنامه این است که در آینده‌ای نزدیک نیروگاه‌هایی با ظرفیت بیشتر وارد مدار شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موثرترین کارهای انجام شده برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، تصویب خرید تضمینی برق تجدیدپذیر است که امروزه در سطح گسترده در حال انجام است.

چیت‌چیان تأکید کرد: برنامه ریزی این است که سالانه به رشد 8 درصد در تولید ملی دست یابیم و برای رسیدن به این رشد هر سال باید 5 هزار نیروگاه جدید وارد مدار شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی و تأمین سرمایه پروژه‌های جدید نیروگاهی از سوی بخش خصوصی در کشور، گفت: گرچه توانمندی داخلی ساخت نیروگاه وجود دارد اما محدودیت سرمایه داریم. طی 11 سال گذشته مجوزهایی برای احداث 37 هزار مگاوات نیروگاه برای بخش خصوصی صادر شده است، اما تاکنون بخش خصوصی 12 هزار مگاوات را سرمایه گذاری کرده و این مسأله عمدتاً به دلیل محدودیت منابع مالی بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از لوازم دست یافتن به تولید ملی در قانون این است که ما بتوانیم سرمایه مالی لازم برای توسعه و تکمیل پروژه‌ها را تأمین کنیم و بخشی از این امر تنها از طریق سرمایه گذاری خارجی و فاینانس خارجی طرح‌ها میسر است.

وزیر نیرو تأکید کرد: تأمین شرایط سرمایه گذاری خارجی در اجرای پروژه‌های نیروگاهی امری است که هم در قانون برنامه پنجم مورد توجه قرار گرفته بود و هم در برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. و بر این اساس وزارت نیرو موظف است مقدمات سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای احداث نیروگاه‌ها را فراهم کند.

همچنین وی اظهار داشت: به زودی در استان هرمزگان نیز کلنگ نیروگاه حرارتی 1400 مگاوات را بر زمین خواهیم زد که تأمین منابع مالی آن عمدتاً از محل سرمایه گذاری خارجی بوده است.

چیت‌چیان تأکید کرد: در حال حاضر، سرمایه گذاران خارجی طرح حدود 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش تولید برق را به وزارت اقتصاد و دارایی داده‌اند، و قرار است براساس آن سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) برای اجرای 1100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در کشور دست به کار شود.

وی تصریح کرد: به زودی قرارداد اجرای 400 مگاوات جدید نیز منعقد خواهد شد. تا در مجموع مجموع قراردادهای اجرایی به 1500 مگاوات برسد.

وزیر نیرو گفت: 25 سال پیش که نیروگاه مفتح به بهره‌برداری رسید، محدودیت تأمین آب برای آن در نظر گرفته نشده بود. به همین خاطر، 50 حلقه چاه برای تأمین آب نیروگاه حفر شد.

وی افزود: برای اینکه نیروگاه مفتح با تمام ظرفیت کار کند نیازمند 15 میلیون مترمکعب آب بود، اما در سال‌های اخیر با پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی این نیروگاه با مشکل مواجه شد و تدبیر این بود که برج‌های خنک کننده تَر به خشک تبدیل شود تا مصرف آب به 15 درصد کاهش یابد.

چیت چیان تصریح کرد: دو سال پیش برج اول وارد مدار شد و امروز دومین برج نیز کلنگ زنی می‌شود. در حال حاضر مصرف آب نیروگاه به 10 میلیون مترمکعب کاهش یافته است که از این میزان 6.5 میلیون مترمکعب از پساب تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با ساخته شدن تمام برج‌های خنک کننده خشک، مصرف آب نیروگاه به 1 میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد، و ما در آن زمان می‌توانیم پساب را نیز به مصارف دیگر برسانیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز