خبرگزاری کار ایران

بایزید مردوخی در گفت‌وگو با ایلنا:

شرکت‌های زیان‌ده به صندوق‌ها واگذار شدند/ گردهمایی فعالان اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی، نقطه عطف رونق اقتصاد کشور است

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۱۰۴

یک اقتصاددان گفت: گردهمایی و نمایشگاه «صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه ملی» با برنامه ریزی و استراتژی صحیح می تواند نقطه عطفی برای خروج از تنگناهای مالی صندوق ها و رونق اقتصاد کشور به ویژه بازار بیمه شود.

بایزید مردوخی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه هدف اصلی صندوق های بازنشستگی بعد از تامین مالی خدمات مشترکین، باید سودآوری و تثبیت خود در اقتصاد کشور باشد، افزود: این موقعیت در اقتصاد کشور زمانی به وجود می آید که صندوق ها سرشار از دارایی ها و ترازنامه مالی با سودهای بالا باشند تا هم در نقش اقتصادی و هم در  نقش اجتماعی خود موفق عمل کنند.

وی صندوق های بازنشستگی را ستون های قدرتمند اقتصاد کشور عنوان کرد و ادامه داد: صندوق‌ها باید با برنامه‌ریزی صحیح سرمایه گذاری مطلوب انجام دهند تا به ستون های قدرتمند اقتصادی کشور تبدیل شوند؛ چراکه این نهادها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارند.

مردوخی با بیان اینکه منابع تامین مالی صندوق های بازنشستگی عمدتا از کسورات افراد شاغل در بخش های دولتی و خصوصی است، افزود: صندوق ها باید از این محل درآمد، اقدام به سرمایه گذاری پایدار و سودآور در بخش های صنعتی، کشاورزی، بورس و اوراق بهادار کنند تا در آینده پاسخگوی مشترکین خود باشند و دچار بحران و فروپاشی نشوند.

وی بیان داشت: در کشورهای پیشرفته منابع عظیم صندوق های بازنشستگی در اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌شود چون منبع بزرگی برای اقتصاد آن کشورها و صندوق های بازنشستگی محسوب می شود، اما در ایران هنوز این صندوق ها سهم قابل توجهی در بورس و اوراق بهاردار ندارند.

مردوخی گفت: عمده منابع صندوق های بازنشستگی در ایران از محل واگذاری بنگاه های اقتصادی در قبال مطالباتشان از دولت بوده است که بیشتر شرکت های زیست مندی از لحاظ فناوری، محصول، بازار و فروش سودآور نبودند.

وی ادامه داد: شرکت هایی که به صندوق های بازنشستگی در قبال مطالباتشان واگذار شده، از نظر شاخص مدیریت چالاکی و ورزیدگی لازم را برای رقابت و سودآوری ندارند و بیشتر درگیر بروکراسی های دولتی هستند.

مردوخی تاکید کرد: صندوق های بازنشستگی در صورتی که از لحاظ مالی، سرمایه گذاری و مدیریت، خود را به روز کنند، می توانند به یکی از ستون های اصلی اقتصاد ایران تبدیل شوند.

گردهمایی «صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه ملی» از 24 تا 26 بهمن ماه امسال در مصلی تهران با حضور صندوق های بازنشستگی، هلدینگ ها و شرکت های تحت پوشش آن ها و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز