خبرگزاری کار ایران

توسعه صنعت برق، قربانی قیمت غیرمنطقی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۴۰۵

پس از تثبیت قیمت‌ها در سال 1383، مهر ثبات بر قیمت فروش برق زده شد درحالی‌که تورم رشد فزاینده داشت، دلار از هزار تومان به بیش از چهار هزار تومان رسید و تامین تجهیزات برق نیاز به سرمایه کلان داشت؛ در این بین روز به روز بر کوله‌بار بدهی وزارت نیرو افزوده شد و از توان پرداخت آن کم تا جایی که در دولت یازدهم پس از مذاکرات بسیار مقرر شد وزارت نیرو از پرداخت سهم هدفمندی یارانه‌ها به دولت معاف شود.

به گزارش ایلنا، هم‌اکنون قیمت تمام‌شده تولید برق به 110 تومان بدون احتساب هزینه سوخت رسیده دحالی که به طور متوسط 60 تومان از خریداران برق دریافت می‌شود البته مشترکین کشاورزی و روستایی نیز با تخفیف چشمگیر هرکیلووات ساعت برق را 15 تومان می خرند. هزینه سوخت نیروگاه‌ها نیز که توسط دولت پرداخت می‌شود بستگی به نوع سوخت 100 تا 150 تومان می‌شود.

ملاحظات دولت نسبت به توان معیشتی مردم در تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ برق نیز در بیشترشدن فاصله بین نرخ فروش و قیمت تمام‌شده تاثیر گذاشته و درنهایت با وجود پرداخت 10 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های وزارت نیرو به بخش برق، این وزارت‌خانه هنوز 22 هزار میلیارد تومان در این بخش بدهکار است و بخش خصوصی تولیدکننده برق نسبت به اخذ مطالبات خود از وزارت نیرو با توجه به قیمت برق بسیار نگران است، امری که مسلما در توان بخش خصوصی برای ادامه حیات تاثیر می‌گذارد.

غلامرضا خوش‌خلق، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها تاکید کرد که فاصله بین قیمت تمام شده تولید برق و نرخ فروش، نگرانی هایی را برای صنعت برق ایجاد کرده است و ادامه این روند سرعت توسعه را کاهش می دهد.‌

وی با تاکید براین‌که صنعت برق، صنعت زیرساخت همه زیرساخت‌هاست، گفت: صنعت برق یکی از ارکان توسعه کشور است و مصرف برق درحال رشد است البته در سال‌های اخیر با توجه به وجود رکود اقتصادی در دنیا و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف، رشد مصرف برق نسبت به سنوات گذشته کمی محدودتر شده است، گرچه میانگین رشد مصرف برق در کشور پنج درصد است اما در برخی مناطق شاهد رشد مصرف تا 12 درصد هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که دولت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق و احداث نیروگاه‌ها حمایت می‌کند، گفت: طی سنوات گذشته نیز بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نسبتا خوبی را در حوزه تولید شروع کرده است و انتظار می‌رود که حضور بخش خصوصی در سایر حوزه‌ها چون دی.جی. و انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شود.

خوش‌خلق با اشاره به این که در کشور از حضور سرمایه‌گذاران داخلی در صنعت برق و درصورت امکان اگر شرایط سرمایه‌گذاران خارجی متناسب باشد، از آن‌ها نیز استقبال می‌کنیم، گفت: آینده بسیار روشنی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی با تاکید براین‌که اصلاح قیمت برق باید با توجه به شرایط صورت گیرد، اظهار کرد: در بخش تولید برق تجدیدپذیرها، نرخ خرید برق از تولیدکننده منصفانه و چندبرابر قیمت معمولی خرید برق است، این موضوع نشان می دهد که دولت در جهت جذب سرمایه‌گذاری، پذیرش سرمایه و بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار احتمام جدی دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به عقب‌ماندگی‌ها در سرمایه‌گذاری که از گذشته شکل گرفته، گفت: به دنبال اجرای حدود 400 پست انتقال و خطوط مربوطه در کشورهستیم تا بخشی از عقب‌افتادگی و انباشتگی کار که در سنوات گذشته رخ داده را جبران کنیم.

خوش‌خلق با تاکید بر این که در جهت بهینه‌سازی و توسعه کشور، اقدامات خوبی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: برنامه‌های پیش‌بینی شده، تکمیل‌کننده رشد تولید و انتقال برق است. در ایران هم زمینه جذب سرمایه و هم نیاز به توسعه وجود دارد؛ اصلاح نرخ فروش برق نیز به تبع آن و با توجه به شرایطی پیش‌رو باید صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید به اصلاح برخی قوانین یا ایجاد مکمل برای آن‌ها سرعت بخشیم تا بتوانیم در جذب سرمایه‌ها موفق باشیم، همانگونه که سرمایه گذاری در بخش تولید صورت گرفته است باید بتوانیم قدم‌هایی هم در سایر بخش‌ها برداریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران درمورد تبعات ادامه روند کنونی و حفظ فاصله زیاد بین قیمت تمام شده و نرخ فروش برق، گفت: ایران، کشوری پهناور است، کشورهایی که ابعاد کوچکی دارند و صنایع برق زیاد مصرف می‌کنند هم تلفات و هم هزینه‌هایشان کمتر است اما در کشور پهناوری مانند ایران که ابعاد بزرگی دارد و خطوط انتقال، پست‌های برق و ... در جاهای مختلف باید اجرا شود، نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین هست و به تبع آن هزینه‌های نسبی نیز بیشتر است.

خوش‌خلق یادآور شد: اگر در کلان، مساله قیمت برق اصلاح نشود، با چالش روبرو خواهیم بود؛ از سال 1383 و تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها، تا کنون درآمد صنعت برق ثابت شده بود درحالی که هزینه‌هایمان چند برابر شد.

وی ادامه  داد: عقب‌افتادگی کنونی در بخش تامین تجهیزات برق نیز ناشی از تثبیت قیمت برق در سال 1383 است؛ از طرف دیگر درحالی که نرخ ارز تعدیل چشمگیر داشت و سایر هزینه‌ها افزایش پیدا کرد، قیمت برق ثابت مانده بود و این مساله باعث شد که فاصله بیشتری بین نیاز صنعت و واقعیت‌های جامعه اتفاق بیافتد؛ ماحصل این امر نیز ایجاد انباشتگی نسبی در زمینه سرمایه گذاری بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که هم‌اکنون با توجه به تصمیماتی که دولت و قانون‌گذار گرفته‌است، شرایط صنعت برق بهتر شده، گفت:در بخش افزایش راندمان و مدیریت مصرف از شرایط بهتری برخوردار شده‌ایم؛ این افزایش راندمان می‌تواند در کاهش هزینه‌های صنعت برق تاثیرگذار باشد. تلاش می‌شود تا میزان تلفات برق در کشور مدیریت شود.

خوش‌خلق گفت: در سال 1386 تلفات برق حدود 18 درصد بود و امروز به حدود 11 درصد رسیده است، این امر تاثیر بسیاری بر میزان بهره‌وری داشته و در این جهت گام‌های مهمی برداشته شده است؛ وقتی مدیریت مصرف اتفاق بیافتد به افزایش بهره‌وری کمک می‌شود و درنتیجه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین درمورد رویکرد وزارت نفت در زمینه هدایت سرمایه‌گذاری، گفت: باتوجه به مباحث زیست محیطی گرایش وزارت نیرو به سمت توسعه انرژی‌های تجدیپذیر است درحالی که انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبد بنابراین وزارت نیرو برق تولیدی این نیروگاه‌ها را با نرخ بالاتری نسبت به قیمت برق تولیدی در سایر نیروگاه‌ها خریداری می کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند در یک بازه زمانی منطقی بازگشت سرمایه داشته باشند و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز جذاب باشد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که درصورت عدم اصلاح قوانین و قیمت برق، سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند، گفت: هم‌اکنون مقوله‌های عدم سرمایه گذاری، فرسودگی و انباشتگی که در تهران با آن‌ها مواجه هستیم، نگران کننده است.

خوش‌خلق با تاکید بر این‌که برای رفع نگرانی از شرایط تهران و بهبود وضعیت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است، گفت: حرف اول را در این مورد، سرمایه‌گذاری می‌زند، برای این امر برنامه‌ریزی شده و باید بتوانیم به مراحله عمل برسیم.

وی همچنین با تاکید براین‌که در راستای اقتصاد مقاومتی نیاز به ایجاد تعامل مناسب بین دستگاه‌ها است، اظهار کرد: باید بتوانیم وقیتی درصدد توسعه هستیم، بتوانیم با شهرداری تعامل خوبی داشته باشیم. اگر این اتفاق رخ ندهد نیز با انباشت کارها و افزایش هزینه‌ها مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که تلاش کردیم هزینه‌هایمان را کاهش، بهره‌وری را افزایش و تلفات را کاهش دهیم، گفت: از سوی دیگر سوخت نیروگاه‌ها مطلوب شده که در کاهش قیمت تمام شده تولید تاثیرگذار است.

خوش‌خلق درمورد تامین سرمایه مورد نیاز در صنعت برق، گفت: برای جذب سرمایه یا باید قیمت برق را افزایش دهیم یا از طریق منابع عمومی به صنعت برق کمک شود تا در وضعیت متعادلی قرار گیریم در غیر این صورت تاخیر و انباشتگی در اجرای پروژه‌ها ایجاد می‌شود. تاسیسات صنعت برق، هزینه‌بر هستند و نیاز است که اعتبار آن تامین شود.

وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز یا باید از طریق مشترکین از محل فروش برق تامین یا از منابع عمومی و بودجه کمک گرفته شود. صنعت برق در این سال‌ها نتوانسته، نشده و نخواسته که از منابع عمومی استفاده کند؛ تمایلی هم برای استفاده از منابع عمومی نداریم، اگر بتوانیم قیمت برق را به نرخ منطقی برسانیم می توانیم سرمایه مورد نیاز را تامین کنیم.  در سال‌های اخیر نیز پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بخشی از درآمدهای وزارت نیرو صرف بخش هدمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدی یارانه می‌شد؛ بنابراین پس از اجرای این قانون با وجود افزایش قمیت حامل‌های انرژی، درآمد ما ثابت ماند درحالی که نرخ ارز تغییرات چشمگیری داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران اگر فاصله بین هزینه و درآمد صنعت برق اصلاح  نشود، سرعتی که در توسعه صنعت، انتظار می‌رود و پیش‌بینی شده محقق نخواهد شد.

چیت‌چیان، وزیر نیرو در نشست اخیر خود از امضای دو میلیارد یورو قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال خبر داد و گفت: پس از امضای توافق برجام هیات‌های متعددی از کشورهای مختلف به ایران مراجعه کردند و تاکنون پیشنهاد  ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را دریافت کردیم. برخی از قراردادها که بیشتر در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بوده وارد مرحله اجرایی شده است.

آنچه مشخص است، این است که برای پاسخگویی وزارت نیرو به سرمایه‌گذارادن و تولیدکنندگان برق نیاز به اصلاح قیمت هست تا وزارت نیرو از پس پرداخت بدهی‌های خود برآید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز