خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو:

10 استان در وضعیت آماده‌باش / پیش بینی وقوع سیل طی 4 روز آینده / از سفر غیر ضرور پرهیز شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۲۳۴

جعفرزاده از مردم خواست، در صورتی که در سیلاب گرفتار شدند فوراً خودرو خود را ترک کرده و خود را به محل امن برسانند زیرا بیشتر تلفات جانی در زمان وقوع سیلاب مربوط به کسانی است که برای نجات خودرو از داخل سیلاب جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایلنا، " میثم جعفرزاده " با بیان این مطلب که زمان وقوع سیلاب‌ها را می‌توان از مراجعی همچون سازمان هواشناسی،‌ پیش بینی جهانی هواشناسی، سامانه پیش بینی سیلاب با استفاده از مدل‌های بارش روان آب‌ها در شرکت آب و نیروی ایران و موسسه تحقیقات آب قابل پیش بینی است، اظهار داشت: تمام تحلیل‌ها و برآوردهایی که از چند روز گذشته آغاز شده خبر از وقوع سیلاب در کشور را دارد و به همین منظور به 10 استان که احتمال وقوع سیلاب در آن‌ها شدت گرفته است، آماده باش داده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به دبی بالای این سیلاب و قدرت تخریب بالای آن، استان‌هایی که در معرض خطر قرار دارند آمادگی لازم برای مقابله با این سیلاب را داشته باشند.

جعفرزاده با بیان اینکه ممکن است میزان حجم آب سیلاب در استان‌های مختلف یکسان نباشد، افزود: استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه در اولویت اول، استان‌های خوزستان و هرمزگان در اولویت دوم و استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و گیلان نیز در اولویت سوم وقوع سیلاب قرار دارند. وی گفت: جلسات مدیریت بحران از چند روز گذشته در استان‌ها با کمک شرکت‌های متبوع بخصوص شرکت‌های آب منطقه ای که محوریت کار را در استان‌ها در حوضه سیلاب به عهده گرفت و استانداری‌ها و شهرداری‌ها تقسیم کار و اولویت بندی‌ها انجام شده و تمام تلاش ما این است تا در درجه اول کاهش آسیب پذیری داشته باشیم و در درجه دوم تاسیسات آب و برق آسیب کمتری را متحمل شوند و در درجه سوم بتوانیم فعالیت‌های خود را در حوضه آب و برق بصورت پایدار داشته و قطع آب و برق نداشته باشیم.

جعفرزاده با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و بجا ماندن وسایل و تجهیزات پیمانکارها باعث تشدید قدرت تخریب سیلاب‌ها می‌شود، گفت: به استان‌ها اخطار شده تا نسبت به برطرف کردن موانع انسدادی در مسیل‌ها و مسیرهای عبور سیلاب و رودخانه‌ها، ترمیم سیل بندها، لایروبی رودخانه‌های ورودی شهرها اقدام شود تا بتوانیم در کنترل سیلاب موفق‌تر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم که سدهای موجود در منطقه پتانسیل ذخیره سیلاب را داشته باشند، گفت: با تمام 10 استان مذکور ارتباط مستقیم داریم و کارگروه فرعی سیلاب که مسئولیت این کار را به عنوان متولی امر به عهده گرفته و با مدیریت مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هدایت و فرماندهی کنترل سیلاب را با نظارت حوزه ستادی وزارت نیرو به عهده خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دبی ورودی این سیلاب به‌صورت لحظه‌ای تا 2 هزار مترمکعب بر ثانیه پیش‌بینی می‌شود، گفت: تجربه سیلاب‌های گذشته به ما یادآور می‌شود افزایش دبی سیلاب در شهرها می‌تواند مشکل ساز باشد و تا آنجا که ممکن است باید ورودی‌ها و انهار را از وجود موانع برطرف کنیم تا آسیب جدی به اماکن مسکونی و ادارات وارد نشده و مخاطراتی را برای مردم نداشته باشد.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود منابع آبی کشور بخصوص استان‌های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد و وضعیت اسفبار سدهای ملاصدرا، شمیل و نیان و...باید تلاش کنیم تا تهدید سیلاب به فرصتی برای جبران کمبود آب این استان‌ها تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه سه شهر اولویت اول از جمله فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در معرض خطر جدی سیل قرار دارند، افزود: سد چشمه عاشق در استان فارس که در مرحله آبگیری است و سد رئیسعلی دلواری در بوشهر و سدشمیل و نیان و... آمادگی کامل برای ذخیره سیلاب را خواهند داشت و از سویی باید پیش بینی نمود تا چنانچه بیش از میزان مورد نظر سیلاب به سدها وارد شود با مدیریت لحظه ای سیلاب تلاش کنیم تا از بروز خسارات جدی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه همه برنامه ریزی‌ها انجام و دستورالعمل‌ها صادر شده تا با آمادگی بیشتری با سیلاب مواجه شویم گفت: این آمادگی‌ها شامل حفاظت از تاسیسات آب و برق، آماده باش سازمان‌های مرتبط از جمله نیروهای امدادی، انتظامی، عمرانی و شهرداری‌ها خواهد بود.

وی از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری در استان‌هایی که به عنوان اولویت اول نام برده شد بپرهیزند، از برپایی چادر و نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها بخصوص در خارج از شهرها اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه پیک وقوع سیلاب در روزهای دوشنبه و سه شنبه بوده و تا جمعه ادامه خواهد داشت از مردم خواست، در صورتی که در سیلاب گرفتار شدند فوراً خودرو خود را ترک کرده و خود را به محل امن برسانند زیرا بیشتر تلفات جانی در زمان وقوع سیلاب مربوط به کسانی است که برای نجات خودرو از داخل سیلاب جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به آماده باش استان‌های اولویت دار گفت: استان‌های معین نیز تعیین شده‌اند تا چنانچه شدت سیلاب قابل کنترل نبود بتوان از نیروی انسانی و تجهیزات استان‌های معین نیز بهره مند شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز