خبرگزاری کار ایران

آخوندی در صحن مجلس:

گلایه‌ای از استیضاحم ندارم/ آماده‌ام به هر ابهامی پاسخ دهم

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۲۶۰

وزیر راه و شهرسازی گفت: از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم گلایه‌ای ندارم و آماده‌ام هر ابهامی را تبیین کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در جریان استیضاح در صحن مجلی پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: بی‌گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت نکته‌بینانان تیزبین قرار می‌گیرد.

او افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غم‌بار کام ملت ایران را تلخ کرد؛ حادثه تصادف دو قطار که جان ۴۹ نفر را گرفت، بعد آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بود که ۱۶ آتشنشان و ۴ شهروند را به قربانی گرفت و آخرین حادثه مرگ راهدار فداکار بود که هنگام خدمت در گردنه مبارک‌آباد به شهادت رسید. ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای جان باختگان و عرض تسلیت به خانواده‌های آنها بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: درباره ایمنی سکونتگاه‌های ایران برابر سوانح باید تدابیر پیش‌گیرانه اتخاذ کنیم مهم آمادگی و رفتار سازمانی و شخصی ما است. در ابتدا از نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شدند و وزارت‌خانه را رصد کردند، تشکر می‌کنم از آنها که پس از بررسی از پیگیری استیضاح منصرف شدند هم سپاسگزارم. از نمایندگانی که نگاه مثبتی به عملکرد وزارت‌خانه داشتند تقدیر می‌کنم.

او با اشاره به اینکه استیضاح حق نمایندگان است، تاکید کرد:  از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم گلایه‌ای ندارم و آماده‌ام هر ابهامی را تبیین کنم. ما مردم‌سالاری در ایران را به رخ جهانیان می‌کشیم در این ارتباط لازم به تاکید پسوند دینی مقوله مردم سالاری دینی است. در ایران تمدن ایران شهری به اجرا می‌گذاریم که لازمه اجرای آن ادب است.

آخوندی خاطرنشان کرد: در این دوره وزارت ۵ بار به نحوی از نمایندگان در دوره پیشین تاییدیه گرفتم یه بار رای اعتماد سه بار در پاسخ به سوالات و یک بار در استیضاح مجلس قبل این را نشان از صداقت و درستکاری همکارانم و خودم می‌دانم و امیدوارم برای ششمین بار پاسخ‌های من در دفاع از این وزارت‌خانه قانع‌کننده باشد.

بدون دریافت کارت زرد استیضاح می‌شوم

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: استیضاح یک وزیر زمانی به جریان می‌افتد که نتواند به سوالات پاسخ دهد اما بنده چه در مجلس قبل و چه در این دوره مجلس به سوالات پاسخ دادم و بدون دریافت کارت زرد مستقیماً مورد استیضاح قرار گرفتم ولی شکویه‌ای نیست.

او یادآور شد: وقتی استیضاح در هر وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود توجه کارمندان و مخاطبان آن وزارتخانه معطوف به موضوع استیضاح می‌شود حال اینکه در این وزارتخانه چیزی حدود ۶۷ هزار نفر مشغول به کار هستند و ده‌ها هزار پیمانکار و مهندس با این وزارتخانه کار می‌کنند که ممکن است تحت تاثیر این جریان استیضاح قرار بگیرند.

آخوندی افزود: با این وجود تلاش داشتم در زمان بررسی بودجه و بررسی برنامه ششم توسعه فعالیت‌های این وزارتخانه تحت تاثیر موضوع استیضاح قرار نگیرد این درحالی است که در این بازه زمانی به دلیل شرایط جوی و بارش باران و برف تمام بخش حمل و نقل در وضعیت فوق‌العاده قرار گرفت اما سعی کردیم از مسئولیت اصلی خود منحرف نشویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته پیشنهاد سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه فرودگاه مشهد را به هیات وزیران برای تصویب ارائه کردم گفت: همچنین قرارداد ساخت راه تبریز – مرند نهایی شد و امروز کارگاه‌ها فعال هستند. خوشبختانه مسکن اجتماعی هم در هیات دولت به تصویب رسید.

آخوندی با بیان اینکه چند روز گذشته بازدیدی از پروژه‌های استان زنجان و کرمانشاه داشتم و پیگیر پروژه‌های این دو استان بودم گفت: نمایندگان این دو استان شاهد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های حمل و نقلی در این استان بودند .در همین چند روز چندین نماینده به من مراجعه کردند و پیشنهاد دفاع من را در صحن علنی مجلس دادند در این راستا از فراکسیون مستقلین ولایت و فراکسیون امید برای حمایتشان از بنده تشکر می کنم.

او اظهار کرد: در چند رویکرد بنیادی به سوالات و ابهامات موجود پاسخ دهم. رویکرد جدید در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل بوده که اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل تغییر انگارهای اقتصادی در این بخش بوده است.

۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های موجود نیاز است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فقط برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام این وزارتخانه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است این در حالی است که نمایندگان مجلس به حق پیگیر ایجاد پروژه‌های جدید هستند در این صورت به این رقم اضافه خواهد شد.

آخوندی گفت: مبلغ پیش‌بینی شده برای توسعه حمل و نقل کشور در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان است یعنی باید سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه هزینه کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های توسعه حمل و نقل تا سال ۱۴۰۴ گفت: در این حوزه‌ برنامه‌ریزی دقیقی داشتیم و ۵۷۵ هزار میلیارد تومان در هشت سال آینده در بخش زیرساخت‌ها باید سرمایه‌گذاری شود.

آخوندی گفت: مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری و دو ماه گذشته ۸۰ میلیارد تومان بود یعنی رقمی نزدیک به صفر در دو ماه گذشته ۱۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی انجام شد و ۲۰۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای این وزارتخانه صادر شد. باید ببینیم ما با این وضعیت اعتباری چگونه این وزارتخانه را مدیریت می کنیم.

او در ادامه نطق دفاعیه خود در جریان استیضاحش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه سال ۹۶ گفت: کل بودجه عمرانی کشور چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که کل بودجه کشور ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است. این یعنی تا ۱۰ درصد از بودجه کل بودجه عمرانی کشور کاهش داشته است. اگر این شرایط تداوم داشته باشد امکان ندارد که بتوانیم در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های لازم را در قسمت زیربنایی انجام دهیم. مگر درآمد نفت در سال آینده چقدر افزایش پیدا می کند؟

او با بیان اینکه ما باید یک گفتمان جدید را وارد اقتصاد کشور کنی، افزود:  من نمی‌خواهم با گفتن این آمار شما را ناامید کنم بلکه آمارهایی هم اعلام می‌کنم که شما امیدوار شوید و بدانید که می‌توانید به اهداف سندچشم انداز ایران ۱۴۰۴ برسید.

جذب ۱۳هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از بخش غیر دولتی

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با شروع کار خود در وزارت راه و شهرسازی گفت: بنده از ابتدای کار سعی کردم که تکیه وزارتخانه خودم را به بودجه نفت و دولتی کاهش بدهم و به سمت بخش خصوصی سوق پیدا کنم. در این سه سالی که من مسئولیت را به عهده داشتم ۱۳ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری از بخش غیر دولتی صورت گرفته است. در حالی که علی‌رغم خشکسالی که در ایران وجود داشت توانستم از منابع مالی شرکت‌های غیر دولتی و بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت سرمایه‌گذاری کنم.آیا شما فکر می‌کنید این یک امر اتفاقی بوده است که توانستیم مجموعاً ۳۸ هزار میلیارد تومان را هزینه کنیم؟ اینها نشان از یک عزم و حرکت بزرگ در کشور است که نشات گرفته از اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست و باید در عمل آن را نشان داد.

عباس آخوندی در ادامه افزود: در مقایسه سه سالی که بنده درا ین وزارتخانه مسئولیت داشتم و سه ساله قبل از آن باید بگویم که در این مدت در مقایسه با آن بازه زمانی عملکرد ما با توجه به میزان بودجه‌ای که در اختیار داشتیم بسیار مورد قبول بوده است. در این مدت ۵۳۵۰ کیلومتر راهسازی کردیم که در سه سال قبل آن ۴۷۰۰ کیلومتر بوده است. در این سه سال هفت هزار کیلومتر روکش آسفالت صورت گرفته است که در مدت مشابه آن در سه سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر روکش آسفالت صورت گرفته بود. همچنین ۵۵۰۰ کیلومتر روکش آسفالت مربوط به راه‌های اصلی صورت گرفته این یک اتفاق بسیار بزرگ است.

او تصریح کرد: ما هفت راه برای تامین منابع غیر دولتی به کار گرفته‌ایم که در هیچ کجای دولت و وزارتخانه‌ای نمونه آن وجود ندارد. ما برای ۳۱۸ میلیارد تومان مذاکره کرده‌ایم برای ۲۶۴ میلیارد تومان یادداشت تفاهم ایجاد کرده‌ایم و تاکنون ۱۶۳ میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا کرده‌ام. در ۳۸ سال گذشته درا ین وزارتخانه این یک امر منحصر به فرد است که بدون حمایت دولت و تضمین او و بانک مرکزی این اتفاق صورت گرفته است و توانستیم این میزان از سرمایه‌گذاری را در بخش حمل و نقل جذب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: بنده به عظمت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشتم، مذاکرات من در حد و اندازه شان ملت بوده است. مذاکراتی که من انجام دادم باعث شده است که شان ملت حفظ شود. ما امکان بازپس‌گیری سهم ایران از اقتصاد منطقه‌ای و جهانی را داریم برای اینکه ما موفق بشویم نیاز به یک اجماع داریم. ما باید از بودجه دولتی چشم‌پوشی کنیم و به سمت بخش خصوصی برویم. این کار، کار سختی است همه ما عادت کرده‌ایم که از اعتبارات بخش خصوصی استفاده کنیم و این تغییر با مقاومت‌هایی همراه است.

فرودگاه‌های کشور به گورستان هواپیما تبدیل شده بودند

او با یبان اینکه بزرگترین اقدام را در تاریخ صنعت هوایی کشور صورت دادیم، ادامه داد: من مطمئن هستم که این عمل ما تاریخی‌ترین کار در حوزه نوسازی بخش هوایی کشور است. راجع به خرید هواپیماها باید چند نکته را ذکر کنم که مطالب دقیق و کارشده‌ای است.

او افزود: ما مجموعاً ۲۴۵ فروند هواپیما داشتیم که ۱۰۰ فروند از آن زمین‌گیر بودند. شما به فرودگاه‌های کشور نگاه کنید که تبدیل به گورستان هواپیما شده است.  ما مجموعاً ۱۴۵ هواپیما با عمر میانگین ۲۴ سال داشتیم که مشغول به کار بودند ما باید این ناوگان را نوسازی می‌کردیم. ما بدون تکیه به منابع دولتی این کار را انجام دادیم. وقتی من این طرح را پیشنهاد کردم همکاران من هم نمی‌توانستند باور کنند که ما قادر به انجام دادن این کار هستیم.

نوسازی ناوگان هوایی نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد

وزیر راه افزود: ما اگر بخواهیم ناوگان هواپیمایی کشور را نوسازی کنیم ۲۰ میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری کنیم. این میزان از سقف خزانه بسیار بالاتر است و بودجه کشور تحمل این هزینه‌کرد را ندارد. مدلی که ما برای نوسازی صنعت هوایی کشور ارائه دادیم یکی از جدیدترین مدل‌های موجود است که به نوعی اجازه به شرط تملیک است که خود هواپیما را به عنوان تضمین قرار می‌دهیم. همه این مدل را به سخره می‌گرفتند می‌گفتند چگونه ممکن است کشوری که ۳۸ سال در تحریم بوده است و قرارداد مستقیمی باشرکت‌های بزرگ هواپیمایی ندارد می‌تواند این کار را انجام بدهد اما من از همان ابتدا مطمئن بودم که می‌توانیم بدون تضمین دولت این کار را انجام بدهیم.

مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی زیر نظر نهادهای نظارتی بود

او افزود: ما با حذف واسطه‌ها به طور مستقیم با شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس، بوئینگ، ATR مذاکره کردیم. این مذاکرات زیر نظر تمام نهادهای نظارتی در خود ایران صورت گرفته است. این کار بسیار بزرگی بود. باور کنید که باعث تحول صنعت هوایی کشور می‌شود. ما قصد داشتیم که با شرکت‌ها و ایرلاین‌های منطقه مقابله کنیم اما بدون خرید هواپیماها امکان این مقابله را نداشتیم. برنامه‌هایی که ارائه می‌کنیم باید در حد و قواره ملت ایران باشد. ایران پتانسیل این را دارد که تبدیل به کنیدور هوایی منطقه شود. باید از این پتانسیل استفاده شود. یک هواپیمای دیگر هفته آینده وارد کشور می‌شود و هر دو و سه ماه دو یا سه هواپیما وارد کشور می‌شود. حتی قبل از انقلاب هم جرات طرح این طرح را نداشتند.

خرید هواپیما بدون واسطه انجام شد/ از آنها اقرارنامه کتبی گرفتیم

آخوندی با اشاره به چگونگی قرارداد با شرکت‌های هواپیماسازی اروپایی و آمریکایی گفت: بنده به مدیرعامل شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR عرض کردم که هیچ کس حق مذاکره با شما را ندارد حتی دفتر ریاست جمهوری و فقط خود شرکت هواپیمایی حق مذاکره با شما را دارد. اگر شخصی یا ارگانی با شما مذاکره کرد به من اطلاع بدهید. ما احتیاج به هیچ واسطه مالی، اداری و سیاسی نداریم. شما اگر می‌خواهید قرارداد با ما امضا کنید باید سوگندنامه‌ای به ما بدهید که هیچ واسطه‌ای در کار نیست و حتی یک سنت هم به واسطه‌ها پرداخت نشده اگر در آینده مشخص شود واسطه‌ای مبلغی پول گرفته است حق دولت ایران است که شکایت کند. از همه اینها اقرارنامه کتبی گرفته شده است.

خرید هواپیما بزرگترین دستاورد برجام بود

او خاطرنشان کرد: چرا باید مدیران شرافتمندی که برای اعتلای ایران زحمت می‌کشند را اینگونه متهم کرد. این قرارداد را می‌توانید از طریق تمام مراجع رسمی بررسی کنید و اگر یک واسطه‌ای در این بین بود بنده پاسخگو هستم. خرید هواپیماها توسط ایران در صدر اخبار جهان بود. این بزرگترین دستاورد برجام بود. طی این قرارداد اسرائیل شکست خورد و برای انتقال پول لازم از هیچ چمدانی استفاده نشد و همه LCها کاملاً قانونی تهیه شده بود. این کار بسیار بزرگی بود که ملت ایران امیدوار کرد که این دولت می‌تواند اوضاع کشور را سامان بدهد.

او افزود: ما در حوزه دریایی نیز کارهای بزرگ اینچنینی انجام داده‌ایم. ۵۰۰ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم از محل اعتبارات بخش خصوصی است. بندر چابهار در بودجه کشور ردیف بودجه ندارد. ما همچنین راه آهن چابهار به زاهدان را در دست ساخت داریم. این راه‌آهن حدود ۲۸ میلیارد تومان در بودجه سهم دارد که این معادل سه کیلومتر از این راه‌آهن است. ما ۵۰ درصد از زیرساخت های این راه‌آهن را ساخته‌ایم و ریل‌های آن را تهیه کرده‌ایم. در کرانه‌های بنادر نیز نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم همچنین هر سه فاز بندرعباس نیز در حال بازسازی است همه اینها از بودجه بخش خصوصی و غیر دولتی تامین اعتبار شده است.

آخوندی تشریح کرد: ما بندر خرمشهر را نیز بازسازی کرده‌ایم. هنوز کشتی های غرق‌شده در این بندر وجود دارد که ما در حال نجات آنها هستیم. همچنین طرح توسعه بندر امام نیز در حال اجرا است و شاهد این هستیم که این بندر تا چه میزان توسعه پیدا کرده است. همچنین خط آهن اهواز به بندر امام نیز در حال اجرا است. تمام تجهیزات بندر چابهار از طریق مناقصه از یک شرکت آلمانی با قیمت کمتر از شرکت چینی تهیه شده است. ما سال ها بود که در بنادر ایران سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه از اول انقلاب تاکنون این حجم سرمایه‌گذاری  در کشور صورت نگرفته است، گفت: از نخستین روزهای انقلاب تا به روی کار آمدن این دولت ما در این حوزه ۹۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشتیم که در طول این سه سال این دولت  ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است ، این امر  اتفاق بزرگی است کارهای  هستند که به سادگی انجام نشده، چرا به راحتی از کنار آن بگذریم.

وزیر راه در ادامه خطاب به قاضی‌پور نماینده ارومیه گفت: من و شما قبلا ۶ سال در شورای رقابت با هم همکار بوده‌ایم بهتر است این گونه با یکدیگر سخن نگوییم کارهایی انجام شده و من نیز آنها را توضیح داده و خواهم داد.

او در ادامه افزود: در مورد سانحه قطار بهتر است آقای حسن بیگی که از ابتدا تا انتهای حادثه و حتی روزهای بعد در دامغان حضور داشتند سخن بگویند،  ایشان در آن روزها دیده‌اند چه اتفاقی افتاده بهتر است اینکه من حرفی راجع به آن حادثه بزنم توضیحات یک طرفه است.

وزیر راه به رفتار برخی رسانه‌ها درباره گفته‌های او در مورد حادثه برخورد دو قطار اشاره کرد و گفت: واقعا شرمنده هستم که سوء تعبیرهایی  از گفته‌های من صورت گرفت. من همان روز جمعه به محل حادثه رفتم و شورای مدیریت بحران را تشکیل دادیم. هنگامی که از جلسه خارج شدم آنها را برای خبرنگاران بازگو کردم و به آنها گفتم چه اتفاقی افتاده و چه اقدامی صورت گرفته است.

او افزود: به خبرنگاران  گفتم من به عنوان وزیر در حال پیگیری ماجرا هستم و تلاش خواهیم کرد که به تمامی حق و حقوق حادثه دیده‌گان و خانواده‌های جان باختگان رسیدگی شود.  این کاری است که ما می‌کنیم و وظیفه ماست و اضافه کاری هم نکرده‌ایم. درست است که آنها بیمه دارند ولی ما نیز وظیفه‌ای داریم.

او در ادامه با انتقاد به رفتار رسانه‌ها گفت: اما رسانه‌ها و خبرنگاران فقط قسمتی از حرفم را که راجع به بیمه گفته بودم پوشش دادند آنها اینگونه انعکاس دادند که وزیر گفته مصدومان حادثه بیمه دارند من تعجب می‌کنم این چه نحوه انعکاس مطلب است؟ من بعدها توضیح دادم که مقصودم از این گفته چه بوده است.

آخوندی با بیان اینکه از تمام حادثه دیدگان قطار تبریز عذرخواهی می‌کنم، افزود: کوچکترین کاری که می‌توانم در برابر حادثه دیدگان و خانواده آنان عذرخواهی است، عذرخواهی یک مسئول را کوچک نمی‌کند بلکه افتخار آن مسئول است که بابت کمبودها در برابر ملت بایستد و عذرخواهی کند.

وزیر راه گفت: بعد از حادثه صبح روز شنبه که به سر کار رفتم متن استعفای خودم را تنظیم و به آقای جهانگیری تقدیم کردم. به ایشان گفتم ما باید مسئولیت اجتماعی کار خودمان را بپذیریم بلافاصله آقای سیدآقایی تشریف آوردند و گفتند وزیر ۱۲ حوزه زیر دست خود دارد که باید آنها را پیگیری کند.

او در ادامه به گفته‌های رئیس جمهور در مورد استعفایش اشاره کرد و گفت: آقای جهانگیری با من تماس گرفتند و گفتند که رئیس جمهور گفته استعفای مدیرعامل راه آهن کافی است شما کارتان را انجام بدهید همین حکم برای من کافی بود که با اقتدار وزارتخانه را اداره کنم.

آخوندی در ادامه اظهار کرد: یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس پشت همین تریبون ایستاد و در گزارش کمیسیون از این حادثه گفت که وزیر در حادثه قطار هیچ نقشی نداشتم حالا در خدمت شما هستم از ملت عذرخواهی می‌کنم و از آقای حسن‌بیگی می‌خواهم راجع به این جریان توضیح دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز