خبرگزاری کار ایران

توسط معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی؛

واردات پرتقال از مصر تایید شد

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۵۲۲

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به سرما زدگی مرکبات شمال شرکت نهاده دامی (جاهد) به عنوان کارگزار و مباشر دولتی برای واردات پرتقال انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر مهرفرد، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد در توضیح فعالیت‌های دولت برای تنظیم بازار شب عید بیان داشت: پر مصرف‌ترین کالا در بازار شب عید، پرتقال است و از آنجایی که مرکبات شمال دچار سرمازدگی شد، شرکت نهاده دامی به عنوان مباشر دولتی اقدام به واردات پرتقال از مصر و ترکیه کرده است.

او افزود: این محصول با نظارت کامل و با رعایت تمام قوانین قرنطینه‌ای وارد کشور می‌شود و تاکید می‌کنم که این کار به منظور ایجاد تعادل در بازار شب عید انجام شده است و به معنی آزاد شدن واردات پرتقال نیست. این واردات با تعرفه 5 درصد صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که میزان واردات و قیمت این محصول در زمان توزیع چقدر است؟ ، بیان داشت: تا زمان توزیع این محصول نمی‌توان قیمت را اعلام کرد و ترجیح می‌دهم در زمان دیگری میزان واردات را اعلام کنم.

مهرفرد تاکید کرد که در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز شب عید مردم هیچ مشکلی وجود ندارد و برنج، شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز به میزان کافی در بازار با قیمت‌های مناسب موجود است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تراز تجاری کشاورزی در سال جاری بیان داشت: در ابتدای دولت یازدهم تراز تجاری کشاورزی منفی هشت میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال گذشته به منفی 3.4 میلیارد دلار رسیده است. این یعنی در طول سال 92 تا 94 حدود 4.7 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در بخش کشاورزی داشته‌ایم و در سال جاری نیز تراز تجاری تا دی‌ماه منفی2.4 گزارش شده است و تلاش داریم تراز تجاری بخش کشاورزی را به صفر برسانیم.

او تاکید کرد که دولت نباید پاسخگوی تمامی اتفاقات در بخش کشاورزی باشد و هیچ دولتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد چرا که نقش دولت نظارتی است و تشکل‌ها باید این کارها را انجام دهند.

مهرفرد در ادامه گفت:‌ زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی به خوبی سامان نیافته است و کشاورزان ما خرد هستند. تشکل‌های بخش خصوصی در این زمینه باید به میدان بیایند زیرا کشاورزان حتی یک هلدینگ ندارند و اگر یک ساعت دیرتر از یک دامدار شیر خریداری شود آن دامدار با مشکلات متعددی مواجه می‌شود. این در حالی است که در کشور کوچکی مثل نیوزلند 10 هزار دامدار هلدینگی به نام فونترا دارند که 17.5 میلیارد دلار درآمد دارد. بازار باید ساختار داشته باشد و این ساختار باید از تولید تا جمع‌آوری بسته‌بندی و دسته‌بندی تا مرحله صادرات نظام‌مند باشد و در همه جای دنیا این مسئله مبتنی بر تشکل ها است اما در کشور این ضعف وجود دارد.

او تاکید کرد که نباید از یک کشاورز خرد انتظار داشت که به بازارهای جهانی راه یابد و باید سیستم بازاریابی حرفه‌ای در کشور وجود داشته باشد و دولت نظاره‌گر این مسئله باشد. مثلاً دولت نباید در درازمدت خرید تضمینی را انجام دهد.

مهرفرد با تاکید بر اینکه از 14 اقلیم 11 نوع اقلیم در کشور وجود دارد بیان داشت: همین مسئله موجب شده است که در کشور تنوع محصول وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه بحث بهره‌وری آب است یعنی از آب استفاده بهینه نمی‌شود. جهت‌گیری در دولت یازدهم این بوده است که سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شود. تجهیز و نوسازی اراضی از ابتدای دولت مورد توجه قرار گرفت که در همین راستا طرح 550 هزار هکتاری خوزستان به طور مداوم پیگیری شد و اعتبار آن از توسعه صندوق ملی تامین شد که در همین راستا 350 هزار هکتار از اراضی دشت خوزستان تا چند ماه آینده تحویل داده می‌شود و برای باقی آن نیز اگر منابع تامین شود مشکلی به وجود نمی‌آید. از دیگر اقدامات دولت بهره‌وری در تولید محصول بوده است که این کار در بحث گندم قابل رویت است. در سال زراعی گذشته در تولید گندم 300 هزار هکتار کاهش سطح تولید داشتیم اما افزایش بهره‌وری موجب بالا رفتن میزان تولید گندم در کشور شد.

مهرفر در ادامه در پاسخ به این پرسش که رقم دقیق خسارت سرمازدگی در پرتقال‌های شمال کشور چه میزان است ، بیان داشت: حدود 400 هزار تن پرتقال به دلیل سرمازدگی از بین رفت و به دلیل نداشتن قابلیت مصرف انسانی معدوم شد. همچنین 600 هزار تن دیگر نیز کیفیت لازم را نداشت. در این میان بخشی از پرتقال‌های آسیب دیده که همچنان قابلیت مصرف داشت به صورت تضمینی خریداری شد و به کارخانه‌های تولید کنسانتره عرضه شد. تاکید می‌کنم که هر میزان پرتقال سالم در شمال کشور وجود داشته باشد توسط دولت خریداری می‌شود.

او افزود: سالانه حدود 2.2 میلیون تن تا 2.7 میلیون تن پرتقال تولید می‌شود که در سال جاری حدود  یک میلیون تن آن یا از بین رفت و یا بی‌کیفیت شد. در حال حاضر حدود 150 هزار تن از این محصول در سرتینگ‌ها ذخیره است اما به خاطر اینکه مردم حق دارند در سفره‌های شب عید میوه باکیفیت‌تری داشته باشند اقدام به واردات کرده‌ایم و واردات به این منظور نیست که دست از حمایت تولیدکنندگان برداشته‌ایم.

قائم مقام وزیر کشاورزی تاکید کرد که با توجه به مصرف بخشی از پرتقال‌های باقیمانده در ماه‌های اخیر این که برخی می‌گویند پرتقال به اندازه کافی وجود دارد را تایید نمی‌کنم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پرسش خبرنگاران در خصوص وضعیت قیمت گوشت قرمز را  بی پاسخ گذاشت و در رابطه با گوشت مرغ بیان داشت: ذائقه مردم ایران گوشت گرم است و آنها چه در گوشت قرمز و چه در گوشت مرغ تمایل کمی به محصول منجمد دارند اما مسئله‌ای که در مورد گوشت مرغ مورد بحث است این است که این محصول از سال 92 که با قیمت متوسط 6266 تومان عرضه می‌شد تا سال 95 که متوسط قیمت آن 6872 تومان است کمترین رشد قیمت را داشته است یعنی حتی به اندازه نرخ تورم هم رشد نداشته است که همین مساله موجب شد بسیاری از تولیدی‌ها در حاشیه ضرر قرار گیرد. قیمت 7500 تومان برای مصرف کننده منطقی است که این قیمت می‌تواند تولیدکننده را سرپا نگه دارد. با این همه دولت برای تنظیم بازار شب عید گوشت و مرغ منجمد را به بازار وارد کرده است و مردم می‌توانند از این محصولات استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز