خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء:

دومین مناقصه بزرگ تامین واگن در اروپا را برگزار می کنیم/ ورود 120 واگن جدید تا پایان سال 97

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۷۴۲

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه شهریورماه سال آینده دومین مناقصه بزرگ ریلی در اروپا برای تامین 250 دستگاه واگن رجاء در اروپا برگزار می‌شود گفت: تا پایان سال 97 از 120 دستگاه واگن جدید ساخت کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی وارد ناوگان رجاء می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد رجبی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برنامه‌های نوروزی رجاء با بیان اینکه شرکت رجا سفرهای نوروزی  را با  860 واگن مسافری و خدماتی انجام می‌دهد، گفت: ایجاد رفاه، آرامش و توجه به ایمنی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت رجاء برای انجام سفرهای نوروزی 96 است.

وی ادامه داد: از 860 واگن، 680 واگن مسافری است و 146 واگن ذخیره در نظر گرفته‌ایم تا در مواقع اضطراری به عنوان واگن پشتیبان عمل کنند و هیچ تاخیری در حرکت قطارها نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه تمام واحدهای عملیاتی راه‌آهن برای انجام سفرهای نوروزی بسیج شده اند گفت: پیک ایام سفرهای نوروزی 21 روز حدفاصل 25 اسفند تا 15 فرودین ماه است که امیدواریم حداکثر بهره‌وری در این ایام را داشته باشیم.

وی با اشاره به شرکت رجا از کل حمل و نقل مسافری از شقوق مختلف حمل و نقل اعم از جاده‌ای، هوایی، ریلی، دریایی گفت: سالانه 850 میلیون نفر مسافر از طریق انوان شقوق حمل و نقل استفاده می‌کنند که سهم شرکت حمل و نقل ریلی رجاء دو درصد معادل جابجایی 24 میلیون نفر است.

رجبی با اشاره به مزیت‌های استفاده از حمل و نقل ریلی گفت: سیاست دولت این است که برای کاهش تلفات جاده‌ای ناشی از تصادفات و کاهش هزینه‌های راهداری، حمل و نقل بار و مسافر را بر روی سیستم ریلی منتقل کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چند استان دیگر به شبکه سراسری ریلی متصل می‌شوند بنابراین احتمال افزایش تقاضا برای استفاده از حمل و نقل ریلی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه یک میلیون صندلی برای مسیر رفت و برگشت در ایام نوروز تدارک دیده‌ایم گفت: از این تعداد تاکنون بلیط 220 هزار صندلی فروخته شده است و مابقی ظرفیت‌ها خالی است که انتظار می‌رود از هفته دیگر موج جدیدی از تقاضا برای خرید بلیط قطار ایجاد شود.

وی افزود: روزانه 135 رام قطار در ایام نوروز حرکت می کنند که امیدواریم با توجه به تدابیر اندیشیده شده هیچ تاخیری در ساعت حرکت قطارها نداشته باشیم.

رجبی با بیان اینکه از سال 95 تاکنون 12 میلیون مسافر را توانسته‌ایم با قطارهای رجاء جابجا کنیم گفت: از اعداد و ارقام برنامه‌های پیش‌بینی شده عقب هستیم اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سهم قطارهای رجاء را از کل آمار استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل را در برنامه 10 ساله تا 5 درصد افزایش می‌دهیم.

وی درباره علت کاهش استفاده از قطارهای رجاء در طول یک سال گذشته اظهار داشت: به دلیل کاهش عمر ناوگان ریلی 300 واگن را از سیستم رجاء خارج کرده‌ایم و به همین دلیل چیزی حدود 25 تا 30 درصد از ظرفیت صندلی‌های این ناوگان کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین سن قطارهای رجاء چیزی حدود 32 سال است گفت: هزینه‌های نگهداری و حفظ ناوگان فرسوده بسیار زیاد است و نیاز به رسیدگی‌های دوره‌ای دارد. بنابراین شرکت رجاء برنامه‌های توسعه‌ای ناوگان خود از طریق تولید داخل را در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل رجاء با اشاره به انعقاد قرارداد این شرکت برای خرید ناوگان جدید با دو شرکت داخلی واگن‌پارس و پلور سبز گفت: امیدواریم قبل از نوروز 96 شاهد ورود 12 واگن نو تولید داخل به ناوگان رجاء باشیم.

رجبی تاکید کرد: با ورود واگن‌های جدید تا تابستان سال آینده امیدواریم سن ناوگان رجاء به کمتر از 28 سال کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد واگن‌های مسافری شرکت رجا به 1200 واگن می‌رسد که از این تعداد 830 واگن فعال و عملیاتی است.

رجاء بزرگترین مناقصه اروپا را برگزار می‌کند

مدیرعامل شرکت ریلی رجاء با بیان اینکه به زودی مناقصه خرید 250 واگن جدید با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود اظهار داشت: شرط مهم و اساسی در برگزاری این مناقصه این است که شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی در قالب یک کنسرسیوم در این مناقصه شرکت کنند و مراحل تولید در ایران انجام شود که این به معنای انتقال تکنولوژی است.

وی افزود: مقدمات برگزاری این مناقصه از مهرماه شروع شده است و تا شهریورماه سال آینده برندگان آن مشخص می‌شوند. 9 شرکت خارجی با ایجاد کنسرسیوم‌های داخلی در این مناقصه حضور دارند.

رجبی درباره برگزاری این مناقصه توضیح داد: ارزش ریالی این مناقصه 1200 میلیارد تومان است که تامین مالی 85 درصد آن برعهده متقاضیان شرکت برنده و 15 درصد آن برعهده رجا است.

وی افزود: ناوگان رجاء نیاز به ورود 500 واگن جدید دارد که در فاز اول این مناقصه 120 واگن جدید تامین می‌شود.

رجبی با بیان اینکه پنج شرکت داخلی مپنا، واگن پارس، پلور سبز، ایریکو، واگن‌سازی تهران برای شرکت در مناقصه با ایجاد کنسرسیوم خارجی اعلام آمادگی کردند ادامه داد: 20 الی 30 ماه پس از انعقاد این قرارداد سری اول واگن های جدید وارد ناوگان رجاء می‌شوند.

مدیرعامل شرکت رجاء با تاکید بر اینکه این مناقصه دومین مناقصه بزرگ تامین واگن در اروپا است اظهار داشت: اولین مناقصه بزرگ را یک شرکت آلمانی با تامین 400 دستگاه واگن مطرح کرده است و دومین مناقصه بزرگ برای شرکت رجاء است.

رجبی با تاکید بر اینکه این مناقصه می‌تواند منجر به ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت ریلی کشورمان شود گفت: با ورود واگن‌های جدید می‌توانیم سرعت سیر قطار را به 200 کیلومتر در ساعت برسانیم.

وی در پایان گفت: سفرهای نوروزی را با 300 واگن نو و بازسازی شده اجرا خواهیم کرد که به طور قطع با ورود واگن های جدید ساخت داخل این کیفیت چند برابر می‌شود.

همچنین در این نشست خبری محمد راشدی عضو هیات مدیره شرکت رجاء با بیان اینکه از پنج سال گذشته تا کنون شرکت رجا اقدام به ورود ناوگان دسته دوم نکرده است گفت: امیدواریم با برگزاری این مناقصه 120 دستگاه واگن جدید تاپایان سال 97 وارد ناوگان رجا شود که البته این منوط بر تامین منابع مالی است.

راشدی ادامه داد: خرید واگن نو چیزی حدود 2 میلیارد تومان هزینه دارد این در حالی است که واگن دسته دوم را می توان با یک میلیارد تومان هم خریداری کرد.

وی با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان خود در خرید واگن‌های خرید ساخت داخل بیشترین اهتمام را داریم گفت: وقتی وزارت صنعت مخالف ورود واگن‌های خارجی است باید حداقل برای خرید هر واگن داخلی یک میلیارد تومان تسهیلات بپردازد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز