خبرگزاری کار ایران

نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۶۴۱

معاون ناشران و اعضاء بورس تهران نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها را در سمینار جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود و تسهیل فضای کسب و کار تبیین کرد.

به گزارش ایلنا؛ روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و امور اعضاء بورس اوراق بهادار سخنرانی با موضوع "نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها" را در سمینار جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود و تسهیل فضای کسب و کار که در محل اتاق ایران برگزار شد، ایراد کرد.

معاون ناشران و اعضاء بورس تهران در سخنرانی خود به نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت­ های اجتماعی بنگاه ها پرداخت و گفت: بررسی نحوه پیدایش و تکامل مفهوم مسئولیت اجتماعی، نشانگر پویایی­ هایی است که همواره وجود داشته و موجب غنای روزافزون این مفهوم شده است.

هم‌پوشانی آشکاری بین دو مفهوم حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتی وجود دارد. به‌خصوص زمانی که مفهوم گسترده حاکمیت شرکتی را در نظر بگیریم، آشکار می‌شود که حاکمیت خوب، شامل مسئولیت ­پذیری و برخورد درخور با خواسته ­های همه ذینفعان کلیدی و پاسخگویی به آن‌ها است. بنابراین، بین این تصور از حاکمیت شرکتی و تصوری از مسئولیت اجتماعی که مبتنی بر ذینفعان بوده ، هم‌پوشانی آشکاری وجود دارد.

حاکمیت شرکتی خوب و مسئولیت اجتماعی شرکتی، به‌تدریج از اقدامات خیرخواهانه به‌سوی راهبردهایی برای بازیابی اعتماد مشتریان و جامعه درحرکت هستند.

وی در ادامه به مسئولیت ­پذیری اجتماعی بنگاه و نقش سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: مسئولیت­ پذیری اجتماعی بنگاه‌ها، یک روش مدیریتی است که از راه ارتباط اخلاقی و شفاف سازمان بـا تمام ذینفعان، همچنین با کسانی که در تعیین اهداف سازمان دخیل هستند تعریف می ­شود و بر توسعه پایدار جامعه، حفاظت از محیط‌ زیست و منابع طبیعی، پذیرش تغییر و حرکت در مسیر کاهش مسائل اجتماعی تأکید دارد.

به معنای دقیق کلمه، حتی اگر چنین فعالیت­ هایی از نظر قانونی حاکمیت نیافته باشند، سازمان ­ها به جامعه تعهد دارند که به روشی مسئولانه در اجتماع رفتار کنند و افزون بر وظیفه کسب سود، وظایف اجتماعی خویش را نیز انجام دهند.

 حسینی مقدم به روش ­های تأمین مالی فعالیت­ های مسئولانه اشاره کرد و افزود: در کشور ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی مسائلی مثل نیکوکاری، حفظ محیط‌ زیست، کمک به هم نوع و احساس مسئولیت نسبت به دیگران از جمله ارزش ­های اجتماعی محسوب می ­شود و در فعالیت ­های مسئولانه بنگاه‌های اقتصادی نیز مورد توجه قرار می­ گیرد.

ازاین‌رو روش و ابزاری که با در نظر گرفتن این ارزش­ ها، در جهت رفع چالش های مالی، مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی مورد استفاده قرار گیرد و سرمایه­ گذاری ­های اجتماعی مسئولانه را ترویج نماید، می تواند به‌عنوان یک روش و ابزار مالی مناسب برای اهداف مسئولانه بنگاه‌ها مطرح گردد. از جمله این روش ­ها می ­توان به روش ­های تأمین منابع مالی همچون اوراق قرض ­الحسنه، اوراق وقف و یا صندوق ­های سرمایه­ گذاری نیکوکاری اشاره کرد.

در حاشیه این سمینار از کتاب "ثروت آفرینی با کسب و کار مسئولانه" رونمایی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز