خبرگزاری کار ایران

محسنی:

سامانه پس از معاملات جدید عملیاتی می شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۵۳۷

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ، از عملیاتی شدن سامانه پس از معاملات خبر داد و گفت: آغاز به کار این سامانه از شنبه ، تحول بزرگی در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایلنا؛ محمدرضا محسنی گفت: تغییر ساختار کد سهامداری و رفع محدودیت آن، امکان گفتگوی مناسب، هیبرید کامل، تجمیع دارایی، داشبوردهای الکترونیک، تحول در تعامل با ثبت احوال و تخصصی سازی از ویژگی های برتر این سامانه است .

وی با بیان اینکه پیش از این نقاط ضعف احتمالی این سامانه برطرف شده است، اظهار داشت: با راه اندازی سامانه جدید پس از معاملات (IRPT) کدهای معاملاتی از 8 به 10 رقم (3 رقم حرف و 7 رقم عدد) افزایش خواهد یافت. 

محسنی ادامه داد: همچنین مدل رجیستری هیبرید کامل یکی از مهم ترین ویژگی های سامانه IRPT است که امکان بهره برداری از ظرفیت حداکثری موتور معاملات و ارائه سرویس های ارزش افزوده را به تمام ذینفعان مهیا می کند.

مدیر عامل سمات افزود: با راه اندازی رسمی سامانه جدید، سهام نزد کارگزار فریز می شود و کارگزار دیگری نمی تواند آن را به فروش برساند.

محسنی ادامه داد: سیستم معاملات هیبریدی در دنیا معمول است و این سیستم برای نگهداری دارایی‌های مالی پس از معاملات استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، به دلیل آنکه سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوند سهام خود را حتما از طریق کارگزاری‌هایی که به خریداری سهم پرداخته‌اند، به فروش برسانند، این امر باعث می‌شود که کارگزاری‌ها مدیریت ریسک انجام دهند.  

وی اظهار داشت: در مدل جدید، هر فردی به هر میزان سهم و از هر کارگزاری که می‌خواهد خریداری می‌کند اما این میزان سهام را صرفا از طریق کارگزاری هایی که سهام را خریداری کرده است، می‌تواند به فروش برساند؛ به این ترتیب دیگر سهامدار یک کارگزار ناظر ندارد و ممکن است یک سهامدار چندین کارگزار ناظر داشته باشد.

سامانه جدید پس از معاملات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پس از تجربه‏ سامانه‏ تسویه و پایاپای نت کلیر که از سال 1390 به صورت پیوسته مورد استفاده‏ کارگزاران قرار گرفته است، پیش از این به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته بود .

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز