خبرگزاری کار ایران

طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

از هر 11 نفر یک تن شاغل در اقتصاد دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۳۵۷

طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه امروز از هر 11 نفر شاغل در جهان، یک نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اقتصاد دانش‌بنیان کار می‎کند، گفت: در کشورهای عضو سازمان همکاری‎های اقتصادی و توسعه که عمدتاً کشورهای صنعتی جهان هستند، بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها مبتنی بر دانش است.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به نقش آموزش در توسعه پایدار، گفت: در دستورکار 21 ، که توسط سران 178 کشور در سازمان ملل به تصویب رسید و کنفرانس محیط‌زیست و توسعه با عنوان اجلاس سران زمین، اولویت بالایی را به مبحث آموزش می‌دهند. فصل 36، یکی از مهم‌ترین فصول دستورکار 21 است که اعلام می‌کند آموزش برای دستیابی به توسعه پایدار، حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه همچنین سازمان ملل در سال 2002، دهه 2005 تا 2014 را دهه آموزش برای توسعه پایدار نام‎گذاری کرد و مسئولیت رهبری آن را به یونسکو سپرد، خاطرنشان کرد: در واقع آموزش، برای تغییر در ذهنیت مردم است؛ به‌گونه‌ای که آگاه شوند و باور کنند که می‌توانند زندگی در جهانی امن‌تر، سالم‌تر، مرفه‌تر و باکیفیت بالاتر را تجربه کنند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه یک باور عمومی و تئوریک اشتباه وجود دارد و آن اینکه ما نمی‎توانیم هم توسعه اقتصادی را داشته باشیم و هم پایداری محیط‎زیست را حفظ کنیم، خاطرنشان نمود: اما داده‎های تجربی، این نظریه را تأیید نمی‎کنند و تحقیقات و مطالعات اقتصاددانان و اکولوژیست‎ها نشان می‎دهند که سیاست‎های زیست‎محیطی و تلاش برای پایداری زیست‎محیطی، مانع توسعه اقتصادی نمی‎شود.

استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه روند اقتصاد جهانی، بیانگر عبور از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانش است؛ تاکید کرد: دانش به عنوان پیشران رشد اقتصادی و بهره‎وری شناخته شده است و امروزه اقتصاد جهانی بیش از پیش به دانش، اطلاعات،کارکنان آموزش دیده، با مهارت بالا و متخصص متکی است به طوری که اقتصاد دانش توسط افراد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی ارائه می‌شود که ایده‌ها، محصولات، خدمات و فرایندهای جدیدی را ایجاد و تجاری‌سازی می‌کنند.

طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه امروز از هر 11 نفر شاغل در جهان، یک نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اقتصاد دانش‌بنیان کار می‎کند، افزود: در کشورهای عضو سازمان همکاری‎های اقتصادی و توسعه که عمدتاً کشورهای صنعتی جهان هستند، بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها مبتنی بر دانش است و در آسیا نیز که مهد اقتصادهای بزرگ درحال‎توسعه است، اقتصاد دانش‌بنیان جایگاهی مهم و اساسی پیدا کرده است که از نمونه‎های موفق در این منطقه می‎توان به ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، چین و تایپه اشاره کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق نوآوری، چرخ اقتصادی کشورها را به حرکت در می‎آورد، ادامه داد:  این نوع اقتصاد به امکانات آموزشی با کیفیت بالا و قابل دسترس، زیرساخت‎های اطلاعاتی و ارتباطی، تحقیق و توسعه مدون، نوآوری مداوم و نهادهای حمایتی نیاز دارد. گذار به اقتصاد دانش‌بنیان صرفاً به معنای تولید کالاها و خدمات مبتنی بر دانش نیست؛ بلکه شامل سازوکار درونی شدن و نهادینه شدن دانش و فناوری است. 

طباطبایی مزدآبادی  وضعیت ایران در زمینه اقتصاد دانش بنیان را نامناسب خواند و گفت: البته در چند سال اخیر شاهد یک رشد چشم گیر در این زمینه و ارتقای 42 پله ای رتبه ایران در اقتصاد دانش بنیان بود ولی همچنان و طبق آمارهای رسمی در سال 2016 ایران در جایگاه 78 اقتصاد دانش بنیان قرار دارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بشر در حال پی ریزی یک تمدن جدید است که پایه آن بر اطلاعات و دانش قرار دارد، یادآور شد:  شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و توان ایجاد و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ مورد نیاز، دارای توانمندی لازم جهت تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و با ارزش‌افزوده‌ بالا هستند و اهمیت این شرکت‎ها به حدی است که می تواند جایگزین درآمد نفتی کشور شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز