خبرگزاری کار ایران

سلطانی نژاد خبر داد:

بورس کالا کانون اصلی کشف قیمت واقعی سنگ آهن می شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۴۲۱

مدیر عامل بورس کالا:در حال حاضر هزینه ی سنگ آهنی ها ریالی است و با تورم ریال هم مواجه اند.اما محصول نهایی این زنجیره که فولاد است،همواره بر اساس قیمت های واقعی به فروش می رسد. بر این اساس نوساناتی که ایجاد می شود همواره سبب شده است که حاشیه سود سنگ آهنی ها نزولی باشد.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در جمع رسانه های خبری، نقش بورس کالا در شفاف سازی قیمت سنگ آهن و در پیش گرفتن اقدامات عملی به منظور تحقق این مساله را منوط به حضور و پذیرش شرکت های سنگ آهنی در بورس کالا دانست و اظهار داشت: با توجه به تقویت پروسه قیمت گذاری سنگ آهن در بورس کالا طی دو- سه ماه اخیر به موجب ماده 37 قانون رفع موانع تولید، درخواست هایی از سوی شرکت های سنگ آهنی برای پذیرش محصولات در بورس کالای ایران ارایه شده است.

وی که سهم شرکت های متوسط و کوچک سنگ آهنی از این بازار را تنها  5 درصد می دانست، موفقیت بورس کالا در روند قیمت گذاری سنگ آهن را منوط به ورود شرکت های بزرگ سنگ آهنی در این بازار  عنوان کرد که با توجه به اهمیت این مساله، بورس کالا در مذاکره با  شرکت ها و تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن تلاش دارد تا شرایط را برای پذیرش محصولات این شرکت ها به منظور تمرکز قیمت گذاری سنگ آهن در بورس کالای ایران تسهیل سازد.

وی یاد آور شد: دولتی بودن شرکت های سنگ آهنی و فولادی در گذشته سبب شده بود تا این شرکت ها در خصوص قیمت گذاری سنگ آهن مشکلی نداشته باشند. اما اکنون با خصوصی شدن این شرکت ها نیاز به تغییر روش قیمت گذاری ضروری شده است و تنها نقطه ای که می توان قیمت سنگ آهن را بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا کشف قیمت  واقعی و معامله کرد،بورس کالای ایران است.

وی با بیان این که قیمت گذاری سنگ آهن به دلیل تنوع فرآورده های سنگ آهنی و تعدد معاملات آن ها و همچنین محل تحویل محصول باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد،تاکید کرد:در جلساتی که با بزرگان صنعت سنگ آهن در حال برگزاری است در خصوص انواع و اقسام محصولات و روش های مختلف کشف قیمت آن ها به گفت و گو می پردازیم و امیدوار هستیم که خروجی مناسبی از این جلسات بیرون بیاید.

وی از تفاوت در محاسبه هزینه های شرکت های سنگ آهنی و فولادی به عنوان یکی از گره های موجود در اقتصاد کشور نام برد و گفت: در حال حاضر هزینه ی سنگ آهنی ها ریالی است و با تورم ریال هم مواجه اند.اما محصول نهایی این زنجیره که فولاد است،همواره بر اساس قیمت های واقعی به فروش می رسد. بر این اساس نوساناتی که ایجاد می شود همواره سبب شده است که  حاشیه سود سنگ آهنی ها نزولی باشد.

وی با تاکید بر این که باید ترتیبی قرار داده شود که هر دو صنعت سنگ آهن و فولاد از ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند به تناسب فعالیتشان بهره مند شوند، تصریح کرد: براین اساس در پروسه قیمت گذاری سنگ آهن در ابتدا باید مشخص شود که در زنجیره تولید فولاد، کدام محصول با توجه به ترکیب سهامداری آن ها، می تواند از سوی بورس کالا قیمت گذاری شود، همچنین باید تمامی ذینفعان این زنجیره اعم از خریداران و فروشندگان و مناسبت های آن ها مشخص شود.

وی معتقد است که اگر در خصوص سنگ آهن مکانیزم بازار و قیمت گذاری آن به خوبی طراحی شود، در مورد دیگر اجزای زنجیره سنگ آهن مانند کنسانتره و گندله این مشکل وجود نخواهد داشت.

گفتنی است،قیمت سنگ آهن و فرآورده های آن در حالی در جهان قیمت های 90 دلاری را پشت سر گذاشته که این ماده با اهمیت معدنی در کشور به دلیل قیمت گذاری دولتی به صورت یارانه ای و با قیمت 40 دلار در هر تن به فولادسازان فروخته می شود.این شرایط سبب شده تا تولیدکنندگان صنعت سنگ آهن در مذاکراتی فشرده با وزارت صنعت،معدن و تجارت پایان قیمت گذاری دولتی را دنبال کنند و در نهایت این مذاکرات تا به اینجای کار به کشف قیمت واقعی این محصول در بورس کالا برای نزدیک شدن به قیمت های جهانی منتهی شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز