خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان:

آبرسانی سیار هرمزگان تا 2 سال آینده صفر می شود / میزان اعتبار بخش آب روستایی 5 برابر شد

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۴۲۸

حمزه پور با اشاره به اینکه به رغم محدودیت شدید منابع آب طی سه سال گذشته 500 روستا که از طریق آب رسانی سیار تامین می‌شود با راه‌اندازی آب شیرین آن این تعداد به 150 روستا رسیده است و تا 2 سال آینده نیز این رقم صفر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هرمزگان جزو محدود استان‌هایی است که به رغم افزایش مهاجرت در سال‌های پس از انقلاب همچنان 50 درصد جمعیت آن روستایی است، اظهار داشت: در این استان 1031 روستا با جمعیتی بالغ بر 800 هزار نفر وجود دارد که 1.6 درصد جمعیت را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان دستگاه خدمات رسانی در حوزه آب سعی می‌کنیم که با ایجاد خدمات زیربنایی، پایداری جمعیت روستایی را حفظ کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 70 دصد روستاهای استان و 90 درصد جمعیت روستایی از شبکه آبرسانی برخوردار هستند.

حمزه‌پور با بیان اینکه طی 2 سال گذشته اعتبار تخصیصی از سوی دولت برای ایجاد شبکه آبرسانی در سطح استان بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: در سال اخیر 100 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی جهت آبرسانی روستایی در اختیار ما قرار گرفته که رقم 5 برابری را شاهد بوده‌ایم در حالی که میانگین اعتبارات ما در سنوات گذشته 20 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه استان در زمینه منابع آب شیرین با مشکل مواجه است، اظهار داشت: با سیاست گذاری دولت طی 2 تا 3 سال گذشته 150 میلیارد تومان جذب سرمایه از بخش خصوصی داشته‌ایم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان ادامه داد:  در حال حاضر 18 سایت آب شیرین کن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی کرده ایم و سالانه بیش از 11 میلیون مترمکعب آب شیرین تولید می‌کنیم که مشکل آب بیش از 200 روستا از طریق آب شیرین کن‌ها رفع شد. همچنین 10 سایت جدید آب شیرین کن نیز با ظرفیت 6 میلیون متر مکعب در دست اجرا داریم که طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب تعداد روستاهای دارای شبکه توزیع آب به 350 روستا می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب شیرین‌کن‌ها داشته‌ایم، بیان کرد: دولت آب تولید شده را با نرخ 2 تا 3 هزار تومان به صورت خرید تضمینی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خریداری می‌کند.

حمزه پور با اشاره به اینکه به رغم محدودیت شدید منابع آب طی سه سال گذشته 500 روستا که از طریق آب رسانی سیار تامین می‌شود با راه‌اندازی آب شیرین آن این تعداد به 150 روستا رسیده است و تا 2 سال آینده نیز این رقم صفر می‌شود.

وی منابع تامین آب استانی را شامل 375 حلقه چاه ، 52 دهنه چشمه ، 18 سایت آب شیرین کن، 1100 انشعاب از طریق انتقال آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری عنوان کرد و افزود: تاسیسات آب رسانی ما بالغ بر 120 هزار مترمکعب مخزن ذخیره و 4 هزار کیلومتر خط انتقال و 6 هزار کیلومتر شبکه توزیع است.

حمزه پور اظهار داشت: چالش عمده ما طی سالهای اخیر خشکسالی طولانی مدت و برداشت های بی رویه از منابع سطحی و زیرزمینی است به طوری که اکنون بسیاری از دشت های ما بیلان منفی دارند و با کمبود شدید منابع زیر زمینی مواجهیم.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین راه برون رفت و غلبه بر معضل کم آبی در استان، استفاده  از آب های شور است، افزود: در این رابطه  برنامه ریزی خوبی در سطح استان انجام شده است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: یکی از کارهای شاخص ما آبرسانی به روستناهای جزیره قشم با80 هزار نفر جمعیت روستایی ای است که تا 2 سال قبل هیچ روستایی آب لوله کشی نداشت و بر اساس استراتژی وزارت نیرو اکنون پایدارترین منابع آبی را داریم و 16 هزار متر مکعب در شبانه روز آب شیرین تولید می شود.

وی افزود: در حال حاضر 4 سایت آب شیرین کن در جزیره قشم راه اندازی شده بیش از 70 درصد روستاها آبرسانی شده و تا یک سال آینده به صد در صد می رسد  

حمزه پور با بیان اینکه 5 هزار چاه غیر مجازدر هرمزگان وجود دارد، افزود: کمبود آب و بارش ها آینده کشور را تهدید می کند ما در این استان بعد از 20 سال فقط در سال جاری 2 بار بارش داشتیم. 

20 درصد آب روستایی هرمزگان از آب شیرین کن ها تامین می شود.

در ادامه این نشست پرویز نجاتی معاون طرح و توسعه آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان نیز گفت: از سنوات گذشته قرار بود آب جزیره قشم از بندر عباس تامین شود ولی خشکسالی باعث شد خط دریا اجرایی نشود لذا به تکنولوژی جدید آب شیرین کن روی آوردیم لذا در حال حاضر پایدارترین آب در این جزیره وجود دارد.

وی افزود: از سال 81 آب و فاضلاب روستایی خط لوله اصلی را آغاز کرد کرد به این ترتیب که حجم عملیات در خط اصلی 230 کیلومتر، لوله گذاری توزیع 310 کیلومتر، 7 باب ایستگاه پمپاژ و 12850 متر مکعب مخازن ذخیره بتنی و شبکه برق 5 کیلومتر 10 کیلومتر جاده دسترسی بوده است.

نجاتی تصریح کرد: 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی کشور در نظر گرفته شد که از این میزان 100 میلیارد تومان به استان هرمزگان تخصیص یافت یعنی در سطح کشور برنامه ریزی شده 2100ورستا صد درصد آبرسانی شود و 55 روستا سهم هرمزگان بوده و تا  پایان سال مالی 95( تیر ماه 96) نزدیک 60 روستا را آبرسانی می شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در قشم 150 لیتر است، افزود: عمق چاه های استان دستی در استان 60 متر و چاه های عمیق تا 250 متر  و میانگین آن 130 متر است. 

معاون طرح و توسعه آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان بیان کرد: یکی از مشکلات ما پراکندگی روستاهاست لذا سعی کردیم که از بهترین کیفیت تجهیزات استفاده کنیم تا برنامه ریزی 25 ساله به نحو احسن انجام شود.

وی با بیان اینکه 20درصد آب روستایی هرمزگان از آب شیرین کن تامین می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر100 شرکت رتبه دار با اعتباری به ارزش 130 میلیارد تومان در پروژه های مربوط به آب همکاری می کنند.

نجاتی با اشاره به اینکه با استفاده از آب شیرین کن ها مشکل تاریخی را در استان حل کرده ایم، گفت:در حال حاضر 16 هزار متر مکعب آب از طریق آب شیرین کن تولید می شود و 4 هزار متر مکعب نیز مجوز گرفتیم که تا 1.5 سال آینده وارد مدار می شود.

وی افزود: در سواحل مکران نیز با راه اندازی آب شیرین کن به حجم 4 هزار متر مکعب مشکل آب 40 روستا حل شده و ضمن اینکه 3 سایت دیگر آب شیرین کن با حجم نزدیک 7 هزار متر مکعب آب در دست اجرا داریم.

نجاتی میزان سرمایه گذاری در سواحل مکران را 10 میلیارد تومان اعلام کردو گفت: 15 میلیارد تومان دیگر هم در حال سرمایه گذاری داریم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز